Kursplan för

Att leda grupper och gruppaktiviteter inom hälso- och sjukvården, 15 hp

Psycho-Educational Groups and Group Counselling in Health Care, 15 credits
Denna kursplan gäller från och med höstterminen 2014.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
HT11 , HT14 , HT15 , HT16 , HT20 , HT22
Kurskod
2QA199
Kursens benämning
Att leda grupper och gruppaktiviteter inom hälso- och sjukvården
Hp
15 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Övriga ämnen 
Nivå 
Avancerad nivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras 
Betygsskala
Underkänd (U) eller godkänd (G)
Kursansvarig institution
Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
Medverkande institutioner
  • Institutionen för lärande, informatik, management och etik
Beslutande organ
Styrelsen för utbildning
Datum för fastställande
2010-12-22
Reviderad av
Styrelsen för utbildning
Senast reviderad
2014-03-17
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2014

Särskild behörighet

Minst 120 hp inom vilka det ska ingå en kandidat- eller yrkesexamen inom hälso- och sjukvård. Alternativt en socionomexamen. Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3 och Engelska A/Engelska 6 med lägst betyget godkänd/E.

Mål

Kursen syftar till att öka kursdeltagarnas förmåga att leda olika typer av gruppbehandlingar och gruppaktiviteter inom hälso- och sjukvården, kommunal verksamhet och företagshälsovård. Efter genomgången kurs ska deltagarna kunna förstå och bedöma gruppdynamik och grupprocesser samt praktiskt tillämpa gruppterapeutiska framgångsfaktorer. Kursen ska även ge en ökad förståelse för och erfarenhet av interprofessionell samverkan vid gruppledarskap. Efter genomgången kurs ska kursdeltagarna: - Kunna planera, genomföra och utvärdera gruppbehandling/gruppaktivitet utifrån en bestämd grupp eller deltagares behov och den egna yrkesprofessionens kompetens samt anpassa den till organisatoriska förutsättningar. - Kunna redogöra för och tillämpa gruppterapeutiska framgångsfaktorer med utgångspunkt i befintlig evidens och beprövad erfarenhet. - Kunna redogöra för hindrande och underlättande faktorer för kommunikation i gruppen samt tillvarata gruppens inneboende kreativitet och dialog gruppdeltagarna emellan. - Kunna reflektera över hur det egna ledarskapet påverkar gruppens arbete/utveckling. - Kunna dokumentera, analysera och teoretisk förankra gruppens betydelse för gruppdeltagarnas känsla av kompetens och upplevelse av hälsa. - Kunna motivera för och visar förmåga till interprofessionell samverkan vid gruppbehandling. - Kunna reflektera över sitt eget lärande och sina möjligheter och begränsningar i behandlingssituationen samt behov av att fortlöpande utveckla sin kompetens.

Innehåll

Kursen behandlar: Moment 1 Grundläggande kunskaper i gruppbehandling, 7,5 hp (General principals and practice of group interventions) • Gruppdynamik och grupprocesser i samtalsgrupper, aktivitetsgrupper såväl som i rörelsegrupper eller andra konstnärliga behandlingsgrupper • Gruppledarens roll med särskilt fokus på rollfördelning vid interprofessionell samverkan och delat gruppledarskap • Gruppterapeutiska faktorer, såsom grupplärande och gruppallians • Gruppers terapeutiska effekter samt gränsdragning mellan psykoedukation i grupp och gruppsykoterapi • Empowerment och förändringsprocesser • Genus och kulturella aspekters påverkan på gruppdynamik och grupprocesser • Orientering om aktuell forskning inom gruppbehandling, metoder för kvalitetssäkring och kliniska utvärderingsinstrument Moment 2 Handledning på gruppledarskap, 7,5 hp (Practical skills and competencies in group leadership) • Aktivt deltagande i reflektionsgrupp • Handledning på att leda en gruppbehandling/gruppaktivitet, företrädesvis på sin egen arbetsplats inom vården, kommunal verksamhet eller företagshälsovård

Grundläggande kunskaper i gruppbehandling, 7.5 hp

Betygsskala: GU

Moment 1 innehåller:

  • Gruppdynamik och grupprocesser i samtalsgrupper, aktivitetsgrupper såväl som i rörelsegrupper eller andra konstnärliga behandlingsgrupper.
  • Gruppledarens roll med särskilt fokus på rollfördelning vid interprofessionell samverkan och delat gruppledarskap.
  • Gruppterapeutiska faktorer, såsom grupplärande och gruppallians.
  • Gruppers terapeutiska effekter samt gränsdragning mellan psykoedukation i grupp och gruppsykoterapi.
  • Empowerment och förändringsprocesser.
  • Genus och kulturella aspekters påverkan på gruppdynamik och grupprocesser.
  • Orientering om aktuell forskning inom gruppbehandling, metoder för kvalitetssäkring och kliniska utvärderingsinstrument.

Handledning på gruppledarskap, 7.5 hp

Betygsskala: GU

Moment 2 innehåller:

  • Handledning på att leda en gruppbehandling/gruppaktivitet, vilket kan ske på den egna arbetsplatsen inom vården, kommunal verksamhet eller företagshälsovård.
  • Deltagande i reflektionsgrupp. I reflektionsgruppen får studenten erfarenhet av att själv vara gruppmedlem med möjlighet att uppmärksamma och reflektera över reflektionsgruppens processer och utveckling av den egna gruppledarrollen. Deltagandet ger även erfarenhet av hur en gruppledare kan förhålla sig i olika situationer (modellinlärning) och möjlighet att, med andra i kursen, dela erfarenheter och upplevelser kring utbildningen t.ex. om strukturer som hindrar eller främjar lärandet.

Arbetsformer

Föreläsningar, seminarier och litteraturstudier såväl som obligatoriskt deltagande i reflektionsgrupp och handledning på att leda en grupp, t.ex. aktivitetsgrupp, behandlingsgrupp, samtalsgrupp, patientundervisning i grupp, stödgrupp för anhöriga eller självhjälpsgrupp. Studenten ska leda en grupp/gruppaktivitet på ca 8-10 gånger, företrädesvis på studentens ordinarie arbetsplats om möjlijgt. Interprofessionell samverkan och delat gruppledarskap förordas. Handledning sker i tvärprofessionella grupper om 4-5 deltagare. Stor vikt läggs vid interprofessionellt och upplevelsebaserat lärande och aktivt kunskapssökande. Vid enstaka kursmoment kommer den webbaserade lärplattformen PingPong att användas.

Examination

Moment 1 1) Individuell skriftligt fördjupningsarbete på valfritt tema där kurslitteraturen integreras med reflektioner kring egna erfarenheter under kursen. Peer review och interaktiv diskussion på lärplattformen PingPong tillämpas. 2) Skriftlig rapport och processbeskrivning av den genomförda gruppbehandlingen. Vid bedömning av rapporten läggs vikt vid reflektioner kring det egna gruppledarskapet och motivation för interprofessionell samverkan samt en teoretisk förankring i den aktuella kursens litteratur såväl som i den egna yrkesprofessionens kunskapsområde. Rapporten kan skrivas i grupper om två men diskuteras och försvaras enskilt vid ett muntligt seminarium. Moment 2 3) Kunskaper, färdigheter och förhållningssätt bedöms fortlöpande i samband med handledningen på genomförandet av gruppbehandlingen. För att få godkänt på kursen krävs det dessutom obligatoriskt närvaro (80%) och aktivt deltagande i reflektionsgrupp och handledningsgrupp. Vid frånvaro av obligatoriska moment ankommer det på kursdeltagaren att tillsammans med kursansvarig/handledare diskutera eventuella ersättningsuppgifter. Begränsning av antal provtillfällen: Student som ej är godkänd efter ordinarie provtillfälle har rätt att genomgå förnyad tentamen högst sex gånger. Student som underkänns på momentet att leda en gruppbehandling/gruppaktivitet under handledning kan examineras på detta moment högst en ytterligare gång.

Övergångsbestämmelser

Examination kommer att tillhandahållas under två år efter en eventuell nedläggning av kursen alternativt vid ny kursplan. Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av två år efter den tidpunkt då en förnyelse av litteraturlistan gjorts.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering genomförs enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning. Under kursen uppmuntras deltagarna att lämna synpunkter på kursens innehåll och upplägg. Undervisningsspråk är svenska.

Litteratur och övriga läromedel

Artiklar och ytterligare litteratur kan tillkomma utifrån föreläsares anvisningar.

Bieling, Peter J.; McCabe, Randi E.; Antony, Martin M Kognitiv beteendeterapi i grupp Zetterström, Gun
Brown, Nina W. Psychoeducational groups : process and practice
Sandahl, Christer Gruppens terapeutiska potential s 99-117 Sök i biblioteket

Wheelan, Susan A. Att skapa effektiva team : en handledning för ledare och medlemmar
Whitaker, Dorothy Stock Using groups to help people

Fördjupningslitteratur

Litteratur som kan vara av intresse beroende på yrkesprofession alternativt fördjupningsarbete/inriktning på gruppbehandling i klinik.

McCluskey, Una To be met as a person : the dynamics of attachment in professional encounters
Skapande och kroppsbaserade komplementära terapier Englund, Birgitta
Cole, Marilyn B. Group dynamics in occupational therapy : the theoretical basis and practice application of group intervention