Tillämpad beteendemedicin i primärvården, 7,5 hp
Applied behavioral medicine in primary care, 7,5 creditsDenna kursplan gäller från och med höstterminen 2021.
- Kurskod
- 2QA113
- Kursens benämning
- Tillämpad beteendemedicin i primärvården
- Hp
- 7,5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Psykologi
- Nivå
- Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- Betygsskala
- Underkänd (U) eller godkänd (G)
- Kursansvarig institution
- Institutionen för klinisk neurovetenskap
- Medverkande institutioner
-
- Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
- Beslutande organ
- Styrelsen för utbildning
- Datum för fastställande
- 2010-03-22
- Reviderad av
- Utbildningsnämnden CNS
- Senast reviderad
- 2020-11-13
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2021
Särskild behörighet
Mål
Efter genomgången kurs skall studenten kunna:
- redogöra för teoretiska kunskaper inom området beteendemedicin
- välja bland olika beteendemedicinska metoder i förhållande till en patients problematik samt tillämpa minst en sådan metod med patient
- lära ut en beteendemedicinsk metod till student från annan yrkesgrupp
- förklara för andra yrkesgrupper på vilket sätt den egna kompetensen bidrar till att hjälpa patienten
- förklara vad patienten behöver från andra yrkeskategorier och att kunna reflektera tillsammans med andra yrkesgrupper kring bästa sätt att fortsätta behandlingen
- argumentera för vad det egna yrkesperspektivet kan tillföra primärvården när det gäller beteendemedicinska metoder
Innehåll
Följande teman berörs:
Mötet med patienten
- Interprofessionellt samarbete
- Beteendemedicinsk teori och praktisk tillämpning
- Motiverande samtal och primärvårdskonsultationen utifrån deltagarnas tidigare kunskaper
- Fokuserad Acceptance and Commitment Therapy
- Internetbaserade behandlingar
- Psykofysiologi och autonom reglering
- Interoceptionens betydelse vid stressreglering med specifik fokus på mindfulness och kroppsmedvetande
- Rekommendationer och principer för underlättande och vidmakthållande strategier för ökad fysisk aktivitet
Patientproblematik och behandlingsvägar
- Utredning av alkohol och drogproblem
- Stress och dess behandling, inklusive Internetbehandling
- Behandling av sömnstörningar
- Behandling av övervikt i primärvården
- Smärtrehabilitering
- Ångest, depression och suicidprevention i primärvården
Övergripande perspektiv
- Aktuell forskning inom beteendemedicin
Arbetsformer
Seminariernas inriktning är olika beteendemedicinska metoder (se ovan). Seminarierna är upplagda kring fallbeskrivningar.
Praktiska övningar:
Studenterna deltar aktivt och reflekterar kring egna upplevelser i samband med praktiska övningar.
Praktik:
Varje student samarbetar i par med en student från en annan yrkesgrupp. Tillsammans träffar paret en patient vid tre tillfällen. Vid ojämnt antal löses problemet för den student som berörs genom individuell anpassning. Exempel på individuell anpassning kan vara att studenten tar emot patienten på egen hand med utbyggd handledning från annan yrkesgrupp alternativt att några studenter samarbetar kring två patienter. Praktikhandledning ges i möjligaste mån av två kliniker från olika yrkesgrupper (t.ex. läkare/psykolog/sjukgymnast/fysioterapeut) i primärvården. Studenterna redovisar sitt arbete vid ett möte på kliniken vid kursens slut.
Examination
1. Varje student förklarar innehållet i en artikel som är relevant för kursen för sin partner från den andra yrkesgruppen. Uppgiften rapporteras skriftligen till kursansvarig.
2. Skriftlig rapport angående utredning och behandling av en patient författas först separat av varje student, sedan i slutet av kursen sammanfogas rapporten till en gemensam skrift.
3. Praktiken examineras i form av muntlig redovisning för kursens examinator och studenterna.
För godkänd kurs krävs fullgörande av studieuppgifter, godkänd examination och aktivt deltagande i seminariediskussioner och upplevelsebaserade övningar. Deltagande i seminarierna är obligatoriskt. Vid frånvaro ankommer det på studenten att kontakta kursansvarig för eventuella ersättningsuppgifter.
Frånvaro från eller ej fullgörande av obligatoriska utbildningsinslag
Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från eller ej fullgörande av obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i eller fullgjort de obligatoriska utbildningsinslagen, eller tagit igen frånvaro/brister i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från eller ej fullgörande av ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att studenten inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Möjlighet till undantag från kursplanens föreskrifter om examination
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning, får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m. m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.
Övergångsbestämmelser
Övriga föreskrifter
Kursen ersätter, och motsvarar till stora delar, kursen Stress, symptom och klinik - beteendemedicin i primärvården.
Undervisningsspråk är svenska.
Litteratur och övriga läromedel
Här visas enbart rekommenderade kursböcker. Vetenskapliga artiklar och rapporter tillkommer.
1st ed. : New York : Springer, 2010. - 1 online resource (xxiv, 1073 p.) ISBN:9780387094885 (electronic bk.) LIBRIS-ID:12036084 URL: Table of Contents / Abstracts Sök i biblioteket
2014 LIBRIS-ID:17210306 Inloggad på KI hittas boken här: http://accessmedicine.mhmedical.com/book.aspx?bookid=1116
5th ed. : Toronto : Hogrefe Pub., c2010. - xvi, 351 p. ISBN:978-0-88937-375-4 LIBRIS-ID:12309345 Sök i biblioteket