Kursplan för

Ledarskap och organisationsutveckling 2, 30 hp

Leadership and Organization Development 2, 30 credits
Denna kurs är nedlagd, för mer information se rubriken Övergångsbestämmelser i den sista versionen av kursplanen.
Kurskod
2QA080
Kursens benämning
Ledarskap och organisationsutveckling 2
Hp
30 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Medical Management 
Nivå 
Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav 
Betygsskala
Godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för lärande, informatik, management och etik
Beslutande organ
Styrelsen för utbildning
Datum för fastställande
2010-02-19
Reviderad av
Styrelsen för utbildning
Senast reviderad
2016-06-30
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2010

Särskild behörighet

Totalt minst 120 hp inom vilka det ska ingå en kandidat- eller yrkesexamen inom hälso- och sjukvård, tandvård eller social omsorg samt minst 2 års yrkeserfarenhet inom nämnda verksamhetsområden efter avslutad utbildning. Utöver detta krävs genomgången kurs i Ledarskap och organisationsutveckling 1, 30 hp. Dessutom krävs kunskaper i svenska och engelska motsvarande Svenska B och Engelska A (med lägst betyget Godkänd).

Mål

Det övergripande syftet med kursen är att studenten ska utveckla en ökad handlingsberedskap för ledarskap och organisationsutveckling.

Moment 1
Efter genomgånget moment ska studenten kunna
• analysera problem i den egna organisationen utifrån teori och forskningsresultat om organisationsutveckling, styrning och lärande
• reflektera över och föreslå olika handlingsalternativ för att utveckla det organisatoriska lärandet
• kritiskt granska olika angreppssätt för att hantera organisatoriska problem
• beskriva ledarskapets roll för arbetsmiljön och hur organisationer kan utveckla sin arbetsmiljö

Moment 2
Efter genomgånget moment ska studenten kunna:
• analysera ledarskap i en organisation och ge feedback i syfte att bidra till ledarutveckling och organisatorisk utveckling
• använda teorier om ledarskap och organisation samt feedback för att analysera sitt eget ledarskap och formulera en egen utvecklingsplan för sitt ledarskap
• beskriva och förklara hur ledarskap och medarbetarskap samverkar och kan utvecklas i komplexa organisationer
• använda presentationsformer som underlättar kommunikation och tydliggör/stärker det egna ledarskapet

Moment 3
Efter genomgånget moment ska studenten kunna:
• beskriva olika metoder för att lägga upp en undersökning inom området ledarskap och organisationsutveckling
• välja metod efter frågeställning
• förklara hur man kritiskt granskar en vetenskaplig rapport
• formulera en skriftlig plan för en undersökning

Moment 4
Efter genomgånget moment ska studenten kunna:
• planera och genomföra en undersökning
• skriva en undersökningsrapport enligt vetenskapliga kriterier
• kritiskt granska en undersökningsrapport

Innehåll

Grundkursens innehåll fördjupas genom ökad tyngdpunkt på teorianknytning och ökad insikt i organisationers dynamiska processer och personlig ledarutveckling. I kursen ingår forskningsmetodik och fördjupning i form av uppsatsarbete. Kursen är indelad i fyra moment.

Moment 1: Organiserande, styrning och utveckling (Organizing, management and development), 7,5 högskolepoäng
• Politisk styrning och offentlig verksamhet
• Organisatoriska styrsystem
• Lärande och organisationsutveckling
• Arbetsmiljö

Moment 2: Ledarskap (Leadership) 7,5 högskolepoäng
• Organisationsteori
• Ledarutveckling
• Kommunikation och grupprocesser

Moment 3: Metod (Methodology), 7,5 högskolepoäng
• Vetenskapsteori
• Kvalitativ och kvantitativ metod
• Statistik

Moment 4: Fördjupning inom ledarskap och organisationsutveckling (Further Studies in Leadership and Organization Development) 7,5 högskolepoäng
• Uppsatsarbete under handledning
• Kritisk granskning av rapporter

Organiserande, styrning och utveckling, 7.5 hp

Betygsskala: GU

Ledarskap, 7.5 hp

Betygsskala: GU

Metod, 7.5 hp

Betygsskala: GU

Fördjupning inom ledarskap och organisationsutveckling, 7.5 hp

Betygsskala: GU

Arbetsformer

Föreläsningar, litteratur- och reflektionsseminarier. Workshops med teori och tillämpningsövningar. Fältstudier, gruppövningar och individuella övningar. Gruppkonsultation i ledarskap och organisation.
Metodseminarier. Uppsatsarbete med individuella handledningstillfällen.

Obligatoriskt deltagande: Introduktionsföreläsningar, seminarier och redovisningstillfällen samt gruppkonsultation, gruppövningar och workshops är obligatoriska. Vid frånvaro görs en överenskommelse med kursledningen om kompletterande uppgifter.

Examination

Moment 1: Skriftliga inlämningsuppgifter med kombinerad teori och empiri.
Moment 2: Individuella skriftliga "papers". Muntlig redovisning i grupp som examination av kurslitteratur.
Moment 3: Skriftligt PM för uppsats.
Moment 4: Uppsats inom ämnesområdet ledarskap och organisationsutveckling. Kritisk granskning av en uppsats.

Vid underkänt resultat kan uppgifterna/uppsatsen lämnas in ytterligare 5 gånger.

Övergångsbestämmelser

Kursen är nedlagd och gavs för sista gången HT10. Examination enligt denna kursplan ges sista gången VT17 för studenter som inte fullföljt kursen med godkänt resultat.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning.

Undervisningsspråk: svenska.

Litteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur. Moment 1.

Bolman, Lee G.; Deal, Terrence E. Nya perspektiv på organisation och ledarskap Holmqvist, Anna
Granberg, Otto; Ohlsson, Jon Från lärandets loopar till lärande organisationer
Hallin, Bo; Siverbo, Sven Styrning och organisering inom hälso- och sjukvård
SCT in action : applying the systems-centered approach in organizations Gantt, Susan Porter; Agazarian, Yvonne
Vetenskapliga artiklar och kompendier tillkommer.

Obligatorisk litteratur. Moment 2.

Badaracco, Joseph L. Ledare i det tysta Hansson, Svante
Döös, Marianne; Waldenström, Kerstin Chefskapets former och resultat : två kunskapsöversikter om arbetsplatsens ledarskap
Jackson, Brad; Parry, Ken W. A very short, fairly interesting and reasonably cheap book about studying leadership
Wheelan, Susan A. Creating effective teams : a guide for members and leaders
Vetenskapliga artiklar och kompendier tillkommer.

Obligatorisk litteratur. Moment 3.

Eliasson, Annika Kvantitativ metod från början
Malterud, Kirsti Kvalitativa metoder i medicinsk forskning
Sohlberg, Peter; Sohlberg, Britt-Marie Kunskapens former : vetenskapsteori och forskningsmetod
Vetenskapliga artiklar och kompendier tillkommer.

Obligatorisk litteratur. Moment 4.

Backman, Jarl Rapporter och uppsatser
Vetenskapliga artiklar och kompendier tillkommer.