Kursplan för Integrativ omvårdnad
Integrative Nursing
Basdata
Särskild behörighet
Kandidatexamen med huvudområdet omvårdnad eller vårdvetenskap. Alternativt arbetsterapeut-, fysioterapeut- (sjukgymnast-) eller sjuksköterskeexamen. Alternativt 240 hp från läkarutbildningen. Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3 och Engelska A/Engelska 6 med lägst betyget godkänd/E.
Mål
Kursens syfte är en fördjupning i integrativ omvårdnad.
Efter slutförd kurs ska studenten kunna:
- definiera vårdvetenskapliga begrepp kring människa, hälsa och vårdande samt diskutera samspelet dem emellan.
- genomföra utvalda behandlingar utifrån ett integrativt perspektiv.
- diskutera betydelsen av estetik och konstnärliga terapiformer för vård och hälsa.
- agera utifrån kunskaper om vårdrelationens betydelse i patientmöten.
- identifiera vetenskapliga frågeställningar inom integrativ vård samt värdera aktuellt vetenskapligt underlag inom området.
Innehåll
- Teoretisk genomgång av aktuell forskning inom integrativ omvårdnad
- Hälsa, människa och vårdande i integrativ vård
- Estetik, etik och förhållningssätt i patientmöten
- Praktiska workshops i integrativa metoder
- Möjlighet till studiebesök
Arbetsformer
Undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att studenten aktivt tar ansvar för sitt lärande. De arbetsformer som används är föreläsningar, reflektion i grupp, workshops i relation till integrativa metoder samt enskilda arbeten.
Examination
Kursen examineras genom en skriftlig individuell uppgift.
Student som ej är godkänd vid ordinarie examination ges möjlighet till komplettering i samband med ordinarie examination.
För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentamenstillfället.
Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda examinationstillfällen kan erbjudas att gå om moment eller kurs ytterligare en gång. Detta gäller i mån av plats.
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Detta gäller inte då kursen har upphört eller genomgått större förändringar. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle.
Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov.
Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.
Övergångsbestämmelser
För kurs som upphört eller genomgått större förändringar eller där kurslitteraturen förändrats väsentligt tillhandahålls minst tre ytterligare examinationstillfällen (utöver ordinarie) på det tidigare innehållet respektive den tidigare litteraturen under en tid av minst ett år från den tidpunkt förändringen skedde.
Övriga föreskrifter
Undervisningsspråk: svenska.
Kursutvärdering genomförs enligt de riktlinjer som är fastställda av Kommittén för Utbildning på grundnivå och avancerad nivå vid Karolinska Institutet. Under kursen uppmuntras deltagarna att ge synpunkter på kursens innehåll och upplägg.
Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med genomgången och godkänd kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen.
Litteraturlista och övriga läromedel
Rekommenderad litteratur
- Dahlberg, Karin; Segesten, Kerstin, Hälsa och vårdande: i teori och praxis, Stockholm : Natur & Kultur, 2010 - 344 s. ISBN: 91-27-12211-5 (inb.), LIBRIS-ID: 11766742,
- Gadamer, Hans-Georg, Den gåtfulla hälsan: essäer och föredrag, Jakobsson, Jim, Ludvika : Dualis, 2003 - 221, [2] s. ISBN: 91-87852-40-3, LIBRIS-ID: 8898928,
- Teoretiska grunder för vårdande, Arman, Maria; Dahlberg, Karin; Ekebergh, Margaretha, 1. uppl. : Stockholm : Liber, 2015 - 307 s. ISBN: 9789147114115, LIBRIS-ID: 18031934,
- Kreitzer, Mary Jo; Koithan, Mary, Integrative nursing, New York, N.Y. : Oxford University Press, cop. 2014. - xxvii, 575 s. ISBN: 978-0-19-986073-9, LIBRIS-ID: 16343613,