Examensarbete för magisterexamen i omvårdnad, 15 hp
Degree Project for Master's Degree (60 credits) in Nursing, 15 credits- Kurskod
- 2QA179
- Kursens benämning
- Examensarbete för magisterexamen i omvårdnad
- Hp
- 15 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Omvårdnad
- Nivå
- Avancerad nivå, innehåller examensarbete för magisterexamen
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
- Beslutande organ
- Styrelsen för utbildning
- Datum för fastställande
- 2011-01-25
- Reviderad av
- Styrelsen för utbildning
- Senast reviderad
- 2013-12-04
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2014
Särskild behörighet
Sjuksköterskeexamen om minst 180 hp eller kandidatexamen med huvudområdet omvårdnad. Därtill krävs 15 hp i avslutade kurser inom huvudområdet omvårdnad på avancerad nivå samt 30 hp i avslutade kurser varav 7,5 hp i vetenskaplig teori och metod på avancerad nivå samt ytterligare minst 7,5 hp på avancerad nivå. Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3 och Engelska A/Engelska 6 med lägst betyget godkänd/E.
Mål
Kursens mål är att studenten skall förvärva fördjupade kunskaper i vetenskaplig teori och metod och i ämnesområdet omvårdnad genom att genomföra och redovisa ett vetenskapligt arbete i form en empirisk studie eller en systematisk litteraturstudie. Studenten skall efter genomgången kurs kunna: - visa fördjupad kunskap i ämnesområdet omvårdnad -visa förmåga att systematiskt kunna söka, kritiska granska och tolka information som grund för examensarbetet -identifiera, formulera, analysera, reflektera och bedöma problemställningar med relevans för omvårdnad - välja och argumentera för val av design och metod - tillämpa forskningsetiska principer och riktlinjer - planera, genomföra och presentera ett vetenskapligt arbete utifrån givna tidsramar - diskutera och argumentera för eget och andras examensarbetens vetenskapliga, ämnesmässiga och/eller kliniska relevans.
Innehåll
Kursens innehåll - identifiering och avgränsning av relevant forskningsfråga - forskningsetiska överväganden - forskningsdesign - systematisk sökning och kritisk granskning av information - datainsamling och dataanalys - resultatsammanställning - författande av vetenskapligt arbete - presentation och försvar av examensarbete - opponering på annan students examensarbete
Arbetsformer
Kursens arbetsformer utgörs av att under handledning, som sker enskilt och i grupp, planera, genomföra och presentera ett självständigt vetenskapligt arbete. Obligatorisk undervisning i form av seminarier och handledning enskilt och i grupp förekommer. Vid frånvaro från obligatoriska moment hänvisas till kursansvarig lärare.
Examination
Examination utgörs av presentation och försvar av ett självständigt författat examensarbete med relevans för ämnesområdet omvårdnad samt av granskning och diskussion (opponentskap) av en annan students examensarbete. Examinationen bedöms utifrån såväl skriftligt innehåll som aktivt respondent- och opponentskap. Vid underkänt resultat kan uppsatsen lämnas in ytterligare 5 gånger. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten lämnat in uppsatsen till examinator för bedömning. Om studenten genomfört sex underkända examinationer ges inte något ytterligare provtillfälle.
Övergångsbestämmelser
Examination kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en eventuell nedläggning av kursen. Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett år efter den tidpunkt då en förnyelse av litteraturlistan gjorts.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning. Undervisningsspråk: svenska.
Litteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
Val och omfattning av litteratur relevant för ämnesområdet och vald ansats bestämmes i samråd med handledaren.
Vetenskaplig och relevant litteratur utöver denna lista krävs för kursen. Litteraturen företrädesvis primärkällor ska med andra ord sökas upp och användas. Vilken litteratur som väljs för uppsatsen beror på omvårdnadsämnets inriktning och vald metod.
8. ed. : Philadelphia : Wolters Kluwer Health/Lippincott Williams & Wilkins, cop. 2008 - xviii, 796 s. ISBN:978-0-7817-9468-8 (alk. paper) LIBRIS-ID:10504332 URL: http://www.loc.gov/catdir/toc/ecip0711/2007006184.html Sök i biblioteket
7. ed. : Maryland Heights, Mo. : Mosby, cop. 2010 - xviii, 797 s. ISBN:978-0-323-05641-0 (pbk.) LIBRIS-ID:11640805 Sök i biblioteket
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2006 - 172 s. ISBN:91-44-04578-6 Sök i biblioteket
Stockholm : Vetenskapsrådet, 2005 - 88 s. ISBN:91-7307-062-9 URL: http://www.vr.se/publikationer/sida.jsp?resourceId=591 Sök i biblioteket
Natur & Kultur, 2010 ISBN:978-91-27-12836-1 LIBRIS-ID:11884359 Sök i biblioteket
5. ed. : Upper Saddle River, N.J. : Prentice Hall, cop. 2011 - xi, 243 s. ISBN:978-0-13-215688-2 (alk. paper) LIBRIS-ID:11959692 Sök i biblioteket