Kursplan för

Fiberskopi i logopedisk praktik, 7,5 hp

Fiberendoscopy in the Speech and Language Pathology Clinic, 7,5 credits
Denna kurs är nedlagd, för mer information se rubriken Övergångsbestämmelser i den sista versionen av kursplanen.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
HT10 , HT11
Kurskod
2QA142
Kursens benämning
Fiberskopi i logopedisk praktik
Hp
7,5 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Logopedi 
Nivå 
Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav 
Betygsskala
Godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för klinisk vetenskap, intervention och teknik
Beslutande organ
Styrelsen för utbildning
Datum för fastställande
2010-03-02
Reviderad av
Utbildningsnämnden CLINTEC
Senast reviderad
2024-08-22
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2011

Särskild behörighet

Minst 120 hp inom vilka det ska ingå en logopedexamen. Dessutom krävs kunskaper i svenska och engelska motsvarande Svenska B och Engelska A (med lägst betyget Godkänd).

Mål

Efter genomgången kurs förväntas kursdeltagaren kunna:
- redogöra för normal och avvikande anatomi i näsa, svalg och struphuvud samt fysiologi avseende sväljning, röst och velofaryngeal funktion.
- beskriva och tolka patologiska tillstånd i näsa, svalg och larynx som kan ses i form av avvikelser i slemhinna och anatomisk struktur.
- självständigt genomföra en logopedisk bedömning och behandling av sväljfunktion, röstfunktion och gomfunktion med nasofiberendoskopi utifrån aktuell forskning, och även praktiskt kunna hantera instrumentet (känna till instrumentets delar, skötsel, rengöring och sterilisering)
- tolka fynd vid nasofiberskopi avseende sväljningsfunktion samt röst- och velofarynxfunktion.
- redogöra för legala aspekter och medicinska aspekter (inklusive anestesi) vad gäller nasofiberskopisk undersökning samt kontraindikationer för metodens användning.

Innehåll

Kursdeltagarens kliniska erfarenheter och kliniska verksamhet ligger som grund till lärande om:
Fördjupad kunskap i anatomi (näsa, svalg och struphuvud) och i fysiologi avseende sväljning, röst och velofaryngeal funktion. Tolkning av röst- gom- och sväljfysiologi vid nasofiberendoskopi.
Kännedom om tecken på olika patologiska tillstånd i näsa, svalg och larynx (avvikelser i slemhinna och anatomisk struktur. Logopedisk bedömning och behandling av sväljfunktionen med nasofiberendoskopi.
Logopedisk bedömning och behandling av såväl gomfunktionen som röstfunktionen med nasofiberendoskopi.
Medicinska aspekter inklusive anestesi samt kontraindikationer. Legala aspekter. Aktuell forskning inom området.
Instrumentkunskap. Fiberskop, ljuskälla, kamera stroboskop m. m. Skötsel av fiberskopet (sterilisering m. m.). Anestesi. Självständigt genomföra ett antal nasofiberendoskopiundersökningar under handledning. Själv bli fiberskoperad. Praktisk träning och klinisk praktik.

Arbetsformer

Föreläsningar, seminarier, gruppövningar/diskussioner och laborationer. Kursdeltagaren ska själv ordna med klinisk praktik och där självständigt under handledning av ÖNH-läkare eller foniater utföra nasofiberskopisk undersökning på patient.

Examination

Skriftlig tentamen och praktiskt prov. samt utförande av nasofiberskopisk undersökning på patient med efterföljande individuell skriftlig inlämningsuppgift.

Obligatorisk närvaro gäller för laborationer, gruppövningar/diskussioner, laborationer, klinisk praktik samt vissa föreläsningar vilket meddelas vid kursstart. Komplettering vid frånvaro från obligatorisk undervisning beslutas i samråd med kursansvarig/kursledaren.

Student som ej är godkänd efter ordinarie provtillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem provtillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare tentamenstillfälle.
Som provtillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som provtillfälle. Provtillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som provtillfälle.

Övergångsbestämmelser

Kursen är nedlagd. 

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning. Kursutvärderingen kommer i huvudsak vara webbaserad.

Undervisningsspråk är i huvudsak svenska.

Litteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Knowledge and skills for speech-language pathologists with respect to vocal tract visualization and imaging
Knowledge and skills for speech-language pathologists performing endoscopic assessment of swallowing
Brunner M, Stellzig-Eisenhauer A, Pröschel U,; Verres R, Komposch G. The effect of nasopharyngoscopic biofeedback in patients with cleft palate and velopharyngeal dysfunction. 42 (2005) :6, s. 649-657

Butler SG, Stuart A, Kemp S Flexible endoscopic evaluation of swallowing in healthy young and older adults. 118 (2009) :2, s. 99-106

Butler SG, Stuart A, Markley L, Rees, C. Penetration and aspiration in healthy older adults as assessed during endoscopic evaluation of swallowing 118 (2009) :3, s. 90-198

Croft CB, Shprintzen RJ, Daniller A, Lewin ML. The occult submucuos cleft palate and the musculus uvulae. 15 (1978) :2, s. 150-154

Denk, DM, Kaider A Videoendoscopic biofeedback: A simple method to improve the efficacy of swallowing rehabilitation of patients after head and neck surgery. 59 (1997) s. 100-105

Henningsson G, Isberg A. Comparison between multiview videofluoroscopy and nasendoscopy of velopharyngeal movements 28 (1991) :4, s. 413-418

Langmore,, SE Endoscopic Evaluation and Treatment of Swallowing Disorders. Thieme, New York.
Leder SB, Novella S, Patwa H Use of fiberoptic endoscopic evaluation of swallowing (FEES) in patients with amyotrophic lateral sclerosis. 19 (2004) :3, s. 177-181

Leder SB, Baker KE, Goodman TR. Dysphagia testing and aspiration status in medically stable infants requiring mechanical ventilation via tracheotomy 11 (2010) :4, s. 484-487

Lindestad P-Å, Hertegård S, Björck G Laryngeal adduction asymmetries in normal speaking subjects. 29 (2004) s. 128-134

Nankivell PC, Pothier DD. Nasal and instrument preparation prior to rigid and flexible nasendoscopy: a systematic review 122 (2008) s. 1024-1028

Pershall KE, Boone DR Supraglottic contribution to voice quality. 1 (1987) :2, s. 186-190

Pigott RW, Bensen JF, White FD. Nasendoscopy in the diagnosis of velopharyngeal incompetence 43 (1969) :2, s. 141-147

Rattenbury HJ, Carding PN, Finn P. Evaluating the effectiveness and efficiency of voice therapy using transnasal flexible laryngoscopy: a randomized controlled trial 18 (2004) :4, s. 522-533

Svensson, Per Dysfagi : utredning och behandling vid sväljningssvårigheter
Witzel MA, Tobe J, Salyer K. The use of videonasopharyngoscopy for biofeedback therapy in adults after pharyngeal flap surgery 26 (1989) :2, s. 129-135

Witzel MA, Tobe J, Salyer K. The use of nasopharyngoscopy biofeedback therapy in the correction of inconsistent velopharyngeal closure 15 (1988) s. 137-142