Examensarbete i psykoterapi, 15 hp
Diploma Project in Psychotherapy, 15 credits- Kurskod
- 2PT139
- Kursens benämning
- Examensarbete i psykoterapi
- Hp
- 15 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Psykoterapi
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för klinisk neurovetenskap
- Beslutande organ
- Utbildningsnämnden CNS
- Datum för fastställande
- 2018-04-16
- Reviderad av
- Utbildningsnämnden CNS
- Senast reviderad
- 2024-09-20
- Kursplanen gäller från
- Vårterminen 2023
Särskild behörighet
Samma behörighetskrav som för att bli antagen till psykoterapeutprogrammet vid Karolinska Institutet.
Mål
Syftet med kursen är att studenten ska förvärva fördjupade kunskaper i vetenskaplig teori och metod i huvudområdet psykoterapi samt genomföra och redovisa ett vetenskapligt arbete i form av en empirisk studie.
Kunskap och förståelse
Efter genomgången kurs ska studenten kunna
- visa fördjupad kunskap om områdets vetenskapliga grund och insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete.
Färdigheter och förmågor
Efter genomgången kurs ska studenten kunna
- visa förmåga att systematiskt söka, kritiskt granska och tolka information som grund för examensarbetet,
- visa förmåga att kritiskt och självständigt identifiera, formulera, analysera, reflektera över och bedöma problemställningar med relevans för ämnet psykoterapi,
- välja och argumentera för val av design och metod,
- tillämpa forskningsetiska principer och riktlinjer,
- planera, genomföra och presentera ett vetenskapligt arbete utifrån givna tidsramar,
- diskutera och argumentera för eget och andras examensarbetens vetenskapliga, ämnesmässiga och/ eller kliniska relevans, samt
- utifrån ett vetenskapligt förhållningssätt muntligt och skriftligt kommunicera sitt och andras vetenskapliga arbete.
Värderingar och förhållningssätt
Efter genomgången kurs ska studenten kunna
- visa insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används,
- visa förmåga att syntetisera existerande kunskap och kunna föreslå och argumentera för vidare kunskapsutveckling baserat på egna och andras studier, samt
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att ta ansvar för sin kunskapsutveckling.
Innehåll
Kursen bygger genom praktisk tillämpning vidare på kunskaper som har förvärvats under tidigare terminer, med fokus på
- identifiering och avgränsning av relevant forskningsfråga
- forskningsetiska överväganden
- forskningsdesign
- systematisk sökning och kritisk granskning av information
- datainsamling och dataanalys
- resultatsammanställning
- författande av vetenskapligt arbete
- presentation och försvar av examensarbete, samt
- opposition av annan students examensarbete.
Arbetsformer
Den studerande genomför under handledning, men med självständigt ansvar, ett vetenskapligt arbete inom ett område som har relevans för psykoterapi. Undervisningen sker i form av seminarier och handledning i grupp eller enskilt. I samråd mellan den studerande och handledaren fastställs en skriftlig plan för arbetet. Under termin 4, 5 och 6 ges utrymme i schemat för att arbeta med examensarbetet.
Det skriftliga examensarbetet diskuteras under ett seminarium med opponent och examinator. Under ett annat seminarium opponerar studenten på en annan students examensarbete, som diskuteras med respondent och examinator.
Examination
Kursen examineras på följande sätt:
a) det skriftliga examensarbetet
b) respondentskap (presentation, försvar och diskussion av det egna examensarbetet) vid anvisat seminarium
c) opponentskap på annan students skriftliga examensarbete vid anvisat seminarium
Samtliga examinationsuppgifter ges betyget U eller G.
På kursen ges något av betygen U eller G. För betyget G på hel kurs krävs G på samtliga examinationsuppgifter (a,b och c).
Det skriftliga examensarbetets självständighet kontrolleras i antiplagiatsystem innan examinators granskning påbörjas. Seminarierna är tillfällen för återkoppling och ger studenten möjlighet att göra kompletteringar om examinator bedömer att det är nödvändigt för att uppnå betyget G. När slutversion av examensarbetet granskats av examinator meddelas betyg på kursen. Vid betyget U erhåller studenten handledning i arbetet med att revidera examensarbetet eller att skriva ett nytt examensarbete för att uppnå betyget G. Granskning av det reviderade examensarbetet sker så snart som möjligt.
Möjlighet till undantag från kursplanens föreskrifter om examination
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förhållningssätt får inte ändras, tas bort eller sänkas.
Övergångsbestämmelser
Kursens sista planerade kurstillfälle är med start VT26, och den läggs därefter ner. Examination enligt denna kursplan kommer att vara möjlig till och med VT29 för studenter som inte fullföljt kursen med godkänt resultat.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering sker enligt KI:s lokala riktlinjer. Sammanställning av studenternas svar i kursenkät samt kursansvarigs analys av dessa publiceras på KI:s öppna kurswebb.
Litteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
2nd ed. : New York : J. Wiley, 2002 - 284 s. ISBN:0-471-49087-3 (hbk) LIBRIS-ID:8648141 Sök i biblioteket
Referenslitteratur
3rd ed. : Washington, DC : American Psychological Association, c2003. - xix, 913 p. ISBN:1-55798-958-3 LIBRIS-ID:9326851 Sök i biblioteket