Barnoftalmologi och ortoptik, 45 hp
Pediatric and Orthoptic Technology and Care, 45 credits- Kurskod
- 2QA107
- Kursens benämning
- Barnoftalmologi och ortoptik
- Hp
- 45 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Övriga ämnen
- Nivå
- Avancerad nivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för klinisk neurovetenskap
- Beslutande organ
- Styrelsen för utbildning
- Datum för fastställande
- 2010-03-22
- Reviderad av
- Styrelsen för utbildning
- Senast reviderad
- 2016-06-30
- Kursplanen gäller från
- Vårterminen 2014
Särskild behörighet
Minst 120 hp inom vilka det ska ingå en sjuksköterskeexamen samt kursen Oftalmologi för sjuksköterskor eller motsvarande om minst 30 hp. Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3 och Engelska A/Engelska 6 med lägst betyget godkänd/E.
Mål
Syftet med kursen är att studenten ska förvärva de kunskaper och färdigheter inom barnoftalmologi/ortoptik som behövs för att självständigt och kritiskt kunna utöva sin profession som ortoptist
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- Integrera sina kunskaper inom barnoftalmologi/ortoptik, såsom diplopi, astenopi och amblyopi, för att identifiera, klassificera och bedöma olika typer av patologiska avvikelser
- Självständigt planera, utföra och följa upp ortoptisk/pleoptisk behandling
- Förklara hur hjärnsynskada kan påverka den totala livssituationen
- Förklara binokulärseendets betydelse för det dagliga livet
- Informera patienter och anhöriga om diagnos och behandling på ett professionellt sätt
- Reflektera över eget lärande och professionell utveckling samt följa kunskapsutvecklingen, kvalitetsutveckling och forskning inom området.
Innehåll
Kursen är indelad i nio moment:
- Normal synutveckling och refraktionsutveckling inkl. syntester och synprövning
- Amblyopi och försenad synutveckling
- Ögonmuskelanatomi och fysiologi
- Ortoptisk undersökningsmetodik
- Heteroforier/-tropier
- Fältstudier på barnoftalmologisk avdelning
- Diagnostiska metoder
- Amblyopibehandling
Verksamhetsförlagd barnoftalmologi/ortoptik 1, 6 hp Klinisk tillämpning av de teoretiska delarna enligt momenten Grundläggande barnoftalmologi/ortoptik och Ortoptik Fördjupning inom barnoftalmologi/ortoptik 1, 3 hp
- Ögonmotilitetsrubbningar hos barn och vuxna inkl nystagmus
- Ortoptiska behandlingsmetoder inkl. prismabehandling
Kirurgisk barnoftalmologi/ortoptik, 1.5 hp
- Perioperativ vård vid skelningsoperationer
- Medicinsk teknik och medicinsk säkerhet
- Operationsmetoder vid inkommittanta och konkomittanta strabismer
- Operationsmetoder vid andra barnoftalmologiska åkommor
- Prematuritet och ROP (retinopathy of prematurity)
- Fetalt alkoholsyndrom
- CVI (cerebral visual impairment) och PVL (periventrikulär leukomalaci)
- Funktionell synnedsättning
Integrering av teoretiska och praktiska kunskaper, 1.5 hp Konklusion av teori och praktik som ingått i utbildningen.
Arbetsformer
De teoretiska delarna förmedlas till stora delar nätbaserat med hjälp av föreläsningar, litteraturhänvisningar, självevalueringsfrågor, gruppdiskussionsuppgifter och insändningsuppgifter.
Kursträffar med föreläsningar, metodövningar och seminarier planeras till sex gånger undef under kursens gång.
Den verksamhetsförlagda utbildningen förläggs till barnoftalmologisk/ortoptisk avdelning under handledning av erfaren ortoptist.
Vid all schemalagd utbildning inklusive verksamhetsförlagda utbildning är närvaron obligatorisk. Vid frånvaro från de teoretiska delarna hänvisas till kursansvarig lärare för ersättningsuppgift. Vid alltför stor frånvaro från den verksamhetsförlagda utbildningen kan ingen bedömning göras och underkänt resultat sätts.
Examination
Momentet Grundläggande barnoftalmologi/ortoptik examineras genom:
- Självevalueringsuppgifter
Momentet Ortoptik examineras genom:
- Självevalueringsuppgifter
- Aktivt deltagande vid seminarier
Momentet Verksamhetsförlagd barnoftalmologi/ortoptik examineras genom:
- Inlämningsuppgifter
- Den verksamhetsförlagda utbildningen bedöms i samråd med handledare på praktikplatsen utifrån de uppställda målen för den aktuella placeringen.
Momentet Fördjupning inom barnoftalmologi/ortoptik examineras genom:
- Skriftlig individuell hemtentamen
Momentet Verksamhetsförlagd barnoftalmologi/ortoptik 2 examineras genom:
- inlämningsuppgifter
- Den verksamhetsförlagda utbildningen bedöms i samråd med handledare på praktikplatsen utifrån de uppställda målen för den aktuella placeringen.
Momentet Kirurgisk barnoftalmologi/ortoptik examineras genom:
- Gruppdiskussion om olika kirurgiska patientfall.
Momentet Fördjupning inom barnoftalmologi/ortoptik 2 examineras genom:
- Gruppdiskussion om olika barnoftalmologiska fall
- Självevalueringsuppgifter
Momentet Verksamhetsförlagd fördjupning i barnoftalmologi/ortoptik examineras genom:
- Inlämningsuppgifter
- Skriftlig individuell hemtentamen
- Den verksamhetsförlagda utbildningen bedöms i samråd med handledare på praktikplatsen utifrån de uppställda målen för den aktuella placeringen.
Momentet Integrering av teoretiska och praktiska kunskaper examineras genom:
- Praktiska prov
- Muntlig tentamen
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten genomfört sex underkända examinationer ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle. Hemexamination som har öppnats via lärplattform räknas som utnyttjat examinationstillfälle även om examinationen inte lämnats in. För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentamenstillfället.
Underkänd verksamhetsförlagd utbildning får endast genomföras ytterligare en gång.
Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning (VFU) eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till nytt VFU-tillfälle på denna kurs.
Övergångsbestämmelser
Kursen är nedlagd och gavs för sista gången VT13. Examination enligt denna kursplan ges sista gången VT17 för studenter som inte fullföljt kursen med godkänt resultat.
Övriga föreskrifter
Undervisningsspråk: svenska.
Litteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
2 nd edition : Bodmin : Blackwell Publishing, 2004 - 357 sidor ISBN:1-4051-1342-1 Sök i biblioteket
Oxford : Blackwell Science, 1997 - xii, 232 s. ISBN:0-86542-720-8 (pbk) LIBRIS-ID:6169668 Sök i biblioteket
3. : Lund : Studentlitteratur, 1996 - 156 s. ISBN:91-44-00080-4 Sök i biblioteket
Second. : New York, NY : Springer New York, 2010. ISBN:9780387690698 LIBRIS-ID:11917354 URL: Table of Contents / Abstracts Sök i biblioteket
Referenslitteratur
3 : Oxford : Blackwell science, 2001 - 532 sid ISBN:0-632-04798-4 Sök i biblioteket
3 : Polen : Studentlitteratur, 2007 - 324 ISBN:978-91-44-00991-9 Sök i biblioteket
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2001 - 360 s. ISBN:91-47-04852-2 (inb.) LIBRIS-ID:8354312 Sök i biblioteket
6. uppl. : St. Louis, Mo. : Mosby, 2002 - xvi, 653 s. ISBN:0-323-01129-2 LIBRIS-ID:4816430 URL: http://telemedicine.orbis.org/bins/content_page.asp?cid=1-2193z Online Sök i biblioteket