Psykomotorisk fysioterapi - en kroppsterapeutisk metod inom sjukgymnastiken, 30 hp
Psychomotor physiotherapy - a body therapy approach in physiotherapy, 30 credits- Kurskod
- 2QA176
- Kursens benämning
- Psykomotorisk fysioterapi - en kroppsterapeutisk metod inom sjukgymnastiken
- Hp
- 30 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Sjukgymnastik
- Nivå
- Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
- Beslutande organ
- Styrelsen för utbildning
- Datum för fastställande
- 2011-04-05
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2011
Särskild behörighet
Av Socialstyrelsen utfärdad legitimation som sjukgymnast. Minst 120 hp inom vilka ska ingå en sjukgymnastexamen samt 15 hp i psykosomatisk sjukgymnastik eller motsvarande. Därutöver krävs ett års erfarenhet inom yrket (styrks med tjänstgöringsintyg). Dessutom krävs kunskaper i svenska och engelska motsvarande Svenska B och Engelska A (med lägst betyget Godkänd).
Mål
Syftet med kursen är att ge fördjupade kunskaper och färdigheter inom området psykosomatisk sjukgymnastik med särskilt fokus på Psykomotorisk fysioterapi (PMF). Efter genomgången utbildning ska studenten inom ramen av sjukgymnastiskt rehabiliteringsarbete kunna genomföra patientarbete utifrån psykomotoriska behandlingsprinciper integrerat med självpsykologiskt och affektteoretiskt förhållningssätt. Studenten ska efter genomgången kurs: - kunna redogöra för och tillämpa adekvata förklaringsmodeller för att förstå psykisk/psykosomatisk ohälsa samt redogöra för hur dessa kan ligga till grund för kroppsterapeutiska interventioner inom sjukgymnastiken. - kunna tillämpa olika undersökningsinstrument för att välja adekvat kroppsterapeutisk behandling samt utvärdera och dokumentera behandlingsresultat. - kunna redogöra för och tillämpa kroppsterapeutiska metoder såsom PMF samt integrera dessa med affektfokuserade samtal och ett självpsykologiskt förhållningssätt. - ha fått en förståelse för terapeutens del i den terapeutiska processen samt utvecklat sin förmåga till självreflektion beträffande sina egna möjligheter och begränsningar i behandlingssituationen. - kunna arbeta i multidisciplinära team och argumentera för sjukgymnastens specifika kunskaper och roll vid psykisk/psykosomatisk ohälsa. - ha tillägnat sig ett vetenskapligt och kritiskt förhållningssätt för att kunna medverka i kvalitetssäkringsarbete.
Innehåll
Kursen är indelad i fyra moment: Moment 1 Kroppsterapeutisk metodik och terapeutiskt förhållningsätt i patientarbete 1 (7.5 hp) (Body therapy and a professional approach in clinical work 1) - Resursorienterad kroppsundersökning - Psykomotorisk undersökning - Psykomotorisk behandling - Samtalsteknik - Affektintervju - Kliniskt patientarbete under handledning Moment 2 Grundläggande psykologiska teorier och psykosomatisk teoribildning 7.5 hp (Basic course in psychological and psychosomatic theories) - Utvecklingspsykologi - Självpsykologi - Affektteori - Psykopatologi - Psykosomatisk teori Moment 3 Kroppsterapeutisk metodik och terapeutiskt förhållningssätt i patientarbete 2, 7.5 hp (Body therapy and a professional approach in clinical work 2) - Kroppsterapeutisk metodik med särskilt fokus på psykomotorisk fysioterapi - Kliniskt patientarbete under handledning - Psykomotorisk behandling - Affektfokuserad samtalsmetodik Moment 4 Teoretisk fördjupning och vetenskapsteoretisk förankring av kroppsterapeutisk metodik, 7.5 hp (Theoretical and evidence-based approach in body therapy) - Orientering i psykoterapeutiska tekniker som relateras till sjukgymnastiska interventioner - Kritisk granskning av vetenskapliga artiklar - Teoretisk fördjupning
Kroppsterapeutisk metodik och terapeutiskt ... 1, 7.5 hp
Grundläggande psykologiska teorier och psykosomatisk ..., 7.5 hp
Kroppsterapeutisk metodik och terapeutiskt ... 2, 7.5 hp
Teoretisk fördjupning och vetenskapsteoretisk förankring ..., 7.5 hp
Arbetsformer
Kursen innehåller föreläsningar, demonstrationer, praktiskt övande, seminarier och litteraturstudier. Därutöver ingår egenupplevelse av kroppsbehandling och grupphandledning i patientarbete där videoinspelade patientbehandlingar ingår. Handledning i grupp sker kontinuerligt genom hela utbildningen. Handledaren är en sjukgymnast med vidareutbildning i Psykodynamisk kroppsterapi (PDK). Stor vikt läggs vid upplevelsebaserat lärande och ett reflekterande och kritiskt förhållningssätt i patientarbetet. Därför ska studenten föra en reflektionsdagbok under kursens gång. Obligatoriska delar i kursen är handledningen och närvaro vid demonstrationer. Närvaro vid praktiska övningar och övriga inslag i kursen är inte obligatoriskt, men är starkt rekommenderat. Viss frånvaro från obligatoriska delar kan kompenseras vid uppsamlingsseminarium eller motsvarande. Vid för stor frånvaro ges underkänt på det momentet som det obligatoriska inslaget hör till (se schema). Möjlighet att komplettera obligatoriska delar kan komma att ges vid kommande kurstillfälle under förutsättning att det finns ett beslutat kurstillfälle, men kan ej garanteras.
Examination
Moment 1 examineras genom: - Kunskaper, färdigheter och förhållningssätt bedöms fortlöpande i samband med handledning på det kliniska patientarbetet. - Skriftlig patientfallsrapport innehållande en beskrivning av patienten med tonvikt på undersökning och bedömning. - Examination av praktiskt handlag. Moment 2 examineras genom: - Gruppuppgift: Skriftlig redogörelse för en psykisk störning/diagnos samt muntlig redovisning. - Skriftlig patientfallsrapport innehållande en beskrivning av patienten och behandlingsprocessen utifrån ett affektteoretiskt perspektiv. Moment 3 examineras genom: - Kliniska kunskaper, färdigheter och förhållningssätt bedöms fortlöpande i samband med handledning på patientarbetet. - Skriftlig patientfallsrapport innehållande en beskrivning av patienten och behandlingen med tonvikt på förståelse av behandlingsprocessen utifrån grundläggande psykologiska och psykosomatiska teorier. - Examination av kliniska behandlingstekniker. Moment 4 examineras genom: - Sammanfattning av reflektionsdagbok som skickas till handledaren samt diskuteras med en kurskamrat. - Muntligt litteraturseminarium kring aktuell forskning inom området. - Skriftlig redogörelse av ett affektfokuserat samtal. - Skriftlig slutrapport innehållande en beskrivning av patienten och behandlingsprocessen samt en teoretisk fördjupning utifrån kurslitteraturen. Rapporten presenteras även muntligt på ett obligatoriskt seminarium. Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning (VFU) eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till nytt VFU-tillfälle på denna kurs. Kursdeltagare som ej är godkänd efter ordinarie provtillfälle har rätt att genomgå förnyad tentamen högst fem gånger. Kursdeltagare som underkänns på moment 1 och 3 ovan kan examineras på detta moment högst en ytterligare gång.
Övergångsbestämmelser
Examination kommer att tilllhandahållas under en tid av ett år efter en eventuell nedläggning av kursen. Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett år efter den tidpunkt då en förnyelse av litteraturlistan gjorts.
Övriga föreskrifter
Undervisningsspråk: svenska Kursutvärdering genomförs enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning. Under kursen uppmuntras synpunkter på kursens innehåll mm. Dessutom ges möjlighet att lämna muntlig kritik till respektive handledare och lärare. Denna kurs ersätter tidigare kursplan: Psykosomatisk sjukgymnastik med inriktning mot PMF, QSOD07.
Litteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
4 ed. : Oslo : Universitetsforlaget, 2008 - 452 s. ISBN:82-00-41577-5 LIBRIS-ID:8346202 Sök i biblioteket
2. utg. : Oslo : Universitetsforl., 1998 - 226 s. ISBN:82-00-42554-1 LIBRIS-ID:8346205 Sök i biblioteket
7., utg. : Stockholm : Natur och kultur, cop. 2003 - 512 s. ISBN:91-27-09336-0 LIBRIS-ID:10326083 Sök i biblioteket
Oslo : Oslo University College, Faculty of Health Sciences, 2010 - 229 s. ISBN:978-82-579-4721-7 LIBRIS-ID:12138241 Sök i biblioteket
1. uppl. : Oslo : Universitetsforlaget, 2006 - 195 s. ISBN:82-15-00877-1 LIBRIS-ID:10531366 Sök i biblioteket
Norge : Fakbokforlaget, 2007. ISBN:978-82-7674-620-4 LIBRIS-ID:10650662 Sök i biblioteket
3., [helt omarb., och uppdaterade] uppl. : Stockholm : Liber, 2009 - 384 s. ISBN:978-91-47-09338-0 (inb.) LIBRIS-ID:11317631 URL: Omslagsbild Sök i biblioteket
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2005 - 255 s. ISBN:91-44-03099-1 LIBRIS-ID:9712834 Sök i biblioteket
2., [rev. och utök.] utg. : Stockholm : Natur och kultur, 2009 - 449 s. : ill. ISBN:978-91-27-11656-6 (inb.) LIBRIS-ID:10654081 Sök i biblioteket
Rekommenderad litteratur
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 199 s. ISBN:978-91-44-06798-8 LIBRIS-ID:11886167 Sök i biblioteket
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 207 s. ISBN:978-91-44-06669-1 LIBRIS-ID:11909426 URL: Omslag och förlagets beskrivning Sök i biblioteket
Lund : Studentlitteratur, 2000 - 168 s. ISBN:91-44-01205-5 LIBRIS-ID:8352848 Sök i biblioteket
Oslo : Høgskolen i Oslo, avd. for helsefag, 2009 - 295 s. ISBN:978-82-579-4674-6 LIBRIS-ID:12138239 Sök i biblioteket
Bergen : [K. Ekerholt], 2002. - 128s. LIBRIS-ID:9263530
New York : Brunner-Routledge, 2002 - 268 s. ISBN:1-58391-054-9 (hft.) LIBRIS-ID:8600105 Sök i biblioteket
1. utg. : Stockholm : Natur & kultur, 2009 - 215 s. ISBN:978-91-27-11897-3 (inb.) LIBRIS-ID:11269069 Sök i biblioteket
Natur & Kultur, 2010 ISBN:978-91-27-12348-9 LIBRIS-ID:11884350 Sök i biblioteket
Stockholm : Karolinska institutet, 2009 - 66 s. ISBN:978-91-7409-375-9 LIBRIS-ID:11380447 Sök i biblioteket
1:1 : Uddevalla : Runa Förlag AB, 1991 - 303 s ISBN:91-88298-07-8 Sök i biblioteket
Oslo : University of Oslo, 2002 - 44 s. ISBN:82-569-1904-3 LIBRIS-ID:8534023 Sök i biblioteket
1. uppl. : Stockholm : Almqvist & Wiksell, 1991 - [6], 113 s. ISBN:91-21-59343-4 LIBRIS-ID:7222286 Sök i biblioteket
1 : Studentlitteratur, 2003 - 166 s ISBN:91-44-02780-X Sök i biblioteket
Natur & Kultur, : Stockholm : 2008.
Lund : Studentlitteratur, 2004 - 225 s. ISBN:91-44-03443-1 LIBRIS-ID:9682648 Sök i biblioteket
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2005 - 255 s. ISBN:91-44-03099-1 LIBRIS-ID:9712834 Sök i biblioteket
Oslo : Noras Ark, 2002 ISBN:82-7979-018-7 Sök i biblioteket
1. uppl. : Stockholm : Natur & Kultur, 2010 - 298 s. ISBN:978-91-27-11817-1 LIBRIS-ID:11269050 Sök i biblioteket