Fiberskopi i logopedisk praktik, 7,5 hp
Fiberendoscopy in the Speech and Language Pathology Clinic, 7,5 credits- Kurskod
- 2QA142
- Kursens benämning
- Fiberskopi i logopedisk praktik
- Hp
- 7,5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Logopedi
- Nivå
- Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för klinisk vetenskap, intervention och teknik
- Beslutande organ
- Styrelsen för utbildning
- Datum för fastställande
- 2010-03-02
- Reviderad av
- Utbildningsnämnden CLINTEC
- Senast reviderad
- 2024-08-22
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2011
Särskild behörighet
Minst 120 hp inom vilka det ska ingå en logopedexamen. Dessutom krävs kunskaper i svenska och engelska motsvarande Svenska B och Engelska A (med lägst betyget Godkänd).
Mål
Efter genomgången kurs förväntas kursdeltagaren kunna:
- redogöra för normal och avvikande anatomi i näsa, svalg och struphuvud samt fysiologi avseende sväljning, röst och velofaryngeal funktion.
- beskriva och tolka patologiska tillstånd i näsa, svalg och larynx som kan ses i form av avvikelser i slemhinna och anatomisk struktur.
- självständigt genomföra en logopedisk bedömning och behandling av sväljfunktion, röstfunktion och gomfunktion med nasofiberendoskopi utifrån aktuell forskning, och även praktiskt kunna hantera instrumentet (känna till instrumentets delar, skötsel, rengöring och sterilisering)
- tolka fynd vid nasofiberskopi avseende sväljningsfunktion samt röst- och velofarynxfunktion.
- redogöra för legala aspekter och medicinska aspekter (inklusive anestesi) vad gäller nasofiberskopisk undersökning samt kontraindikationer för metodens användning.
Innehåll
Kursdeltagarens kliniska erfarenheter och kliniska verksamhet ligger som grund till lärande om:
Fördjupad kunskap i anatomi (näsa, svalg och struphuvud) och i fysiologi avseende sväljning, röst och velofaryngeal funktion. Tolkning av röst- gom- och sväljfysiologi vid nasofiberendoskopi.
Kännedom om tecken på olika patologiska tillstånd i näsa, svalg och larynx (avvikelser i slemhinna och anatomisk struktur. Logopedisk bedömning och behandling av sväljfunktionen med nasofiberendoskopi.
Logopedisk bedömning och behandling av såväl gomfunktionen som röstfunktionen med nasofiberendoskopi.
Medicinska aspekter inklusive anestesi samt kontraindikationer. Legala aspekter. Aktuell forskning inom området.
Instrumentkunskap. Fiberskop, ljuskälla, kamera stroboskop m. m. Skötsel av fiberskopet (sterilisering m. m.). Anestesi. Självständigt genomföra ett antal nasofiberendoskopiundersökningar under handledning. Själv bli fiberskoperad. Praktisk träning och klinisk praktik.
Arbetsformer
Föreläsningar, seminarier, gruppövningar/diskussioner och laborationer. Kursdeltagaren ska själv ordna med klinisk praktik och där självständigt under handledning av ÖNH-läkare eller foniater utföra nasofiberskopisk undersökning på patient.
Examination
Skriftlig tentamen och praktiskt prov. samt utförande av nasofiberskopisk undersökning på patient med efterföljande individuell skriftlig inlämningsuppgift.
Obligatorisk närvaro gäller för laborationer, gruppövningar/diskussioner, laborationer, klinisk praktik samt vissa föreläsningar vilket meddelas vid kursstart. Komplettering vid frånvaro från obligatorisk undervisning beslutas i samråd med kursansvarig/kursledaren.
Student som ej är godkänd efter ordinarie provtillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem provtillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare tentamenstillfälle.
Som provtillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som provtillfälle. Provtillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som provtillfälle.
Övergångsbestämmelser
Kursen är nedlagd.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning. Kursutvärderingen kommer i huvudsak vara webbaserad.
Undervisningsspråk är i huvudsak svenska.
Litteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
ASHA, 2004 http://www.asha.org/docs/html/KS2002-00069.html
ASHA, 2002 http://www.asha.org/docs/html/KS2004-00071.html
2005 Ingår i: The Cleft Palate - Craniofacial Journal
2009 Ingår i: The Annals of otology, rhinology & laryngology.
2009 Ingår i: The annals of otology, rhinology & laryngology. Supplement
1978 Ingår i: The Cleft Palate - Craniofacial Journal
1997 Ingår i: ORL : journal for oto-rhino-laryngology and its related specialities
1991 Ingår i: The Cleft Palate - Craniofacial Journal
Thieme, New York. New York. : Thieme, 2001 ISBN:ISBN 0-86577-838-8. Följande kapitel eller delar av kapitel motsvarar olika delar av teoretiska kursinnehållet i kursplanen: Kapitel 2, 4-6, 9, 13-14 Sök i biblioteket
2004 Ingår i: Dysphagia
2010 Ingår i: Pediatric critical care medicine
2004 Ingår i: Logopedics phoniatrics vocology
2008 Ingår i: The journal of laryngology and otology [Elektronisk resurs].
1987 Ingår i: Journal of voice : official journal of the Voice Foundation
1969 Ingår i: Ophthalmic plastic and reconstructive surgery
2004 Ingår i: Journal of voice : official journal of the Voice Foundation
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 199 s. ISBN:978-91-44-05364-6 LIBRIS-ID:11811049 Följande kapitel eller delar av kapitel motsvarar olika delar av teoretiska kursinnehållet i kursplanen: Kap 1, 3, 5, 10, Appendix, bilaga 5 FUS-protokoll Sök i biblioteket
1989 Ingår i: The Cleft Palate - Craniofacial Journal
1988 Ingår i: International journal of pediatric otorhinolaryngology.