Fördjupning i läs- och skrivprocessen - normal och avvikande utveckling, 15 hp
Advanced course on reading and writing abilities and disabilites, 15 credits- Kurskod
- 2QA074
- Kursens benämning
- Fördjupning i läs- och skrivprocessen - normal och avvikande utveckling
- Hp
- 15 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Logopedi
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för klinisk vetenskap, intervention och teknik
- Beslutande organ
- Styrelsen för utbildning
- Datum för fastställande
- 2009-03-06
- Reviderad av
- Utbildningsnämnden CLINTEC
- Senast reviderad
- 2024-08-22
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2009
Särskild behörighet
Totalt minst 120 högskolepoäng inom vilka det ska ingå en logopedexamen. Dessutom krävs kunskaper i svenska och engelska motsvarande Svenska B och Engelska A (med lägst betyget Godkänd).
Mål
Kursdeltagaren ska efter genomgången kurs kunna:
- redogöra för teorier och modeller för såväl läs- och skrivinlärningsmetoder som läs- och skrivprocessen och tillämpa dessa i den kliniska vardagen.
- redogöra för normal och avvikande språkutveckling i tal och skrift i skolåldern.
- reogöra för sambandet mellan läs- och skrivsvårgheter, matematiksvårigheter och
andra inlärningssvårigheter
- självständigt utföra utredning av läs- och skrivsvårigheter/dyslexi utifrån vedertagen metodik
- självständigt analysera och kritiskt granska utredningsresultat som underlag till pedagogiska interventioner.
- redogöra för testteorier med särskild tonvikt på språkliga test
- redovisa läs- och skrivprocessen i ett flerspråkighetsperspektiv.
- självständigt söka och kritiskt granska vetenskapliga artiklar för att få fördjupad kunskap om evidensbaserat arbetssätt inom områdena språkstörning, läs- och skrivsvårigheter/dyslexi
- avgöra vilka kompensatoriska hjälpmedel som passar till elevens behov och mognad, kunna förskriva dessa samt utveckla det logopediska ansvaret för introduktion, användning och uppföljning av hjälpmedel/verktyg i samverkan med skolan.
Innehåll
Med kursdeltagarens kliniska erfarenhet och nuvarande kliniska verksamhet som grund syftar kursen till att ge fördjupad kunskap om
- språkstörningar hos barn/ungdomar,
- läs- och skrivinlärningsmetoder samt läs- och skrivprocessen.
- utredning av läs- och skrivsvårigheter samt differentialdiagnostik
- förskrivning och användning av kompensatoriska hjälpmedel.
- samarbete mellan logoped och skola
Styrdokument inom hälso- och sjukvård och skola samt International Classification of functioning disability and health - Children and Youth (ICF-CY) ligger som grund för kursens innehåll.
Arbetsformer
Kursens upplägg är fyra separata veckor med föreläsningar och grupparbeten samt självständiga studieuppgifter mellan de schemalagda perioderna. Den fjärde veckan består till största delen av redovisning av projektarbeten.
Examination
Examination sker genom skriftlig och muntlig redovisning av vetenskapliga artiklar samt skriftlig och muntlig presentation av eget projektarbete. Närvaro vid den schemalagda undervisningen krävs. Ersättning vid frånvaro från obligatoriska moment beslutas i samråd med kursansvarig.
Övergångsbestämmelser
Kursen är nedlagd.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning. Kursutvärdering kommer i huvudsak vara webbaserad.
Undervisningsspråk är svenska.
Litteratur och övriga läromedel
Litteratur
Vetenskapliga artiklar inom fördjupningsområdet, ca 250 sidor, tillkommer.
2. ed. : Boston, Mass. : Pearson, cop. 2005 - xv, 352 s. ISBN:0-205-45448-8 LIBRIS-ID:10097441 Sök i biblioteket
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2008 - 263 s. ISBN:978-91-44-05129-1 LIBRIS-ID:11166804 URL: http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/33144-01/height/320/width/320/bild.jpg Sök i biblioteket
Malden, Ma : Blackwell publishing, 2005 - xiv, 661 s. ISBN:1-4051-1488-6 LIBRIS-ID:9833585 Sök i biblioteket
St. Louis, Missouri : Mosby Elsevier, c2008 - xvi, 378 s. ISBN:978-0-323-04033-4 (pbk.) LIBRIS-ID:11566848 Sök i biblioteket