Psykosomatisk sjukgymnastik - kropp och själ i samspel, 15 hp
Psychosomatic physiotherapy. Body and Mind - a Holistic Perspective, 15 credits- Kurskod
- 2QA095
- Kursens benämning
- Psykosomatisk sjukgymnastik - kropp och själ i samspel
- Hp
- 15 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Sjukgymnastik
- Nivå
- Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
- Beslutande organ
- Styrelsen för utbildning
- Datum för fastställande
- 2010-04-14
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2010
Särskild behörighet
Minst 120 hp inom vilka det ska ingå en sjukgymnastexamen. Dessutom krävs kunskaper i svenska och engelska motsvarande Svenska B och Engelska A (med lägst betyget Godkänd).
Mål
Kursens syfte är att ge fördjupade kunskaper och färdigheter inom området psykosomatisk sjukgymnastik såsom kropps/rörelseterapi och terapeutiskt förhållningssätt för att teoretiskt och praktiskt kunna tillämpa ett helhetsperspektiv i sitt patientarbete samt förbereda för utvecklingsarbete inom området. Studenten ska efter avslutad kurs: - kunna redogöra för och tillämpa ett biopsykosocialt perspektiv på olika hälsotillstånd - kunna tillämpa kunskaper i intervju- och samtalsmetodik - kunna redogöra för och reflektera över terapeutisk hållning, interaktionens betydelse i den sjukgymnastiska behandlingen och kunna tillämpa sina kunskaper i mötet med patienten - kunna använda sig av ett helhetsperspektiv vid sjukgymnastiska bedömningar - självständigt kunna planera och genomföra sjukgymnastiska åtgärder vid psykosomatisk och/eller psykisk ohälsa - kunna främja beteendeförändring - ha en förståelse för sjukgymnastens del i behandlingsprocessen och förmåga till självreflektion beträffande sina egna möjligheter och begränsningar i behandlingssituationen - visa ett vetenskapligt och kritiskt tänkande samt ett reflekterande förhållningssätt till egna perspektiv/värderingar och behov av ett livslångt lärande
Innehåll
Kursen omfattar - psykologiska och beteendemedicinska förklaringsmodeller på hälsa/ohälsa inkluderande psykosomatisk teoribildning - stressteori, neurofysiologi och vikten av autonom reglering - affektteori, anknytningsteori och mentalisering - kropp, varande, mening och reflexion som centrala begrepp för att förstå kropp-själ samverkan - terapeutiskt förhållningssätt och bemötande - undersökningsmetoder med tonvikt på den resursorienterade kroppsundersökningen(ROK), kroppshistoria, kroppsbild och affektintervju - behandlingsmetoder med betoning på kroppsmedvetandeövningar baserade på Basal kroppskännedom (BK) och psykomotorisk fysioterapi (PMF), mindfulness, fysisk aktivitet, terapeutisk beröring, avspänningsmetoder samt samtalet som verktyg - introduktion kognitiv-beteendeterapeutiska interventioner - patientfallsdiskussioner
Arbetsformer
- Teoretisk och praktisk undervisning Undervisningen innefattar föreläsningar, seminarier, praktiska övningar och litteraturstudier. - Patientfallsdiskussioner i seminarieform - Eget arbete
Examination
Bedömning av kunskaper, färdigheter, förhållningssätt och reflektionsförmåga sker fortlöpande genom uppföljning av studieuppgifter, seminariediskussioner och vid slutexamination. Examinationen består av en skriftlig temafördjupning i grupp och en individuell skriftlig patientfallsrapport med teoretisk fördjupning som även presenteras muntligt. Peer-review tillämpas. För godkänd kurs krävs fullgörande av studieuppgifter, godkänd examination, närvaro och aktivt deltagande vid seminariediskussioner.
Övergångsbestämmelser
Examination kommer att tillhandahållas under en tid av ett år efter en eventuell nedläggning av kursen. Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett år efter den tidpunkt då en förnyelse av litteraturlistan gjorts.
Övriga föreskrifter
Undervisningsspråk: svenska. Kursutvärdering genomförs enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning. Under kursen uppmuntras deltagarna att ge synpunkter på kursens innehåll och upplägg.
Litteratur och övriga läromedel
Rekommenderad litteratur
Lund : Studentlitteratur, 2007 - 408 s. ISBN:978-91-44-02795-1 LIBRIS-ID:10245082 URL: http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/31252-01/height/320/width/320/bild.jpg Valda delar ur boken - meddelas vid kursstart. Sök i biblioteket
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2007 - 207, [1] s. ISBN:9789144026459 LIBRIS-ID:10462754 Sök i biblioteket
4 ed. : Oslo : Universitetsforlaget, 2008 - 452 s. ISBN:82-00-41577-5 LIBRIS-ID:8346202 Sök i biblioteket
Stockholm : Natur och kultur, 2002 - 250, [1] s. ISBN:91-27-09023-X (inb.) LIBRIS-ID:8455489 Sök i biblioteket
2. utg. : Stockholm : Natur och kultur, 2001 - 300, [1] s. ISBN:91-27-08534-1 LIBRIS-ID:8348523 Sök i biblioteket
Fördjupningslitteratur
1 : Studentlitteratur, 2003 - 166 s ISBN:91-44-02780-X Sök i biblioteket
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2005 - 255 s. ISBN:91-44-03099-1 LIBRIS-ID:9712834 Valda delar framförallt kapitel 1 och 2. Sök i biblioteket
Oslo : Noras Ark, 2002 ISBN:82-7979-018-7 Sök i biblioteket