Kursplan för

Psykosomatisk sjukgymnastik - kropp och själ i samspel, 15 hp

Psychosomatic physiotherapy. Body and Mind - a Holistic Perspective, 15 credits
Denna kurs är nedlagd, för mer information se rubriken Övergångsbestämmelser i den sista versionen av kursplanen.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
HT10 , VT13
Kurskod
2QA095
Kursens benämning
Psykosomatisk sjukgymnastik - kropp och själ i samspel
Hp
15 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Sjukgymnastik 
Nivå 
Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav 
Betygsskala
Godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
Beslutande organ
Styrelsen för utbildning
Datum för fastställande
2010-04-14
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2010

Särskild behörighet

Minst 120 hp inom vilka det ska ingå en sjukgymnastexamen. Dessutom krävs kunskaper i svenska och engelska motsvarande Svenska B och Engelska A (med lägst betyget Godkänd).

Mål

Kursens syfte är att ge fördjupade kunskaper och färdigheter inom området psykosomatisk sjukgymnastik såsom kropps/rörelseterapi och terapeutiskt förhållningssätt för att teoretiskt och praktiskt kunna tillämpa ett helhetsperspektiv i sitt patientarbete samt förbereda för utvecklingsarbete inom området. Studenten ska efter avslutad kurs: - kunna redogöra för och tillämpa ett biopsykosocialt perspektiv på olika hälsotillstånd - kunna tillämpa kunskaper i intervju- och samtalsmetodik - kunna redogöra för och reflektera över terapeutisk hållning, interaktionens betydelse i den sjukgymnastiska behandlingen och kunna tillämpa sina kunskaper i mötet med patienten - kunna använda sig av ett helhetsperspektiv vid sjukgymnastiska bedömningar - självständigt kunna planera och genomföra sjukgymnastiska åtgärder vid psykosomatisk och/eller psykisk ohälsa - kunna främja beteendeförändring - ha en förståelse för sjukgymnastens del i behandlingsprocessen och förmåga till självreflektion beträffande sina egna möjligheter och begränsningar i behandlingssituationen - visa ett vetenskapligt och kritiskt tänkande samt ett reflekterande förhållningssätt till egna perspektiv/värderingar och behov av ett livslångt lärande

Innehåll

Kursen omfattar - psykologiska och beteendemedicinska förklaringsmodeller på hälsa/ohälsa inkluderande psykosomatisk teoribildning - stressteori, neurofysiologi och vikten av autonom reglering - affektteori, anknytningsteori och mentalisering - kropp, varande, mening och reflexion som centrala begrepp för att förstå kropp-själ samverkan - terapeutiskt förhållningssätt och bemötande - undersökningsmetoder med tonvikt på den resursorienterade kroppsundersökningen(ROK), kroppshistoria, kroppsbild och affektintervju - behandlingsmetoder med betoning på kroppsmedvetandeövningar baserade på Basal kroppskännedom (BK) och psykomotorisk fysioterapi (PMF), mindfulness, fysisk aktivitet, terapeutisk beröring, avspänningsmetoder samt samtalet som verktyg - introduktion kognitiv-beteendeterapeutiska interventioner - patientfallsdiskussioner

Arbetsformer

- Teoretisk och praktisk undervisning Undervisningen innefattar föreläsningar, seminarier, praktiska övningar och litteraturstudier. - Patientfallsdiskussioner i seminarieform - Eget arbete

Examination

Bedömning av kunskaper, färdigheter, förhållningssätt och reflektionsförmåga sker fortlöpande genom uppföljning av studieuppgifter, seminariediskussioner och vid slutexamination. Examinationen består av en skriftlig temafördjupning i grupp och en individuell skriftlig patientfallsrapport med teoretisk fördjupning som även presenteras muntligt. Peer-review tillämpas. För godkänd kurs krävs fullgörande av studieuppgifter, godkänd examination, närvaro och aktivt deltagande vid seminariediskussioner.

Övergångsbestämmelser

Examination kommer att tillhandahållas under en tid av ett år efter en eventuell nedläggning av kursen. Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett år efter den tidpunkt då en förnyelse av litteraturlistan gjorts.

Övriga föreskrifter

Undervisningsspråk: svenska. Kursutvärdering genomförs enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning. Under kursen uppmuntras deltagarna att ge synpunkter på kursens innehåll och upplägg.

Litteratur och övriga läromedel

Rekommenderad litteratur

Almén, Niclas Stress- och utmattningsproblem : kognitiva och beteendeterapeutiska metoder
Bullington, Jennifer Psykosomatik : om kropp, själ och meningsskapande
Bunkan, Berit Heir Kropp, respirasjon og kroppsbilde : ressursorientert kroppsundersøkelse og behandling
Roxendal, Gertrud; Winberg, Agneta Levande människa : basal kroppskännedom för rörelse och vila Dahlström, Annette
Rudberg, Birgitta Aktiv avspänning
Vetenskapliga artiklar tillkommer.

Fördjupningslitteratur

Neve, Ing-Marie Läkekonstens arbetsredskap
Sonnby-Borgström, Marianne Affekter, affektiv kommunikation och anknytningsmönster : ett bio-psyko-socialt perspektiv
Steen, Eldri; Haugli, Liv Når livet setter seg i kroppen. : Bevisstgoering, muligheter, valg