Vetenskapsteori, forsknings- och utvärderingsmetoder i psykoterapi 3 - inriktning specialist i klinisk psykologi, 2 hp
Scientific Theory, Research and Evaluation Methods in Psychotherapy 3 - Orientation Specialist in Clinical Psychology, 2 credits- Kurskod
- 2PT141
- Kursens benämning
- Vetenskapsteori, forsknings- och utvärderingsmetoder i psykoterapi 3 - inriktning specialist i klinisk psykologi
- Hp
- 2 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Psykoterapi
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för klinisk neurovetenskap
- Beslutande organ
- Utbildningsnämnden CNS
- Datum för fastställande
- 2018-10-17
- Reviderad av
- Utbildningsnämnden CNS
- Senast reviderad
- 2024-09-20
- Kursplanen gäller från
- Vårterminen 2023
Särskild behörighet
Godkänt på föregående läsårs samtliga kurser krävs för att vara behörig till denna kurs.
Mål
Kursens syfte är att ge fördjupade kunskaper gällande värdering av vetenskapliga studier, litteratursökning och vetenskapligt skrivande.
Efter godkänd kurs ska studenten kunna
Kunskap och förståelse
- regodöra för system för evaluering av forskningsartiklars evidensvärde tillämpbara för metaanalyser och kvalitativa evalueringar
Färdigheter och förmågor
- visa fördjupad förmåga att söka information om psykoterapiforskning och vetenskapliga resultat, samt kvalitetsbedöma studierna
- visa färdighet att att för ett tänkt vetenskapligt projekt formulera tydligt syfte och frågeställningar baserat på det aktuella forskningsläget
- visa förmåga att producera en projektplan för ett vetenskapligt projekt genomförbart inom ramen för tre månaders arbetstid
Värderingar och förhållningssätt
- reflektera över etiska avvägningar i samband med val av frågeställningar, design och metod
- reflektera över relationen mellan det aktuella forskningsläget gällande psykologisk behandling och klinisk verksamhet
Innehåll
Kursen omfattar a) granskning och tillämpning av evalueringsprinciper gällande forskningsartiklars kvalitet, b) utvärdering av aktuella forskningsresultat gällande ett valt intresseområde, och c) ställningstagande om det finns ett kunskapsglapp möjligt att undersöka inom ramen för examensarbetet.
Arbetsformer
Undervisningen bygger på studentaktivt lärande och sker i form av seminarier, praktiska övningar, föreläsningar och inspelade föreläsningar tillgängliga på internet.
Deltagande i praktiska övningar och seminarier är obligatoriskt och förutsätter en aktiv medverkan och eget ansvarstagande från studenten, se rubriken "Examination".
Examination
Kursen examineras på följande sätt:
a) obligatoriska praktiska övningar
b) författande av PM (projektplan), ges betyget U eller G
b) opposition på medstudents PM samt försvar av egen vid examinationsseminarium, ges betyget U eller G
På kursen ges något av betygen U eller G.
För betyget G på kursen krävs G på skriftlig PM såväl som på opposition och försvar vid examinationsseminariet, samt fullgjorda obligatoriska utbildningsinslag.
Frånvaro från eller ej fullgörande av obligatoriska utbildningsinslag
Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från eller ej fullgörande av obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i eller fullgjort de obligatoriska utbildningsinslagen, eller tagit igen frånvaro/ brister i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från eller ej fullgörande av ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att studenten inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Möjlighet till undantag från kursplanens föreskrifter om examination
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning, får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade kunskaper, färdigheter och förhållningssätt får inte ändras, tas bort eller sänkas.
Övergångsbestämmelser
Kursen ges för sista gång VT26, och den läggs därefter ner. Examination enligt denna kursplan kommer att vara möjlig till och med VT27 för studenter som inte fullföljt kursen med godkänt resultat.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering sker enligt de riktlinjer som angivits av Karolinska Institutet. Sammanställning av studenternas svar i kursenkät samt kursansvarigs analys av dessa publiceras på KI:s öppna kurswebb.
Inriktningsspecifika kurser ges under förutsättning att antalet antagna studenter på kursen är minst hälften av antalet tillgängliga studieplatser per inriktning.
Litteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
2010 Ingår i: Comprehensive psychiatry
2013 URL: Länk Ingår i: Cochrane library
2009 Ingår i: Psychotherapy research
Referenslitteratur
3. ed. : Chichester, West Sussex : Wiley, 2016 - xii, 293 s. ISBN:9781118773208 LIBRIS-ID:17949116 Sök i biblioteket
2018 URL: Länk till KIB Ingår i: Cochrane library
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur, [2018] - 671 sidor ISBN:9789144096599 LIBRIS-ID:22497314 Sök i biblioteket
6. ed. : Washington, D.C. : American Psychological Association, cop. 2010, [eg. 2009] - xviii, 272 p. ISBN:978-1-4338-0561-5 (pbk) LIBRIS-ID:11503766 Sök i biblioteket
Stockholm : Statens beredning för medicinsk utvärdering (SBU), 2013 - 164 s. ISBN:9789185413553 (tryck) LIBRIS-ID:14171787 URL: Länk Sök i biblioteket