Aktiviteter i dagligt liv för personer med demens - förutsättningar och stödinsatser, 7,5 hp
Daily Life Activities for Persons with Dementia - Conditions and Support, 7,5 credits- Kurskod
- 2QA045
- Kursens benämning
- Aktiviteter i dagligt liv för personer med demens - förutsättningar och stödinsatser
- Hp
- 7,5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Arbetsterapi
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Väl godkänd, godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
- Beslutande organ
- Styrelsen för utbildning
- Datum för fastställande
- 2009-03-06
- Reviderad av
- Styrelsen för utbildning
- Senast reviderad
- 2016-06-30
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2009
Särskild behörighet
Kandidatexamen om minst 180 högskolepoäng inom hälso- och sjukvård. Alternativt yrkesexamen inom hälso- och sjukvård om minst 180 högskolepoäng varav/samt minst 15 högskolepoäng i vetenskaplig teori och metod. Dessutom krävs kunskaper i svenska och engelska motsvarande Svenska B och Engelska A (med lägst betyget Godkänd).
Mål
Studenten ska efter genomgången kurs ha fördjupad kunskap om förutsättningar för aktivitet och delaktighet hos personer med demenssjukdom i mild till måttligt svår fas, och för hur dessa förutsättningar kan identifieras och understödjas i olika typer av interventioner. Vidare ska studenten ha fördjupad kunskap om metoder för att upptäcka, bedöma och förstå förutsättningar för aktivitet och delaktighet hos personer med demenssjukdom. Studenten ska också kunna diskutera och kritiskt granska teoretisk och empirisk kunskap inom kursens område samt argumentera för hur denna kunskap relaterar till den egna professionen.
Efter genomgången kurs skall studenten självständigt kunna
• Reflektera över och teoretisera kring vilken betydelse konsekvenserna av en demenssjukdom kan ha för den enskilde individen (person med demens, närstående) och kring förutsättningarna för aktivitet och delaktighet hos personer med demenssjukdom
• Värdera och kritiskt granska metoder för att identifiera, bedöma och förstå förutsättningar för aktivitet och delaktighet hos personer med demenssjukdom.
• Reflektera över och teoretisera kring hur aktivitet och delaktighet hos personer med demenssjukdom kan understödjas i intervention
• Välja ut, värdera och kritiskt granska möjliga åtgärder för att stödja personer med demens och deras närstående samt åtgärdernas mål, genomförande och konsekvenser/effekter i relation till det egna kliniska verksamhetsområdet.
Innehåll
Kursen fokuserar specifikt på den situation som personer med demens i mild till måttligt svår fas befinner sig i vad gäller dagliga livets aktiviteter i hem och samhälle. Eftersom dessa personer i regel bor kvar i eget boende, ofta med få formella störinsatser men med tilltagande begränsningar i dagligt liv, har kunskapen om deras resurser och behov varit bristfällig. Innehållet i denna kurs fokuserar därför på deras förutsättningar till aktivitet och på hur stöd kan ges. Kursen baseras på den forskning som bedrivits under de senaste 10 åren vid Sektionen för arbetsterapi, NVS, och på övrig internationell forskning inom området.
Tematiska områden (etiska aspekter ingår i alla):
• Aktivitetsförmåga och medvetenhet vid demens
• Demenssjukas egna strategier och resurser
• Samspel mellan personen med demens och omgivningen
• Insatser för att stödja närstående resp personen med demens
• Anpassning av miljön
• Teknik och hjälpmedel för personer med demens
• Bedömningsmetoder relaterade till kursens innehåll
Arbetsformer
Kursen består av tematiska moment och studenterna arbetar dels självständigt , dels i studiegrupper. Pedagogiken är inspirerad av problembaserat lärande. Kursens upplägg är således baserat på resursföreläsningar i kombination med en variation av aktiverande arbetsformer såsom grupparbeten och seminarier där de studerande lär av varandra, casemetodik och klinisk tillämpning. Även individuella skriftliga uppgifter ingår. Instruktioner till de självständiga och gruppbaserade problemorienterade uppgifterna presenteras i en studiehandledning. Lärarna har en vägledande, utmanande och stödjande funktion. För att underlätta kommunikationen mellan kursdeltagarna och mellan kursdeltagare och lärare kommer den webbaserade plattformen Ping-pong att användas.
Examination
Examinationsformerna är dels formativa, dvs. utvärdering under kursens gång, dels summativa, dvs. utvärdering av kursens innehåll. Den formativa examinationen sker genom aktivt deltagande i seminarieredovisningar, både individuella och i grupp. För att få godkänt på uppgifterna krävs att den studerande aktivt deltagit i lösandet av uppgifterna och i såväl skriftlig som muntlig presentation/diskussion av dessa. Två individuella skriftliga examinationsuppgifter (summativa) ingår i kursen, baserade på fördjupning i valda områden av kursinnehållet och relevant litteratur, inkluderande kritisk diskussion av möjlig tillämpning. Rapporterna ska tillsammans omfatta samtliga lärandemål i kursen och de ska presenteras och diskuteras i ett seminarium tillsammans med lärare och kurskamrater. Den examinerande läraren betygsätter de skriftliga rapporterna inkluderande även bedömning av den muntliga presentationen och diskussionen.
Begränsning av antal prov- eller praktiktillfällen
Omtentamen sker vid maximalt fem tillfällen.
Övergångsbestämmelser
Kursen är nedlagd och gavs för sista gången HT09. Kursen är ersatt med annan kurs och examination erbjuds enligt riktlinjer i kursplanen för 2QA081.
Övriga föreskrifter
Kursen utvärderas enligt riktlinjer fastslagna av Styrelsen för utbildning.
Undervisningsspråk: svenska
Litteratur och övriga läromedel
Rekommenderad litteratur
Örebro : Libris, 2005 ISBN:91-7195-776-6 Sök i biblioteket
Oslo : INFO-banken, 1999
New York : The Free Press, 2002
Nijmegen : Radboud University, 2008
Rapport 19 : Stockholm : Stiftelsen Stockholms läns äldrecentrum, 2000
Chichester : John Wiley & Sons Ltd, 1998
2., [rev.] uppl. : Stockholm : Liber, 2004 - 296 s. ISBN:91-47-05197-3 LIBRIS-ID:9333916 Sök i biblioteket
New York : Springer Publishing company, 2000 ISBN:0-8261-1312-5 Sök i biblioteket
2010 ISBN:978-918658518-1 Sök i biblioteket
Finland : Stakes, 2001
Amsterdam : IOS Press, 2009 ISBN:978-1-58603 Sök i biblioteket
Stockholm : 2008 ISBN:978-91-7357-493-8 Sök i biblioteket
Copenhagen : University of Copenhagen, 2007
Oslo : INFO-banken, 1997
Stockholm : 2007 ISBN:978-91-7357-132-6 Sök i biblioteket
Linköping : 2008 ISBN:978-91-7393-929-4 Sök i biblioteket