Evidens och implementering i hälso- och sjukvård, 15 hp
Evidence and implementation in health care, 15 credits- Kurskod
- 2QA246
- Kursens benämning
- Evidens och implementering i hälso- och sjukvård
- Hp
- 15 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Klinisk medicinsk vetenskap
- Nivå
- Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
- Beslutande organ
- Styrelsen för utbildning
- Datum för fastställande
- 2014-12-18
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2015
Särskild behörighet
Kandidatexamen inom hälso- och sjukvård eller idrott och träning. Alternativt yrkesexamen om minst 180 hp inom något av dessa områden varav minst 15 hp i vetenskaplig teori och metod och/eller examensarbete, alternativt en socionomexamen. Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3 och Engelska A/Engelska 6 med lägst betyget godkänd/E.
Mål
Syftet med kursen är fördjupad kunskap om teori och metod för att planera och implementera åtgärder samt utvärdera resultatet av dessa som ett led i att säkerställa en evidensbaserad praktik i hälso- och sjukvården.
Efter genomgången kurs ska studenten självständigt kunna
- söka systematiskt, granska, fastställa kriterier och kritiskt värdera litteratur för en evidensbaserad praktik
- utifrån gällande evidens, formulera slutsatser och sammanställa rekommendationer för patientnära vård
- identifiera hinder och möjligheter för implementering av vetenskapligt grundad evidens
Innehåll
Kursen är indelad i två moment.
- Kort historik och teoretisk grund för evidensbegreppet
- Tillvägagångssätt vid framtagande av evidensbaserad kunskap
- System för evidensgradering och värdering av kliniska riktlinjer
- Sammanställning och presentation av evidens för klinisk användning
- Implementeringsteorier inkl modeller för implementering, samt hinder och möjligheter för implementering
- Villkor för kunskapsanvändning i vårdmiljön och betydelsen av kontextuella faktorer (vårdenhet, vårdkultur, ledarskap och förekomst av utvärderingssystem).
Arbetsformer
Föreläsningar, seminarier och fältstudier. Stor vikt läggs vid självständiga studier och gruppdiskussioner.
Examination
Moment 1: Kritisk granskning av valda artiklar ur en egen litteratursökning med hjälp av två olika bedömningssystem för evidensgradering. Seminariebehandlas.
Moment 2: Individuellt PM om hinder och möjligheter för implementering av evidens på det aktuella fältet/vårdenheten. PARISH-modellen rekommenderas för användning. PM:et redovisas och diskuteras i ett seminarium, som kan vara fältförlagt.
Antalet examinations- och praktiktillfällen följer Karolinska Institutets lokala riktlinjer, vilket innebär att antalet examinationstillfällen är begränsade till 6.
Övergångsbestämmelser
Examination kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en eventuell nedläggning av kursen. Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett år efter den tidpunkt då en förnyelse av litteraturlistan gjorts.
Övriga föreskrifter
Undervisningsspråk: svenska.
Litteratur och övriga läromedel
Rekommenderad litteratur
Evidens och kunskapsöversättning
BMJ : 1996 sidorna 71-72
Socialvetenskaplig tidskrift, 2008:3-19, 2008
Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle,
4., [omarb.] uppl. : Stockholm : Karolinska University Press, 2007 - 106 s. ISBN:978-91-85565-12-2 LIBRIS-ID:10352883 Sök i biblioteket
Natur & Kultur, 2010 ISBN:978-91-27-12836-1 LIBRIS-ID:11884359 Sök i biblioteket
3. uppl. : Studentlitteratur AB, 2011 - 208 s. ISBN:91-44-05644-3 LIBRIS-ID:12118369 Sök i biblioteket
Implementering, kunskapsanvändning och facilitering
Elsevier, www.adlibris.com, 2005
Statens Folkhälsoinstitut, www.fhi.se, 2007:20
Implement Science, 2008 sidorna 1-12
Quality Safe Care, 2007 sidorna 34-38
Journal Nursing Care Quality, 2004 sidorna 297-304