Kursplan för

Omvårdnad vid kronisk obstruktiv lungsjukdom - KOL, 7,5 hp

Nursing in Chronic Obstructive Pulmonary Disease - COPD, 7,5 credits
Denna kurs är nedlagd, för mer information se rubriken Övergångsbestämmelser i den sista versionen av kursplanen.
Kurskod
2QA190
Kursens benämning
Omvårdnad vid kronisk obstruktiv lungsjukdom - KOL
Hp
7,5 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Omvårdnad 
Nivå 
Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav 
Betygsskala
Godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för klinisk forskning och utbildning, Södersjukhuset
Beslutande organ
Styrelsen för utbildning
Datum för fastställande
2011-03-04
Reviderad av
Styrelsen för utbildning
Senast reviderad
2017-03-16
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2011

Särskild behörighet

Minst 120 hp inom vilka det ska ingå en sjuksköterskeexamen. Dessutom krävs kunskaper i svenska och engelska motsvarande Svenska B och Engelska A (med lägst betyget Godkänd).

Mål

Målet är att de studerande efter avslutad kurs ska ha fördjupade kunskaper inom omvårdnad vid kronisk obstruktiv lungsjukdom, KOL. Utbildningen avser också att stimulera studenterna till ett vetenskapligt förhållningssätt och en kunskapsbaserad vård.

Efter genomgången kurs ska studenten:

Kunskap och förståelse
• kunna redogöra för orsakssamband för uppkomst och utveckling av kronisk obstruktiv lungsjukdom (KOL).
• kunna redogöra för behandlingsstrategier vid KOL, (farmakologisk behandling, så väl som icke farmakologisk) och reflektera över dessa.

Färdighet och förmåga
• ha fördjupade kunskaper i specifik omvårdnad vid diagnostik av KOL och kunna tillämpa dessa kunskaper.
• självständigt kunna utföra samtliga moment vid spirometriundersökning (förberedelser, utförande, tolkning och dokumentation).
• ha fördjupade kunskaper i specifik omvårdnad vid KOL, såsom patientutbildning, vikten av fysisk aktivitet och optimal nutrition.
• kunna redogöra för och tillämpa evidensbaserade metoder vid rökavvänjning (samtalsmetodik och farmakologiska hjälpmedel

Värderingsförmåga och förhållningssätt
• kunna söka och referera till vetenskaplig litteratur inom ämnesområdet.
• kunna kritiskt granska och värdera vetenskaplig litteratur inom ämnesområdet.

Innehåll

Utbildningen bygger på de studerandes tidigare kunskaper och erfarenheter.

Moment 1: Diagnostik (3 hp) (Diagnostic aspects, COPD):
Under detta moment behandlas förekomst och orsakssamband för kronisk obstruktiv lungsjukdom samt lungfysiologi, och diagnostiska metoder vid misstänkt KOL. Stor vikt kommer att läggas på spirometri som verktyg för diagnostik men även för uppföljning och patientutbildning.

Moment 2: Omvårdnad (4.5 hp) (Nursing in COPD):
Under detta moment behandlas viktiga delar av specifik omvårdnad vid KOL såsom patientutbildning, strategier för rökstopp, vikten av fysisk aktivitet, optimal nutrition, samt dokumentation och uppföljning via nationella register (RiksKOL).

Diagnostik, 3.0 hp

Betygsskala: GU

Omvårdnad, 4.5 hp

Betygsskala: GU

Arbetsformer

Undervisningen bedrivs enligt problembaserat lärande (PBL). Utbildningen bygger på studenternas tidigare kunskaper och erfarenheter. Studieformerna varierar men bygger på ett aktivt kunskapssökande. Som stöd i läroprocessen anordnas föreläsningar, seminarier, granskning av vetenskaplig litteratur, falldiskussioner samt praktiska moment. Studierna sker såväl individuellt som i grupp. För att underlätta kommunikation och förberedelser används Karolinska Institutets studentportal (PingPong).

Obligatorisk närvaro krävs vid delar av kursen: praktiska moment, redovisningar och vissa seminarier. Vid frånvaro hänvisas till kursansvarig för ev. ersättningsuppgift.

Examination

Moment 1 examineras genom en enskild skriftlig uppgift samt en gruppuppgift som redovisas både muntligt och skriftligt.
Moment 2 examineras genom en enskild skriftlig uppgift samt en gruppuppgift som redovisas både muntligt och skriftligt.

Student som ej är godkänd efter ordinarie provtillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem provtillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare tentamenstillfälle. Som provtillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Provtillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som provtillfälle.

Övergångsbestämmelser

Kursen är nedlagd och gavs för sista gången VT13. Examination enligt denna kursplan ges sista gången VT18 för studenter som inte fullföljt kursen med godkänt resultat.

Övriga föreskrifter

Undervisningsspråk: svenska

Litteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Forsberg, Christina; Wengström, Yvonne Att göra systematiska litteraturstudier : värdering, analys och presentation av omvårdnadsforskning
Fossum, Bjöörn Kommunikation : samtal och bemötande i vården
Holm Ivarsson, Barbro MI, motiverande samtal : praktisk handbok för hälso- och sjukvården : fysisk aktivitet, kost & övervikt, riskbruk av alkohol, tobaksbruk Lunding, Helena
How often is diagnosis of COPD confirmed with spirometry? Arne, M; Lisspers, K; Ställberg, B; Boman, G; Hedenström, H; Jansson, C; Emther, M (2010) :104 (4), s. 550-6

Klang Söderkvist, Birgitta Patientundervisning
Miller, MR et al. General considerations for lung function testing 26 (2005) s. 153-161

Socialstyrelsens riktlinjer för vård av astma och kroniskt obstruktiv lungsjukdom (KOL) : faktadokument och beslutsstöd för prioriteringar
Willman, Ania; Stoltz, Peter; Bahtsevani, Christel Evidensbaserad omvårdnad : en bro mellan forskning och klinisk verksamhet

Rekommenderad litteratur

Arborelius, Måns; Gustafsson, Per Spirometri : praktik och teori
Hedenström, Hans Värt att veta om spirometri
KOL : kroniskt obstruktiv lungsjukdom Larsson, Kjell