Barns och ungdomars rätt i vården, 7,5 hp
Children's and Adolescents' Rights in Health Care, 7,5 credits- Kurskod
- 2QA263
- Kursens benämning
- Barns och ungdomars rätt i vården
- Hp
- 7,5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Övriga ämnen
- Nivå
- Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för kvinnors och barns hälsa
- Beslutande organ
- Utbildningsnämnden KBH
- Datum för fastställande
- 2016-12-07
- Reviderad av
- Utbildningsnämnden KBH
- Senast reviderad
- 2017-06-14
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2017
Särskild behörighet
Minst 120 hp inom vilka det ska ingå en kandidat- eller yrkesexamen inom hälso- och sjukvård. Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3 och Engelska A/Engelska 6 med lägst betyget godkänd/E.
Mål
Kursens övergripande mål är att studenten efter avslutad kurs ska kunna tillämpa och integrera kunskaper kring barns och ungdomars rätt i hälso- och sjukvården.
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- visa kunskap om hur synen på barn och ungdomar har förändrats ur ett kulturellt, sociologiskt och historiskt perspektiv
- argumentera för FNs barnkonvention som grund för barns och ungdomars rätt i hälso- och sjukvården
- analysera och reflektera över barns och ungdomars inflytande och medbestämmande över sin vård samt rätten till information
- bedöma styrkor och svagheter av personcentrerad vård ur ett barn- och ungdomsperspektiv
- analysera och reflektera kring barn- och ungdomsperspektiv utifrån samhälleliga- och etiska aspekter
- analysera och reflektera kring relevant vetenskap och beprövad erfarenhet samt visa på vetenskaplig noggrannhet i analys och skriven text
Innehåll
Kursens innehåll fokuserar på barns behov och rättigheter utifrån barnrättsperspektivet, barnperspektiv, barns perspektiv samt vikten av en barncentrerad vård inom hälso- och sjukvården. Vidare behandlar kursen hur verksamheter inom barn och ungdom kan utveckla sin barnkompetens (utifrån FNs barnkonvention/NOBAB), samt juridiska aspekter kring barnens rätt i vården (utifrån det svenska regelverket) relaterat till vetenskap och forskning inom respektive ämnesområde. Slutligen behandlas även lagar, förordningar förekommande i hälso- och sjukvården med fokus på Patientlagen (2014:821) och Föräldrabalken (1949:381).
Arbetsformer
Undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att studenten aktivt tar ansvar för sitt lärande. De arbetsformer som används är introduktionsföreläsningar och studentaktiverande undervisnings- och arbetsformer (enskilt, i grupp och i seminarieform).
För egna studier, arbete i grupp och seminarier kommer webbaserat stöd för information och kommunikation (Ping Pong) att användas.
Arbete i grupp, aktivt deltagande vid seminarier och närvaro vid samtliga schemalagda gruppträffar är obligatoriskt.
Kursansvarig bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Examination
Kursen examineras genom delexaminationer och slutexamination med kollaborativ ansats bestående av diskussion i projektgrupper (peer learning), skriftliga individuella arbeten och kamratgranskning (peer review).
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda examinationstillfällen kan erbjudas att gå om moment eller kurs ytterligare en gång. Detta gäller i mån av plats. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle. Hemexamination som har öppnats via lärplattform räknas som utnyttjat examinationstillfälle även om examinationen inte lämnats in. För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentamenstillfället.
Övergångsbestämmelser
Examination kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en eventuell nedläggning av kursen. Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett år efter den tidpunkt då en förnyelse av litteraturlistan gjorts.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering sker enligt riktlinjer fastställda av Styrelsen för utbildning.
Undervisningsspråk: svenska.
Litteratur och övriga läromedel
Rekommenderad litteratur
Stockholm : Nätverket för Barnkonventionen, 2014 - 119 s. ISBN:9789163771880 LIBRIS-ID:17549908 Sök i biblioteket
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 152 s. ISBN:978-91-44-07686-7 LIBRIS-ID:13925549 Sök i biblioteket
Göteborg : Svenska Nobab, [2008] - 23 s. ISBN:9789163324567 LIBRIS-ID:10924689 Sök i biblioteket
Institutionen för klinisk forskning och utbildning, Södersjukhuset, 1989 URL: Länk
Buckingham : Open Univ. Press, cop. 1993 - 212 s. ISBN:0-335-15733-5 LIBRIS-ID:4841333 Sök i biblioteket
Harvard University Press, 1991 LIBRIS-ID:17139691
Stockholm : Stiftelsen Allmänna barnhuset, 2010 - 196 s. LIBRIS-ID:12025432 URL: Länk
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2011 - 288 s. ISBN:978-91-47-09992-4 LIBRIS-ID:12284857 Sidorna 29-33, 38-43 & 44-108. Sök i biblioteket
2014 LIBRIS-ID:19838081 Introduction s. 1-6 Chapter 1 s. 7-33