Kursplan för

Fördjupning i läs- och skrivprocessen - normal och avvikande utveckling, 15 hp

Advanced course on reading and writing abilities and disabilites, 15 credits
Denna kurs är nedlagd, för mer information se rubriken Övergångsbestämmelser i den sista versionen av kursplanen.
Kurskod
2QA074
Kursens benämning
Fördjupning i läs- och skrivprocessen - normal och avvikande utveckling
Hp
15 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Logopedi 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för klinisk vetenskap, intervention och teknik
Beslutande organ
Styrelsen för utbildning
Datum för fastställande
2009-03-06
Reviderad av
Utbildningsnämnden CLINTEC
Senast reviderad
2024-08-22
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2009

Särskild behörighet

Totalt minst 120 högskolepoäng inom vilka det ska ingå en logopedexamen. Dessutom krävs kunskaper i svenska och engelska motsvarande Svenska B och Engelska A (med lägst betyget Godkänd).

Mål

Kursdeltagaren ska efter genomgången kurs kunna:
- redogöra för teorier och modeller för såväl läs- och skrivinlärningsmetoder som läs- och skrivprocessen och tillämpa dessa i den kliniska vardagen.
- redogöra för normal och avvikande språkutveckling i tal och skrift i skolåldern.
- reogöra för sambandet mellan läs- och skrivsvårgheter, matematiksvårigheter och
andra inlärningssvårigheter
- självständigt utföra utredning av läs- och skrivsvårigheter/dyslexi utifrån vedertagen metodik
- självständigt analysera och kritiskt granska utredningsresultat som underlag till pedagogiska interventioner.
- redogöra för testteorier med särskild tonvikt på språkliga test
- redovisa läs- och skrivprocessen i ett flerspråkighetsperspektiv.
- självständigt söka och kritiskt granska vetenskapliga artiklar för att få fördjupad kunskap om evidensbaserat arbetssätt inom områdena språkstörning, läs- och skrivsvårigheter/dyslexi
- avgöra vilka kompensatoriska hjälpmedel som passar till elevens behov och mognad, kunna förskriva dessa samt utveckla det logopediska ansvaret för introduktion, användning och uppföljning av hjälpmedel/verktyg i samverkan med skolan.

Innehåll

Med kursdeltagarens kliniska erfarenhet och nuvarande kliniska verksamhet som grund syftar kursen till att ge fördjupad kunskap om
- språkstörningar hos barn/ungdomar,
- läs- och skrivinlärningsmetoder samt läs- och skrivprocessen.
- utredning av läs- och skrivsvårigheter samt differentialdiagnostik
- förskrivning och användning av kompensatoriska hjälpmedel.
- samarbete mellan logoped och skola

Styrdokument inom hälso- och sjukvård och skola samt International Classification of functioning disability and health - Children and Youth (ICF-CY) ligger som grund för kursens innehåll.

Arbetsformer

Kursens upplägg är fyra separata veckor med föreläsningar och grupparbeten samt självständiga studieuppgifter mellan de schemalagda perioderna. Den fjärde veckan består till största delen av redovisning av projektarbeten.

Examination

Examination sker genom skriftlig och muntlig redovisning av vetenskapliga artiklar samt skriftlig och muntlig presentation av eget projektarbete. Närvaro vid den schemalagda undervisningen krävs. Ersättning vid frånvaro från obligatoriska moment beslutas i samråd med kursansvarig.

Övergångsbestämmelser

Kursen är nedlagd.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning. Kursutvärdering kommer i huvudsak vara webbaserad.

Undervisningsspråk är svenska.

Litteratur och övriga läromedel

Litteratur

Vetenskapliga artiklar inom fördjupningsområdet, ca 250 sidor, tillkommer.

Catts, Hugh William; Kamhi, Alan G. Language and reading disabilities
Läsförståelse i teori och praktik Bråten, Ivar; Jakobsson, Ulrika
The science of reading : a handbook Snowling, Margaret J.; Hulme, Charles
Wallach, Geraldine P. Language intervention for school-age students : setting goals for academic success