Kursplan för

Ledarskap och organisationsutveckling 2 - magisterexamen i medical management, 30 hp

Leadership and Organization Development 2 - Degree Project for Master's Degree (60 credits) in Medical Management, 30 credits
Denna kurs är nedlagd, för mer information se rubriken Övergångsbestämmelser i den sista versionen av kursplanen.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
HT11 , HT12 , HT14 , HT16 , HT17
Kurskod
2QA203
Kursens benämning
Ledarskap och organisationsutveckling 2 - magisterexamen i medical management
Hp
30 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Medical Management 
Nivå 
Avancerad nivå, innehåller examensarbete för magisterexamen 
Betygsskala
Godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för lärande, informatik, management och etik
Beslutande organ
Styrelsen för utbildning
Datum för fastställande
2011-01-25
Reviderad av
Styrelsen för utbildning
Senast reviderad
2012-04-13
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2012

Särskild behörighet

Yrkes- eller kandidatexamen om minst 180 hp. Därtill krävs kursen Ledarskap och organisationsutveckling 1 (30 hp) på avancerad nivå, eller motsvarande. Utöver detta krävs minst 2 års yrkeserfarenhet inom hälso- och sjukvård, tandvård eller social omsorg (styrks med tjänstgöringsintyg). Därutöver krävs kunskaper i svenska och engelska motsvarande Svenska B och Engelska A med godkänt betyg.

Mål

Syftet med kursen är att studenten dels ska utveckla en ökad handlingsberedskap för ledarskap och dels att studenten ska förvärva fördjupade kunskaper i vetenskaplig teori och metod i ämnesområdet medical management genom att genomföra och redovisa ett vetenskapligt arbete i form av en empirisk studie. Moment 1 Efter genomgånget moment ska studenten kunna: • analysera ledning och styrning inom en organisation • reflektera över och föreslå olika angreppssätt för att hantera organisatoriska problem och utveckla det organisatoriska lärandet • använda teorier om ledarskap och organisation samt ge och ta feedback för att analysera sitt eget och andras ledarskap. • beskriva och förklara hur ledarskap och medarbetarskap samverkar och kan utvecklas i komplexa organisationer Moment 2 Efter genomgånget moment ska studenten kunna: • beskriva olika metoder för att lägga upp en undersökning inom området ledarskap och organisationsutveckling • välja metod efter frågeställning • kritiskt granska en vetenskaplig rapport • formulera en skriftlig plan för en undersökning Moment 3 Efter genomgånget moment ska studenten kunna: • planera ett vetenskapligt projekt •identifiera, formulera, analysera, reflektera och teoretisera problemställningar inom ledarskap och organisationsutveckling • välja och argumentera för lämplig design och metod för genomförandet av projektet • tillämpa forskningsetiska principer • genomföra alla faser av projektet • analysera och kritiskt värdera resultatet av projektet • visa förmåga till självständigt, kritisk och kreativt tänkande och kunna formulera en akademisk text som har logisk struktur och ett för medical management vetenskapligt, samhälleligt och etiskt perspektiv.

Innehåll

Grundkursens - Ledarskap och organisationsutveckling 1 - innehåll fördjupas genom ökad tyngdpunkt på teorianknytning och ökad insikt i organisationers dynamiska processer och personlig ledarutveckling. I kursen ingår forskningsmetodik och fördjupning i form av uppsatsarbete. Kursen är indelad i tre moment.

Ledarskap, 7.5 hp Moment 1 behandlar • ledarutveckling • kommunikation och grupprocesser • organisatoriska styrsystem i hälso- och sjukvård Metod, 7.5 hp Moment 2 behandlar • vetenskapsteori • kvalitativ och kvantitativ metod • statistik Magisteruppsats inom Medical Management - Ledarskap och org, 15 hp Moment 3 behandlar • identifiering och avgränsning av relevant forskningsfråga • forskningsetiska överväganden • forskningsdesign • systematisk sökning och kritisk granskning av information • datainsamling och dataanalys • resultatsammanställning • författande av vetenskapligt arbete • presentation och försvar av examensarbete • opponering på annan students examensarbete

Arbetsformer

Föreläsningar, litteratur- och reflektionsseminarier. Workshops med teori och tillämpningsövningar. Fältstudier, gruppövningar och individuella övningar. Handledningsseminarier i grupp, individuell handledning samt oppositionsseminarier. Obligatoriskt deltagande: Introduktionsföreläsningar, seminarier och redovisningstillfällen samt gruppövningar och workshops är obligatoriska. Vid frånvaro görs en överenskommelse med kursledningen om kompletterande uppgifter.

Examination

Moment 1: Skriftliga inlämningsuppgifter och muntlig redovisning i grupp. Moment 2: Skriftlig undersökningsplan Moment 3: Uppsatsen redovisas vid ett obligatoriskt seminarium där uppsatsen granskas med avseende på genomförande av undersökningen och utvärdering av resultatet. Resultatet redovisas i form av en skriftlig uppsats som läggs fram vid ett muntligt seminarium där kursdeltagaren dels ska försvara sitt arbete, dels opponera på någon annans arbete. Vid underkänt resultat kan uppgifterna/uppsatsen lämnas in ytterligare 5 gånger. Om studenten genomfört sex underkända examinationer ges inte något ytterligare provtillfälle.

Övergångsbestämmelser

Examination kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en eventuell nedläggning av kursen. Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett år efter den tidpunkt då en förnyelse av litteraturlistan gjorts.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning. Undervisningsspråk: svenska.

Litteratur och övriga läromedel

Litteratur moment 1.

Obligatorisk litteratur

Bolman, Lee G.; Deal, Terrence E. Nya perspektiv på organisation och ledarskap Holmqvist, Anna
Jackson, Brad; Parry, Ken En mycket kortfattad, ganska intressant och någorlunda billig bok om att studera ledarskap Kumm, Björn
SCT in action : applying the systems-centered approach in organizations Gantt, Susan Porter; Agazarian, Yvonne
Vem styr vården? : organisation och politisk styrning inom svensk sjukvård Blomqvist, Paula
Wheelan, Susan A. Creating effective teams : a guide for members and leaders

Kompletterande, ej obligatorisk litteratur

Badaracco, Joseph L. Ledare i det tysta Hansson, Svante
Döös, Marianne; Waldenström, Kerstin Chefskapets former och resultat : två kunskapsöversikter om arbetsplatsens ledarskap
Granberg, Otto; Ohlsson, Jon Från lärandets loopar till lärande organisationer
Vetenskapliga artiklar och kompendier tillkommer.

Litteratur moment 2.

Obligatorisk litteratur

Backman, Jarl Rapporter och uppsatser
Eliasson, Annika Kvantitativ metod från början
Malterud, Kirsti Kvalitativa metoder i medicinsk forskning : en introduktion Midenstrand, Madeleine
Sohlberg, Peter; Sohlberg, Britt-Marie Kunskapens former : vetenskapsteori och forskningsmetod

Kompletterande, ej obligatorisk litteratur

Alvesson, Mats; Sköldberg, Kaj Tolkning och reflektion : vetenskapsfilosofi och kvalitativ metod
Vetenskapliga artiklar och kompendier tillkommer.

Litteratur moment 3.

Obligatorisk litteratur

Björk, Lennart A.; Räisänen, Christine Academic writing : a university writing course
Vetenskapliga artiklar och kompendier tillkommer.