Kursplan för

Ledarskap och organisationsutveckling 2 - magisterexamen i medical management, 30 hp

Leadership and Organization Development 2 - Degree Project for Master's Degree (60 credits) in Medical Management, 30 credits
Denna kurs är nedlagd, för mer information se rubriken Övergångsbestämmelser i den sista versionen av kursplanen.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
HT11 , HT12 , HT14 , HT16 , HT17
Kurskod
2QA203
Kursens benämning
Ledarskap och organisationsutveckling 2 - magisterexamen i medical management
Hp
30 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Medical Management 
Nivå 
Avancerad nivå, innehåller examensarbete för magisterexamen 
Betygsskala
Godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för lärande, informatik, management och etik
Beslutande organ
Styrelsen för utbildning
Datum för fastställande
2011-01-25
Reviderad av
Styrelsen för utbildning
Senast reviderad
2014-08-25
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2014

Särskild behörighet

Yrkes- eller kandidatexamen om minst 180 hp. Därtill krävs kursen Ledarskap och organisationsutveckling 1 (30 hp) på avancerad nivå, eller motsvarande. Utöver detta krävs minst 2 års yrkeserfarenhet inom hälso- och sjukvård, tandvård eller social omsorg (styrks med tjänstgöringsintyg). Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3 och Engelska A/Engelska 6 med lägst betyget godkänd/E.

Mål

Syftet med kursen är att deltagaren ska öka sin förmåga att analysera management, ledarskap och organisation utifrån ett vetenskapligt perspektiv. Syftet är också att förvärva fördjupade kunskaper i vetenskaplig teori och metod inom ämnet  medical management genom att planera, genomföra och redovisa ett vetenskapligt arbete i form av en empirisk studie.

Moment 1
Efter genomgånget moment ska  kursdeltagaren kunna:

  • analysera ledning och styrning inom  hälso- och sjukvårdsorganisationer utifrån olika teoretiska perspektiv
  • problematisera och kritiskt granska teorier om ledarskap och organisation
  • analysera hur ledarskap utövas i chefs- respektive professionsroller
  • förstå och analysera relationen mellan ledarskap och medarbetarskap i komplexa organisationer

Moment 2
Efter genomgånget moment ska  kursdeltagaren kunna:

  • beskriva olika vetenskapliga metoder för att lägga upp en undersökning inom  ämnet medical management
  • välja studiedesign och metod efter frågeställning
  • kritiskt granska en vetenskaplig rapport
  • planera ett vetenskapligt projekt och formulera en skriftlig plan för en empirisk undersökning

Moment 3
Efter genomgånget moment ska  kursdeltagaren kunna:

  • identifiera, formulera, analysera och teoretisera problemställningar inom  ämnet medical management
  • välja och argumentera för lämplig design och metod för genomförandet av projektet
  • tillämpa forskningsetiska principer
  • genomföra alla faser av projektet
  • analysera och kritiskt diskutera metodval och resultat  i en empirisk studie
  • visa förmåga till självständigt, kritisk och kreativt tänkande  samt kunna formulera en akademisk text som har logisk struktur och ett för medical management vetenskapligt, samhälleligt och etiskt perspektiv.

Innehåll

Innehållet från Ledarskap och organisationsutveckling 1 fördjupas genom ökad tyngdpunkt på vetenskaplig metod och teorianknytning inom ämnet medical management och genom ökad insikt i hälso- och sjukvårdsorganisationers komplexitet och dynamisk. I kursen ingår forskningsmetod och fördjupning i form av uppsatsarbete. Kursen är indelad i tre moment.

Ledarskap, 7.5 hp Moment 1 behandlar
  • ledarskap och ledarskapsteori
  • kommunikation och grupputveckling
  • organisatoriska styrsystem i hälso- och sjukvård
Metod, 7.5 hp Moment 2 behandlar
  • forskningsetik
  • vetenskapsteori
  • kvalitativa och kvantitativa vetenskapliga metoder
Magisteruppsats inom Medical Management, 15 hp Moment 3 behandlar
  • identifiering och avgränsning av relevant forskningsfråga
  • forskningsetiska överväganden
  • forskningsdesign
  • systematisk sökning och kritisk granskning av information
  • datainsamling och dataanalys
  • resultatsammanställning
  • författande av vetenskapligt arbete
  • presentation och försvar av examensarbete
  • opponering på annan students examensarbete

Arbetsformer

Föreläsningar, litteratur- och reflektionsseminarier.
Workshops med teori och tillämpningsövningar.
Gruppövningar och individuella övningar.
Handledningsseminarier i grupp, individuell handledning samt oppositionsseminarier.

Obligatoriskt deltagande: Undervisningen ges under några få, sammanhängande, tillfällen per termin och kräver obligatoriskt deltagande. Vid frånvaro görs en överenskommelse med kursledningen om kompletterande uppgifter.

Examination

  • Moment 1: Skriftliga inlämningsuppgifter och muntlig redovisning i grupp.
  • Moment 2: Skriftlig undersökningsplan
  • Moment 3: Uppsatsen redovisas vid ett obligatoriskt seminarium där uppsatsen granskas med avseende på genomförande av undersökningen och utvärdering av resultatet. Resultatet redovisas i form av en skriftlig uppsats som läggs fram vid ett muntligt seminarium där kursdeltagaren dels ska försvara sitt arbete, dels opponera på någon annans arbete.

Vid underkänt resultat kan uppgifterna/uppsatsen lämnas in ytterligare 5 gånger. Om studenten genomfört sex underkända examinationer ges inte något ytterligare provtillfälle.

Övergångsbestämmelser

Examination kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en eventuell nedläggning av kursen. Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett år efter den tidpunkt då en förnyelse av litteraturlistan gjorts.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning.

Undervisningsspråk: svenska.

Litteratur och övriga läromedel

Litteratur moment 1.

Obligatorisk litteratur

Bolman, Lee G.; Deal, Terrence E. Nya perspektiv på organisation och ledarskap Holmqvist, Anna
Jackson, Brad; Parry, Ken En mycket kortfattad, ganska intressant och någorlunda billig bok om att studera ledarskap Kumm, Björn
Vem styr vården? : organisation och politisk styrning inom svensk sjukvård Blomqvist, Paula
Wheelan, Susan A. Creating effective teams : a guide for members and leaders

Rekommenderad litteratur

Sandahl, Christer; Falkenström, Erica; Knorring, Mia von Chef med känsla och förnuft : om professionalism och etik i ledarskapet
SCT in action : applying the systems-centered approach in organizations Gantt, Susan Porter; Agazarian, Yvonne
Vetenskapliga artiklar och kompendier tillkommer.

Litteratur moment 2.

Obligatorisk litteratur

Bryman, Alan Samhällsvetenskapliga metoder Nilsson, Björn
Backman, Jarl Rapporter och uppsatser
Sohlberg, Peter; Sohlberg, Britt-Marie Kunskapens former : vetenskapsteori och forskningsmetod

Rekommenderad litteratur

Eliasson, Annika Kvantitativ metod från början
Alvesson, Mats; Sköldberg, Kaj Tolkning och reflektion : vetenskapsfilosofi och kvalitativ metod
Malterud, Kirsti Kvalitativa metoder i medicinsk forskning : en introduktion Midenstrand, Madeleine
Vetenskapliga artiklar och kompendier tillkommer.

Litteratur moment 3.

Obligatorisk litteratur

Björk, Lennart A.; Räisänen, Christine Academic writing : a university writing course
Vetenskapliga artiklar och kompendier tillkommer.