Kursplan för

Examensarbete för magisterexamen i omvårdnad, 15 hp

Degree Project for Master's Degree (60 credits) in Nursing, 15 credits
Denna kursplan gäller från och med höstterminen 2011.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
HT11 , VT13 , HT14 , HT16
Kurskod
2QA179
Kursens benämning
Examensarbete för magisterexamen i omvårdnad
Hp
15 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Omvårdnad 
Nivå 
Avancerad nivå, innehåller examensarbete för magisterexamen 
Betygsskala
Godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
Beslutande organ
Styrelsen för utbildning
Datum för fastställande
2011-01-25
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2011

Särskild behörighet

Sjuksköterskeexamen om minst 180 hp eller kandidatexamen med huvudområdet omvårdnad. Därtill krävs 15 hp i avslutade kurser inom huvudområdet omvårdnad på avancerad nivå samt 30 hp i avslutade kurser varav 7,5 hp i vetenskaplig teori och metod på avancerad nivå samt ytterligare minst 7,5 hp på avancerad nivå. Dessutom krävs kunskaper i svenska och engelska motsvarande Svenska B och Engelska A (med lägst betyget Godkänd).

Mål

Kursens mål är att studenten skall förvärva fördjupade kunskaper i vetenskaplig teori och metod och i ämnesområdet omvårdnad genom att genomföra och redovisa ett vetenskapligt arbete i form en empirisk studie eller en systematisk litteraturstudie. Studenten skall efter genomgången kurs kunna: - visa fördjupad kunskap i ämnesområdet omvårdnad -visa förmåga att systematiskt kunna söka, kritiska granska och tolka information som grund för examensarbetet -identifiera, formulera, analysera, reflektera och bedöma problemställningar med relevans för omvårdnad - välja och argumentera för val av design och metod - tillämpa forskningsetiska principer och riktlinjer - planera, genomföra och presentera ett vetenskapligt arbete utifrån givna tidsramar - diskutera och argumentera för eget och andras examensarbetens vetenskapliga, ämnesmässiga och/eller kliniska relevans.

Innehåll

Kursens innehåll - identifiering och avgränsning av relevant forskningsfråga - forskningsetiska överväganden - forskningsdesign - systematisk sökning och kritisk granskning av information - datainsamling och dataanalys - resultatsammanställning - författande av vetenskapligt arbete - presentation och försvar av examensarbete - opponering på annan students examensarbete

Arbetsformer

Kursens arbetsformer utgörs av att under handledning, som sker enskilt och i grupp, planera, genomföra och presentera ett självständigt vetenskapligt arbete. Obligatorisk undervisning i form av seminarier och handledning enskilt och i grupp förekommer. Vid frånvaro från obligatoriska moment hänvisas till kursansvarig lärare.

Examination

Examination utgörs av presentation och försvar av ett självständigt författat examensarbete med relevans för ämnesområdet omvårdnad samt av granskning och diskussion (opponentskap) av en annan students examensarbete. Examinationen bedöms utifrån såväl skriftligt innehåll som aktivt respondent- och opponentskap. Vid underkänt resultat kan uppsatsen lämnas in ytterligare 5 gånger. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten lämnat in uppsatsen till examinator för bedömning. Om studenten genomfört sex underkända examinationer ges inte något ytterligare provtillfälle.

Övergångsbestämmelser

Examination kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en eventuell nedläggning av kursen. Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett år efter den tidpunkt då en förnyelse av litteraturlistan gjorts.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning. Undervisningsspråk: svenska.

Litteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Val och omfattning av litteratur relevant för ämnesområdet och vald ansats bestämmes i samråd med handledaren, i första hand utifrån nedanstående litteraturlista.

Wengström, Yvonne; Forsberg, Christina Att göra systematiska litteraturstudier
Polit, Denise F.; Beck, Cheryl Tatano Nursing research : generating and assessing evidence for nursing practice
Willman, Ania; Stoltz, Peter; Bahtsevani, Christel Evidensbaserad omvårdnad : en bro mellan forskning och klinisk verksamhet
Gustafsson, Bengt; Hermerén, Göran; Petersson, Bo Vad är god forskningssed? : synpunkter, riktlinjer och exempel

Rekommenderad litteratur

Nedanstående litteratur är rekommenderad.
Val och omfattning av litteratur relevant för ämnesområdet och vald ansats bestämmes i samråd med handledaren.

Fördjupningslitteratur - Design

Creswell, John W. Qualitative inquiry & research design : choosing among five approaches
Hulley, Stephen B. Designing clinical research
Maxwell, Joseph A. Qualitative research design : an interactive approach

Fördjupningslitteratur - Att skriva och referera vetenskaplig text

Day, Robert A.; Gastel, Barbara How to write and publish a scientific paper
Booth, Wayne C.; Colomb, Gregory G.; Williams, Joseph M. Forskning och skrivande : konsten att skriva enkelt och effektivt Nilsson, Björn
American Psychological Association Publication manual of the American Psychological Association
International Committee of Medical Journal Editors Uniform Requirements for Manuscripts Submitted to Biomedical Journals : Writing and Editing for Biomedical Publication [Elektronisk resurs]

Fördjupningslitteratur - Evidens

Eriksson, Katie; Nordman, Tina Den trojanska hästen II : utvecklandet av evidensbaserade vårdande kulturer

Fördjupningslitteratur - Övrigt

Ludvigsson, Jonas F. Att börja forska - inom medicin och vårdvetenskap