Kursplan för

Integrering av teoretisk och praktisk kunskap, 7,5 hp

Integration of basic and clinical scientific knowledge, 7,5 credits
Denna kurs är nedlagd, för mer information se rubriken Övergångsbestämmelser i den sista versionen av kursplanen.
Kurskod
2QA186
Kursens benämning
Integrering av teoretisk och praktisk kunskap
Hp
7,5 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Medicinsk pedagogik 
Nivå 
Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav 
Betygsskala
Godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för lärande, informatik, management och etik
Beslutande organ
Styrelsen för utbildning
Datum för fastställande
2010-12-22
Reviderad av
Styrelsen för utbildning
Senast reviderad
2016-06-30
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2011

Särskild behörighet

Yrkes- eller kandidatexamen om minst 180 högskolepoäng. Därutöver krävs minst två års yrkeserfarenhet inom medicin, vård eller beteendevetenskap och/eller minst två års undervisningserfarenhet (på lägst gymnasienivå, styrks med tjänstgöringsintyg). Dessutom krävs kunskaper i engelska motsvarande Engelska B (med lägst betyget Godkänd).

Mål

Kursen syftar till att kursdeltagarna fördjupar sina kunskaper om hur individer bearbetar kunskap/information och därmed konstruerar förståelse, utvecklar färdigheter, förhållningssätt och värderingar med avsikt att uppnå professionell kompetens.

Efter kursen ska deltagarna:

- kunna resonera om och reflektera över olika innebörder i integrationsbegreppet och relatera detta till professionell kompetens i medicinpedagogiska kontexter,
- baserat på olika teoribildningar kunna analysera innebörder av begreppen meningsfullt lärande och reflektion och visa förståelse för vad det ur den lärandes perspektiv kan betyda i olika medicinpedagogiska möten,
- kunna problematisera och resonera om innebörder i begreppen ”understanding”, ”transfer of knowledge”, ”transformation of knowledge" och "clinical reasoning" och visa förmåga att tillämpa begreppen i medicinpedagogiska möten.
- visa förmåga att samla empiriska data om lärande och professionell kompetens med hjälp av intervjuer; analysera data samt kunna presentera resultat och kritiskt granska intervjun som datainsamlingsmetod.

Innehåll

Kursen består av tre områden

Område 1: Integrationsbegreppet
Innebörder i integrationsbegreppet studeras dels med de didaktiska frågorna vad, hur och varför som utgångspunkt, dels relaterat till begrepp som horisontell respektive vertikal integration samt induktiv respektive deduktiv integrationsprocess. Integrationsbegreppet relateras till beskrivningar och innebörder av professionell kompetens. Professionell kompetens studeras och tillämpas med utgångspunkt i den egna professionen i såväl undervisnings- som yrkesutövande kontexter.

Område 2: Meningsfullt lärande
Meningsfullt lärande relateras till professionsbegreppet och studier av innebörder i ”clinical reasoning” för olika professioner. Jämförelse görs mellan olika pedagogiska begrepp som rör lärandeprocessen t.ex understanding, ”transfer of knowledge” respektive ”transformation of knowledge”. Personliga erfarenheter av hur man lär och hur det visar sig att man har lärt sig något jämförs med andras uppfattningar och analyseras baserat på olika pedagogiska teoribildningar.

Område 3: Reflektion
Inom område 3 fokuseras begreppet reflektion och reflekterande praktik. Reflektionsbegreppet studeras och granskas kritiskt i förhållande till eget och andras lärande, med fokus på hur begreppet tillämpas i olika situationer. Studierna av innebörder i reflektion relateras till integration av teori och praktik och utvecklingen av professionell kompetens.

Arbetsformer

Interaktionen mellan deltagare och kursledare i kursen sker huvudsakligen via PingPong. Varje kursdeltagare kommer under kursens gång att ingå i en mindre grupp som leds av en handledare. Litteraturstudier, föreläsningar, och gruppdiskussioner samt gruppuppgifter kommer att skapa grunden för varje deltagare att lämna in individuella uppgifter. Uppgifterna kommer att granskas av andra kursdeltagare och/eller kursledare och därmed utgöra grund för återkoppling, samt bidra till sammanställandet av en individuell examinationsuppgift.

Deltagande i kursen kräver tillgång till Internet.

Kursen kommer att innebära att kursdeltagarna kommer att utveckla sin förmåga att använda elektroniska hjälpmedel i grupplärande och individuellt lärande. De metodologiska färdigheterna kommer att fördjupas.

Examination

Examinationen består av två uppgifter:
Den ena uppgiften innebär att deltagarna, i grupper om två till tre personer, ska konstruera en intervjuguide och genomföra en intervju. Intervjuns syfte ska vara att söka kunskap om vilka kompetenser inom en vald profession, som uppfattas som nyckelkompetenser och vilka integrationsperspektiv som uppfattas vara viktiga inom professionen. Datainsamlingen ska analyseras, presenteras skriftligt och delges övriga kursdeltagare. I uppgiften ingår att gruppen ”opponerar” på en annan grupps rapport. Den andra uppgiften är individuell och innebär att analysera olika nivåer av reflektion som genomförts under kursen.

Övergångsbestämmelser

Kursen är nedlagd. 

Övriga föreskrifter

Undervisningsspråk: engelska

Litteratur och övriga läromedel

Rekommenderad litteratur/ Recommended literature

Litteraturen kommer att utgöras av avsnitt ur böcker och artiklar som väljs i diskussion mellan kursledare och kursdeltagare.

The literature will consist of excerpts from books and articles that are chosen in discussion between course directors and course participants.

Bolander Laksov, Klara How do medical teachers address the problem of transfer? Lonka, Kirsti; Josephson, Anna (2008) s. 345-360

Boud, David; Walker, David Chapter 6: Promoting reflection in professional courses: the challenge of context Ingår i:  Harrison, Roger Perspectives on learning Sök i biblioteket
Chaiklin, Seth; Lave, Jean Understanding practice : perspectives on activity and context
Dahle, L. O. Pros and cons of vertical integration between clinical medicine and basic science within a problembased undergraduate medical curriculum: examples and experiences from Linköping, Sweden Brynhildsen, J.; Behrbohm Fallsberg, M.; Rundquist, I.; Hammar, M. (2002) s. 280-285

Knowles, Malcolm S.; Holton, Elwood F.; Swanson, Richard A. The adult learner : the definitive classic in adult education and human resource development
Marton, Ference; Booth, Shirley Learning and awareness
Moon, Jennifer A. Reflection in learning and professional development : theory and practice
Norman, Geoff Research in clinical reasoning: past history and current trends (2005) s. 418-427

Schmidt, Henk; Boshuizen, H On acquiring expertise in medicine (1993) s. 1-17

Schön, Donald A. The reflective practitioner : how professionals think in action
Wendelberger, K. J. Identifying Opportunities for Vertical Integration of Biochemistry and Clinical Medicine Burke, R.; Haas, A. L.; Harenwattananon, M.; Simpson, D. (2004) s. 157-164