Kursplan för

Förbättringskunskap - utveckling, nytänkande och innovationer, 7,5 hp

Profound knowledge - development and innovations, 7,5 credits
Denna kurs är nedlagd, för mer information se rubriken Övergångsbestämmelser i den sista versionen av kursplanen.
Kurskod
2QA233
Kursens benämning
Förbättringskunskap - utveckling, nytänkande och innovationer
Hp
7,5 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Övriga ämnen 
Nivå 
Avancerad nivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras 
Betygsskala
Godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för klinisk vetenskap, intervention och teknik
Beslutande organ
Styrelsen för utbildning
Datum för fastställande
2013-03-15
Reviderad av
Utbildningsnämnden CLINTEC
Senast reviderad
2024-08-22
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2013

Särskild behörighet

Minst 120 hp inom hälso- och sjukvård. Därutöver krävs kunskaper i svenska och engelska motsvarande Svenska B och Engelska A med godkänt betyg.

Mål

Efter genomförd kurs ska studenten kunna:

  • beskriva ämnet förbättringskunskap, dess utveckling och teoretiska grund
  • tillämpa modeller och verktyg som används inom området på en egen formulerad frågeställning
  • jämföra skilda kreativa arbetsformer som kan utnyttjas
  • analysera omvärld- och framtid med hjälp av metoder för strategisk utveckling
  • reflektera över förändringspsykologin och ledarskapets betydelse inom förändringsprocessen

Innehåll

Kursen inleds med en genomgång av ämnet förbättringskunskap, dess utveckling och teoretiska grund. I kursen tas också upp de frågeställningar som diskuteras inom ämnet och som ska tjäna som underlag då studenten formulerar en egen frågeställning kring förbättringsarbete. Utifrån denna frågeställning appliceras användbara modeller och verktyg hämtade från kunskap kring förändringsprocesser. Dessa modeller och verktyg tillämpas vid den fördjupningsuppgift som genomförs under kursen. Som ett ytterligare hjälpmedel kommer metoder för strategisk utveckling att presenteras. Kursen fortsätter sedan med en genomgång av olika arbetsformer som uppmuntrar till kreativitet och motivation. En viktig aspekt av kursen är den psykologi som påverkar förändring och utveckling men också ledarskapets stora betydelse i dessa processer.

Arbetsformer

Arbetsformerna som nyttjas under kursen ska uppmuntra kreativitet men också ge möjlighet till tillämpning och reflektion. Seminarier och gruppuppgifter är därför de arbetsformer som framför allt används i kursen.

Examination

Kursen examineras genom ett skriftligt enskilt arbete som också presenteras muntligt.

Övergångsbestämmelser

Kursen är nedlagd.

Övriga föreskrifter

Undervisningsspråk: svenska

Litteratur och övriga läromedel

Att lyckas med förbättringsarbete : förbättra, förändra, förnya Elg, Mattias; Gauthereau, Vincent; Witell, Lars
Att våga leda i förändring : en fråga om förtroende Rolandsson, Bertil; Oudhuis, Margareta
Edström, Anders; Svensson, Carina; Olsson, Jesper Att mäta för att veta : praktiska råd och tips om mätning och uppföljning i samband med utvecklings- och förbättringsarbete i hälso- och sjukvården
Nelson, Eugene C.; Batalden, Paul B.; Lazar, Joel S. Practice-based learning and improvement : a clinical improvement action guide