Kursplan för

Psykomotorisk fysioterapi - en kroppsterapeutisk metod inom sjukgymnastiken, 30 hp

Psychomotor physiotherapy - a body therapy approach in physiotherapy, 30 credits
Denna kurs är nedlagd, för mer information se rubriken Övergångsbestämmelser i den sista versionen av kursplanen.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
HT11 , HT12 , VT13
Kurskod
2QA176
Kursens benämning
Psykomotorisk fysioterapi - en kroppsterapeutisk metod inom sjukgymnastiken
Hp
30 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Sjukgymnastik 
Nivå 
Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav 
Betygsskala
Godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
Beslutande organ
Styrelsen för utbildning
Datum för fastställande
2011-04-05
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2011

Särskild behörighet

Av Socialstyrelsen utfärdad legitimation som sjukgymnast. Minst 120 hp inom vilka ska ingå en sjukgymnastexamen samt 15 hp i psykosomatisk sjukgymnastik eller motsvarande. Därutöver krävs ett års erfarenhet inom yrket (styrks med tjänstgöringsintyg). Dessutom krävs kunskaper i svenska och engelska motsvarande Svenska B och Engelska A (med lägst betyget Godkänd).

Mål

Syftet med kursen är att ge fördjupade kunskaper och färdigheter inom området psykosomatisk sjukgymnastik med särskilt fokus på Psykomotorisk fysioterapi (PMF). Efter genomgången utbildning ska studenten inom ramen av sjukgymnastiskt rehabiliteringsarbete kunna genomföra patientarbete utifrån psykomotoriska behandlingsprinciper integrerat med självpsykologiskt och affektteoretiskt förhållningssätt. Studenten ska efter genomgången kurs: - kunna redogöra för och tillämpa adekvata förklaringsmodeller för att förstå psykisk/psykosomatisk ohälsa samt redogöra för hur dessa kan ligga till grund för kroppsterapeutiska interventioner inom sjukgymnastiken. - kunna tillämpa olika undersökningsinstrument för att välja adekvat kroppsterapeutisk behandling samt utvärdera och dokumentera behandlingsresultat. - kunna redogöra för och tillämpa kroppsterapeutiska metoder såsom PMF samt integrera dessa med affektfokuserade samtal och ett självpsykologiskt förhållningssätt. - ha fått en förståelse för terapeutens del i den terapeutiska processen samt utvecklat sin förmåga till självreflektion beträffande sina egna möjligheter och begränsningar i behandlingssituationen. - kunna arbeta i multidisciplinära team och argumentera för sjukgymnastens specifika kunskaper och roll vid psykisk/psykosomatisk ohälsa. - ha tillägnat sig ett vetenskapligt och kritiskt förhållningssätt för att kunna medverka i kvalitetssäkringsarbete.

Innehåll

Kursen är indelad i fyra moment: Moment 1 Kroppsterapeutisk metodik och terapeutiskt förhållningsätt i patientarbete 1 (7.5 hp) (Body therapy and a professional approach in clinical work 1) - Resursorienterad kroppsundersökning - Psykomotorisk undersökning - Psykomotorisk behandling - Samtalsteknik - Affektintervju - Kliniskt patientarbete under handledning Moment 2 Grundläggande psykologiska teorier och psykosomatisk teoribildning 7.5 hp (Basic course in psychological and psychosomatic theories) - Utvecklingspsykologi - Självpsykologi - Affektteori - Psykopatologi - Psykosomatisk teori Moment 3 Kroppsterapeutisk metodik och terapeutiskt förhållningssätt i patientarbete 2, 7.5 hp (Body therapy and a professional approach in clinical work 2) - Kroppsterapeutisk metodik med särskilt fokus på psykomotorisk fysioterapi - Kliniskt patientarbete under handledning - Psykomotorisk behandling - Affektfokuserad samtalsmetodik Moment 4 Teoretisk fördjupning och vetenskapsteoretisk förankring av kroppsterapeutisk metodik, 7.5 hp (Theoretical and evidence-based approach in body therapy) - Orientering i psykoterapeutiska tekniker som relateras till sjukgymnastiska interventioner - Kritisk granskning av vetenskapliga artiklar - Teoretisk fördjupning

Kroppsterapeutisk metodik och terapeutiskt ... 1, 7.5 hp

Betygsskala: GU

Grundläggande psykologiska teorier och psykosomatisk ..., 7.5 hp

Betygsskala: GU

Kroppsterapeutisk metodik och terapeutiskt ... 2, 7.5 hp

Betygsskala: GU

Teoretisk fördjupning och vetenskapsteoretisk förankring ..., 7.5 hp

Betygsskala: GU

Arbetsformer

Kursen innehåller föreläsningar, demonstrationer, praktiskt övande, seminarier och litteraturstudier. Därutöver ingår egenupplevelse av kroppsbehandling och grupphandledning i patientarbete där videoinspelade patientbehandlingar ingår. Handledning i grupp sker kontinuerligt genom hela utbildningen. Handledaren är en sjukgymnast med vidareutbildning i Psykodynamisk kroppsterapi (PDK). Stor vikt läggs vid upplevelsebaserat lärande och ett reflekterande och kritiskt förhållningssätt i patientarbetet. Därför ska studenten föra en reflektionsdagbok under kursens gång. Obligatoriska delar i kursen är handledningen och närvaro vid demonstrationer. Närvaro vid praktiska övningar och övriga inslag i kursen är inte obligatoriskt, men är starkt rekommenderat. Viss frånvaro från obligatoriska delar kan kompenseras vid uppsamlingsseminarium eller motsvarande. Vid för stor frånvaro ges underkänt på det momentet som det obligatoriska inslaget hör till (se schema). Möjlighet att komplettera obligatoriska delar kan komma att ges vid kommande kurstillfälle under förutsättning att det finns ett beslutat kurstillfälle, men kan ej garanteras.

Examination

Moment 1 examineras genom: - Kunskaper, färdigheter och förhållningssätt bedöms fortlöpande i samband med handledning på det kliniska patientarbetet. - Skriftlig patientfallsrapport innehållande en beskrivning av patienten med tonvikt på undersökning och bedömning. - Examination av praktiskt handlag. Moment 2 examineras genom: - Gruppuppgift: Skriftlig redogörelse för en psykisk störning/diagnos samt muntlig redovisning. - Skriftlig patientfallsrapport innehållande en beskrivning av patienten och behandlingsprocessen utifrån ett affektteoretiskt perspektiv. Moment 3 examineras genom: - Kliniska kunskaper, färdigheter och förhållningssätt bedöms fortlöpande i samband med handledning på patientarbetet. - Skriftlig patientfallsrapport innehållande en beskrivning av patienten och behandlingen med tonvikt på förståelse av behandlingsprocessen utifrån grundläggande psykologiska och psykosomatiska teorier. - Examination av kliniska behandlingstekniker. Moment 4 examineras genom: - Sammanfattning av reflektionsdagbok som skickas till handledaren samt diskuteras med en kurskamrat. - Muntligt litteraturseminarium kring aktuell forskning inom området. - Skriftlig redogörelse av ett affektfokuserat samtal. - Skriftlig slutrapport innehållande en beskrivning av patienten och behandlingsprocessen samt en teoretisk fördjupning utifrån kurslitteraturen. Rapporten presenteras även muntligt på ett obligatoriskt seminarium. Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning (VFU) eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till nytt VFU-tillfälle på denna kurs. Kursdeltagare som ej är godkänd efter ordinarie provtillfälle har rätt att genomgå förnyad tentamen högst fem gånger. Kursdeltagare som underkänns på moment 1 och 3 ovan kan examineras på detta moment högst en ytterligare gång.

Övergångsbestämmelser

Examination kommer att tilllhandahållas under en tid av ett år efter en eventuell nedläggning av kursen. Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett år efter den tidpunkt då en förnyelse av litteraturlistan gjorts.

Övriga föreskrifter

Undervisningsspråk: svenska Kursutvärdering genomförs enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning. Under kursen uppmuntras synpunkter på kursens innehåll mm. Dessutom ges möjlighet att lämna muntlig kritik till respektive handledare och lärare. Denna kurs ersätter tidigare kursplan: Psykosomatisk sjukgymnastik med inriktning mot PMF, QSOD07.

Litteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Bunkan, Berit Heir Kropp, respirasjon og kroppsbilde : ressursorientert kroppsundersøkelse og behandling
Bunkan, Berit Heir; Schultz, Cathrine Mellbye Medisinsk massasje
Cullberg, Johan Dynamisk psykiatri i teori och praktik Bonnevie, Andreas
Ekerholt, Kirsten Aspects of psychiatric and psychosomatic physiotherapy
Fadnes, Britt; Leira, Kirsti Balansekoden : om samspillet mellom kroppslig og mental balanse
Gretland, Anne.; Gretland, Anne. Den relasjonelle kroppen : fysioterapi i psykisk helsearbeid
Havnesköld, Leif; Risholm Mothander, Pia Utvecklingspsykologi
Sonnby-Borgström, Marianne Affekter, affektiv kommunikation och anknytningsmönster : ett bio-psyko-socialt perspektiv
Währborg, Peter; Iliste, Airi Stress och den nya ohälsan

Rekommenderad litteratur

Bragée, Britt W. Kroppen har sin mening : psykosomatik i ny belysning
Bullington, Jennifer Psykosomatik : om kropp, själ och meningsskapande
Ekerholt, Kirsten; Falck, Mia Fotfäste : en kroppsbaserad behandlingsprocess Ruthman Edström, Mia
Ekerholt, Kirsten Festskrift til Berit Heir Bunkan
Ekerholt, Kirsten Psykomotorisk fysioterapi - behandling og samhandling : psykomotoriske behandlingsprosesser belyst med pasienterfaringer
Krueger, David W. Integrating body self and psychological self : creating a new story in psychoanalysis and psychotherapy
Kåver, Anna Himmel, helvete och allt däremellan : om känslor
Landerholm, Lotta Hjälp mig den som kan
Levy Berg, Adrienne Affect-focused body psychotherapy for patients with generalised anxiety disorder
Monsen, Jon Klinisk psykologi
Monsen, Kirsti A study of patients with pain disorder : psychological and bodily characteristics, psychotherapy outcome and patterns of change
Monsen, Kirsti Psykodynamisk kroppsterapi Ryberg, Birgitta
Neve, Ing-Marie Läkekonstens arbetsredskap
Ryden, Göran Mentalisering: : Att leka med verkligheten.
Skapande och kroppsbaserade komplementära terapier Englund, Birgitta
Sonnby-Borgström, Marianne Affekter, affektiv kommunikation och anknytningsmönster : ett bio-psyko-socialt perspektiv
Steen, Eldri; Haugli, Liv Når livet setter seg i kroppen. : Bevisstgoering, muligheter, valg
Wennerberg, Tor Vi är våra relationer : om anknytning, trauma och dissociation