Kursplan för

Fiberskopi i logopedisk praktik, 7,5 hp

Fiberendoscopy in the Speech and Language Pathology Clinic, 7,5 credits
Denna kurs är nedlagd, för mer information se rubriken Övergångsbestämmelser i den sista versionen av kursplanen.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
HT10 , HT11
Kurskod
2QA142
Kursens benämning
Fiberskopi i logopedisk praktik
Hp
7,5 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Logopedi 
Nivå 
Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav 
Betygsskala
Godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för klinisk vetenskap, intervention och teknik
Beslutande organ
Styrelsen för utbildning
Datum för fastställande
2010-03-02
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2010

Särskild behörighet

Minst 120 hp inom vilka det ska ingå en logopedexamen. Dessutom krävs kunskaper i svenska och engelska motsvarande Svenska B och Engelska A (med lägst betyget Godkänd).

Mål

Efter genomgången kurs förväntas kursdeltagaren kunna: - redogöra för normal och avvikande anatomi i näsa, svalg och struphuvud samt fysiologi avseende sväljning, röst och velofaryngeal funktion. - beskriva och tolka patologiska tillstånd i näsa, svalg och larynx som kan ses i form av avvikelser i slemhinna och anatomisk struktur. - självständigt genomföra en logopedisk bedömning och behandling av sväljfunktion, röstfunktion och gomfunktion med nasofiberendoskopi utifrån olika behandlingsmetoder och aktuell forskning, och även praktiskt kunna hantera instrumentet (känna till instrumentets delar, skötsel, rengöring och sterilisering) - tolka fynd vid nasofiberskopi avseende sväljningsfunktion samt röst- och velofarynxfunktion. - redogöra för legala aspekter och medicinska aspekter (inklusive anestesi) vad gäller nasofiberskopisk undersökning samt kontraindikationer för metodens användning.

Innehåll

Kursdeltagarens kliniska erfarenheter och kliniska verksamhet ligger som grund till lärande om: Fördjupad kunskap i anatomi (näsa, svalg och struphuvud) och i fysiologi avseende sväljning, röst och velofaryngeal funktion. Tolkning av röst- gom- och sväljfysiologi vid nasofiberendoskopi. Kännedom om tecken på olika patologiska tillstånd i näsa, svalg och larynx (avvikelser i slemhinna och anatomisk struktur. Logopedisk bedömning och behandling av sväljfunktionen med nasofiberendoskopi. Logopedisk bedömning och behandling av såväl gomfunktionen som röstfunktionen med nasofiberendoskopi. Medicinska aspekter inklusive anestesi samt kontraindikationer. Legala aspekter. Aktuell forskning inom området. Instrumentkunskap. Fiberskop, ljuskälla, kamera stroboskop m. m. Skötsel av fiberskopet (sterilisering m. m.). Anestesi. Självständigt genomföra ett antal nasofiberendoskopiundersökningar under handledning. Själv bli fiberskoperad. Praktisk träning och klinisk praktik.

Arbetsformer

Föreläsningar, seminarier, gruppövningar/diskussioner och laborationer samt klinisk auskultation/praktik hos foniater, ÖNH-läkare eller leg. logoped med specialistkunskap inom området. Kursdeltagaren ska under den kliniska praktiken observera och/eller själv utföra nasofiberskopisk undersökning på patient under handledning.

Examination

Skriftlig tentamen och praktiskt prov. Skriftlig inlämningsuppgift efter klinisk praktik omfattande en redogörelse för patientundersökning alternativt auskultation, där undersökningen och kliniska fynd diskuteras i relation till teoretisk bakgrund inom ämnet. Obligatorisk närvaro gäller för laborationer, gruppövningar/diskussioner, laborationer, klinisk praktik samt vissa föreläsningar vilket meddelas vid kursstart. Komplettering vid frånvaro från obligatorisk undervisning beslutas i samråd med kursansvarig/kursledaren. Student som ej är godkänd efter ordinarie provtillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem provtillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare tentamenstillfälle. Som provtillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som provtillfälle. Provtillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som provtillfälle.

Övergångsbestämmelser

Examination kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en eventuell nedläggning av kursen. Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett år efter den tidpunkt då en förnyelse av litteraturlistan gjorts.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning. Kursutvärderingen kommer i huvudsak vara webbaserad. Undervisningsspråk är svenska.

Litteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

ASHA Knowledge and Skills for Speech-Language Pathologists Performing Endoscopic Assessment of Swallowing.
ASHA Training guidelines for laryngeal videoendoscopy/stroboscopy.
ASHA Vocal tract visualization and imaging.
Bastian, RW Laryngeal image biofeedback for voice disorder patients (1987) s. 279-282

Butler SG, Stuart A, Kemp S. (2009) Flexible endoscopic evaluation of swallowing in healthy young and older adults. Ann Otol Rhinol Laryngol .118(2):99-106
Casper, JK; Brewer, DW; Colton, RH Variations in normal human laryngeal anatomy and physiology as viewed fiberscopically (1987) s. 180-185

Croft CB, Shprintzen RJ, Daniller A, Lewin ML. (1978). The occult submucuos cleft palate and the musculus uvulae. Cleft Palate journal, 15(2): 150-154
Karnell, MP Videoendoscopy: from Velopharynx to Larynx.
Langmore,, SE Endoscopic Evaluation and Treatment of Swallowing Disorders. Thieme, New York.
Langmore SE. (2003) Evaluation of oropharyngeal dysphagia: which diagnostic tool is superior? Curr Opin Otolaryngol Head Neck Surg.11(6):485-9
Leder SB, Murray JT. (2008) Fiberoptic endoscopic evaluation of swallowing. Phys Med Rehabil Clin N Am.19(4):787-801, viii-ix.
Leder SB, Novella S, Patwa H. (2004) Use of fiberoptic endoscopic evaluation of swallowing (FEES) in patients with amyotrophic lateral sclerosis. Dysphagia 19(3):177-81.
Pershall KE, Boone DR. (1987). Supraglottic contribution to voice quality. Journal of Voice 1(2): 186-190
Witzel MA, Tobe J, Salyer K. (1989). The use of videonasopharyngoscopy for biofeedback therapy in adults after pharyngeal flap surgery. Cleft Palate Journal, 26(2): 129-34; discussion 135