Kursplan för

Hälsoarbete med inriktning mot skolhälsovård, 7,5 hp

Health work, specialising in school health care, 7,5 credits
Denna kurs är nedlagd, för mer information se rubriken Övergångsbestämmelser i den sista versionen av kursplanen.
Kurskod
2QA072
Kursens benämning
Hälsoarbete med inriktning mot skolhälsovård
Hp
7,5 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Omvårdnad 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
Beslutande organ
Styrelsen för utbildning
Datum för fastställande
2009-03-06
Reviderad av
Styrelsen för utbildning
Senast reviderad
2016-06-30
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2009

Särskild behörighet

Totalt minst 120 högskolepoäng inom vilka det ska ingå en sjuksköterskeexamen samt en slutförd specialistutbildning till distriktssköterska eller specialistutbildning inom hälso- och sjukvård för barn och ungdom. Dessutom krävs kunskaper i svenska och engelska motsvarande Svenska B och Engelska A (med lägst betyget Godkänd).

Mål

Kursens övergripande mål är att studenten efter kursens slut ska ha uppnått ökad kompetens för att självständigt kunna bedriva hälso-och omvårdnadsarbete i skolan samt fördjupad förståelse och insikt i skolsköterskans profession och ansvarsområde inom skolans kontext. Dessutom ska studenten kunna ta del av aktuell forskning och utveckling samt tillämpa metoder grundade i aktuell forskning inom skolhälsovård.

Efter genomgången kurs ska studenten:
-kunna reflektera över skolsköterskans profession och ansvarsområde samt tillämpa gällande lagstiftning och förordningar,
- värdera och tillämpa metoder, grundade i aktuell forskning och utvecklingsarbete, användbara i det hälsofrämjande arbetet i skolan,
-kunna analysera, bedöma, hantera och utvärdera omvårdnadsbehov och komplexa situationer relaterade till elever i behov av särskilt stöd,
-uppnå ökad kunskap om elevers psykiska ohälsa samt kunna värdera och genomföra hälsofrämjande insatser för att öka elevernas psykiska hälsa,
-reflektera över och värdera den fysiska, psykiska och sociala miljöns betydelse i skolan för elevernas hälsa, utveckling och välbefinnande.

Innehåll

Kursens innehåll utgår från följande teman:
-Skolsköterskans profession och ansvarsområde
-Hälsofrämjande arbete i skolan
-Elever i behov av särskilt stöd
-Elevernas arbetsmiljö

I samtliga teman ingår etiska frågeställningar och överväganden.

Arbetsformer

Kursen genomförs som modifierad distansutbildning på halvfart. Den modifierade distansutbildningen är IT-baserad och utmärks av självständigt och kollaborativt lärande. Olika arbetsformer såsom individuella studieuppgifter, arbete i grupp, föreläsningar, diskussioner, seminarier både virtuellt och vid fysiska möten förekommer.

Examination

Kursen examineras genom individuell, skriftlig examination.

Obligatoriska studieuppgifter ingår och ska vara genomförda före examinationens genomförande/inlämnande. Vid frånvaro från obligatoriska moment hänvisas till kursledare.

Antalet examinations- och praktiktillfällen följer Karolinska Institutets lokala riktlinjer, vilket innebär att antalet examinationstillfällen är begränsade till 6.

Övergångsbestämmelser

Kursen är nedlagd och gavs för sista gången VT10. Kursen är ersatt med annan kurs och examination erbjuds enligt riktlinjer i kursplanen för 2QA086.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av styrelsen för utbildning.

Undervisningsspråk: svenska.

Litteratur och övriga läromedel

Kurslitteratur - obligatorisk litteratur

Bremberg, Sven Elevhälsa : teori och praktik
Broberg, Anders; Almqvist, Kerstin; Tjus, Tomas Klinisk barnpsykologi: utveckling på avvägar
Ewles, Linda Hälsoarbete Simnett, Ina
Iwarsson, Petter Samtal med barn och ungdomar : erfarenheter från arbetet på BRIS
Lindblad, Frank Välfärdslandets gåta : Varför mår barnen inte lika bra som de har det? Lindgren, Carl

Rekommenderad litteratur

Bing, Vibeke Små, få och fattiga: om barn och folkhälsa
Gustafsson, Lars H Elevhälsa börjar i klassrummet
Hillman, Olle Skolhälsovård : introduktion och praktisk vägledning
Lundgren, Mikael; Lökholm, Kent Motivationshöjande samtal i skolan : att motivera och arbeta med elevers förändring
Socialstyrelsens riktlinjer för skolhälsovården
Vetenskapliga artiklar tillkommer.