Evidens och implementering i hälso- och sjukvård, 15 hp
Evidence and implementation in health care, 15 credits- Kurskod
- 2QA246
- Kursens benämning
- Evidens och implementering i hälso- och sjukvård
- Hp
- 15 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Klinisk medicinsk vetenskap
- Nivå
- Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
- Beslutande organ
- Styrelsen för utbildning
- Datum för fastställande
- 2014-12-18
- Reviderad av
- Utbildningsnämnden NVS
- Senast reviderad
- 2020-02-14
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2017
Särskild behörighet
Kandidatexamen inom hälso- och sjukvård eller idrott och träning. Alternativt yrkesexamen om minst 180 hp inom något av dessa områden varav minst 15 hp i vetenskaplig teori och metod och/eller examensarbete, alternativt en socionomexamen. Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3 och Engelska A/Engelska 6 med lägst betyget godkänd/E.
Mål
Syftet med kursen är fördjupad kunskap om teori och metod för att planera och implementera åtgärder samt utvärdera resultatet av dessa som ett led i att säkerställa en evidensbaserad praktik i hälso- och sjukvården.
Efter genomgången kurs ska studenten självständigt kunna
- söka systematiskt, granska, fastställa kriterier och kritiskt värdera litteratur för en evidensbaserad praktik
- utifrån gällande evidens, formulera slutsatser och sammanställa rekommendationer för patientnära vård
- identifiera hinder och möjligheter för implementering av vetenskapligt grundad evidens
Innehåll
Kursen är indelad i två moment.
Evidens och kunskapsöversättning, 4.5 hp
Moment 1 behandlar:
- Kort historik och teoretisk grund för evidensbegreppet
- Tillvägagångssätt vid framtagande av evidensbaserad kunskap
- System för evidensgradering och värdering av kliniska riktlinjer
- Sammanställning och presentation av evidens för klinisk användning
Implementeringskunskap, 10.5 hp
Moment 2 behandlar:
- Implementeringsteorier inkl modeller för implementering, samt hinder och möjligheter för implementering
- Villkor för kunskapsanvändning i vårdmiljön och betydelsen av kontextuella faktorer (vårdenhet, vårdkultur, ledarskap och förekomst av utvärderingssystem).
Arbetsformer
Föreläsningar, seminarier och fältstudier. Stor vikt läggs vid självständiga studier och gruppdiskussioner.
Examination
Moment 1: Evidens och kunskapsöversättning,
Kritisk granskning av valda artiklar ur en egen litteratursökning med hjälp av två olika bedömningssystem för evidensgradering. Uppgiften genomförs som en gruppuppgift och redovisas och diskuteras i ett seminarium.
Moment 2: Implementeringskunskap
Individuell uppgift om hinder och möjligheter för implementering av evidens på det aktuella fältet/vårdenheten med användning av en implementeringsmodell. Den individuella uppgiften redovisas och diskuteras i ett seminarium.
Antalet examinations- och praktiktillfällen följer Karolinska Institutets lokala riktlinjer, vilket innebär att antalet examinationstillfällen är begränsade till 6.
Övergångsbestämmelser
Kursen är nedlagd och gavs för sista gången VT16. Examination enligt denna kursplan ges sista gången VT21 för studenter som inte fullföljt kursen med godkänt resultat.
Övriga föreskrifter
Undervisningsspråk: svenska.
Litteratur och övriga läromedel
Rekommenderad litteratur
Evidens och kunskapsöversättning
BMJ : 1996 sidorna 71-72
4., [omarb.] uppl. : Stockholm : Karolinska University Press, 2007 - 106 s. ISBN:978-91-85565-12-2 LIBRIS-ID:10352883 Sök i biblioteket
4. rev. utg. : Stockholm : Natur & kultur, 2016 - 216 s. ISBN:9789127146549 LIBRIS-ID:18897539 Sök i biblioteket
Implementeringskunskap
Elsevier, www.adlibris.com, 2005
Statens Folkhälsoinstitut, www.fhi.se, 2007:20
Malmö : Gleerup, 2014 - 259 s. ISBN:9789140684479 LIBRIS-ID:16412802 Sök i biblioteket