Profession, patientsäkerhet och metoder för att utveckla omvårdnad, 7,5 hp
Profession, Patient Safety and Methods to Develop Nursing, 7,5 credits- Kurskod
- 2QA259
- Kursens benämning
- Profession, patientsäkerhet och metoder för att utveckla omvårdnad
- Hp
- 7,5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Omvårdnad
- Nivå
- Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- Betygsskala
- Väl godkänd, godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
- Beslutande organ
- Styrelsen för utbildning
- Datum för fastställande
- 2016-04-26
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2016
Särskild behörighet
Sjuksköterskeexamen om 180 hp eller kandidatexamen med huvudområdet omvårdnad. Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3 och Engelska A/Engelska 6 med lägst betyget godkänd/E.
Mål
Kursens övergripande mål är att studenten med fokus på profession ska fördjupa sina kunskaper om patientsäkerhet och metoder för att utveckla omvårdnaden för patienter. Studenten ska självständigt kunna generalisera inhämtad kunskap och kunna reflektera om och planera för att implementera detta i den egna verksamheten.
Kunskap och förståelse
Studenten ska efter avslutad kurs kunna:
- analysera och reflektera över sjuksköterskans och specialistsjuksköterskans roll i samband med omvårdnad av patienter under de sjukdomarnas olika skeden,
- med förståelse för den egna rollen samt för det interprofessionella teamarbetet kunna teoretisera över sjuksköterskans och specialistsjuksköterskans professionella kompetens.
Färdighet och förmåga
Studenten ska efter avslutad kurs kunna:
- leda, prioritera, fördela och samordna omvårdnadsarbetet,
- ansvara för patientsäkerhet och patientsäkerhetsarbete,
- tillämpa informatik i omvårdnadsarbetet samt med fokus i enskilda patienters behov och säkerhet kunna analysera och reflektera över informations- och kommunikationssystem som stödjer omvårdnadsarbetet,
- tillämpa evidensbaserad vård och relevanta forskningsresultat i patienters omvårdnad.
Värdering och förhållningssätt
Studenten ska efter avslutad kurs kunna:
- värdera betydelsen av specialistsjuksköterskans ledarskap i relation till kvalitetsutveckling av omvårdnadsarbetet,
- värdera och implementera teorier och modeller tillämpliga för arbete i en vårdverksamhet samt reflektera över sitt eget etiska förhållningssätt.
Innehåll
Kursen behandlar:
Patientsäkerhet
• vårdens riskområde (t.ex. vårdhygien, läkemedelsrelaterade problem, övergångar i vårdkedjan)
• patientens samverkan
• säkerhetskultur
• metoder för säkerhetsarbete i medicinsk teknik
Specialistsjuksköterskans yrkesroll och ansvar
• interprofessionella relationer
• ledarskap och kommunikation
• forskning och utveckling
• etik
Metoder för att utveckla vården
• förbättringsarbete
• evidensbaserad vård
Arbetsformer
Utbildningen utgår från ett problemorienterat (undersökande) och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att studenten aktivt tar ansvar för sitt lärande. De arbetsformer som används är föreläsningar, litteraturstudier, individuella studieuppgifter, diskussioner i grupp och seminarier med simuleringsövningar.
Ingående studieuppgifter, seminarier och schemalagda gruppträffar är obligatoriska. Kursansvarig bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras.
Examination
Individuell skriftlig examinationsuppgift, där studenten utgående från kursens lärandemål ska utforma ett riktlinjedokument för ett kliniskt omvårdnadsproblem eller en klinisk omvårdnadssituation relevant för studentens arbetsplats (eller motsvarande). I examinationen ingår att teoribasera riktlinjen samt utforma en plan för implementering, utvärdering och uppföljning.
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit i räknas inte som examinationstillfälle. Hemexamination som har öppnats via lärplattform räknas som utnyttjat examinationstillfälle även om examinationen inte lämnats in. För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentamenstillfället.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering sker enligt av Styrelsen för utbildning fastställda riktlinjer.
Undervisningsspråk: svenska.
Litteratur och övriga läromedel
9.ed. : Philadelphia : Wolters Kluwer Health/Lippincott Williams & Wilkins, cop. 2012 [dvs 2011] - xiv, 802 s. ISBN:978-1-60547-708-4 (hardback) LIBRIS-ID:12094617 Sök i biblioteket
1. utg. : Stockholm : Natur & Kultur, 2012 - 334, [2] ISBN:91-27-13093-2 (inb.) LIBRIS-ID:11926826 Sök i biblioteket
[2., omarb. och utök. uppl.] : Stockholm : Thomson Reuters Professional, 2010 - 262 s. ISBN:978-91-7610-402-6 LIBRIS-ID:12034356 Sök i biblioteket
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 125 s. ISBN:978-91-44-07618-8 LIBRIS-ID:12642779 Sök i biblioteket
2. ed. : New York : Springer, cop. 2009 - xxvi, 497 s. ISBN:978-0-8261-2544-6 LIBRIS-ID:11206484 Sök i biblioteket
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 136 s. ISBN:978-91-44-05439-1 LIBRIS-ID:11713829 Sök i biblioteket
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 486 s. ISBN:978-91-44-05316-5 LIBRIS-ID:11863171 Sök i biblioteket
3. uppl. : Studentlitteratur AB, 2011 - 208 s. ISBN:91-44-05644-3 LIBRIS-ID:12118369 Sök i biblioteket
5., [utök.] uppl. : Stockholm : Gothia :b Svensk sjuksköterskeförening, 2009 - 176 s. ISBN:978-91-7205-644-2 LIBRIS-ID:11303017 Sök i biblioteket
Lund : Studentlitteratur, 2005 - 175 s. ISBN:91-44-03835-6 LIBRIS-ID:9876560 Sök i biblioteket
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 264 s. ISBN:9789144071459 LIBRIS-ID:14649029 URL: Webbdel (aktiveringskod krävs) Sök i biblioteket