Kursplan för

Integrativ omvårdnad, 7,5 hp

Integrative Nursing, 7,5 credits
Denna kursplan gäller från och med höstterminen 2017.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
HT17 , VT19 , HT20 , HT23
Kurskod
2QA268
Kursens benämning
Integrativ omvårdnad
Hp
7,5 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Omvårdnad 
Nivå 
Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav 
Betygsskala
Godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
Beslutande organ
Utbildningsnämnden NVS
Datum för fastställande
2016-12-22
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2017

Särskild behörighet

Kandidatexamen i omvårdnad/vårdvetenskap. Alternativt sjuksköterskeexamen om 180 hp varav/samt minst 15 hp i vetenskaplig teori och metod och/eller examensarbete. Alternativt fysioterapeut- eller arbetsterapeutexamen om 180 hp. Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3 och Engelska A/Engelska 6 med lägst betyget godkänd/E. 

Mål

Kursen riktar sig till vårdpersonal och är inom huvudområdet omvårdnad. Kursens syfte är orientering och fördjupning i integrativ omvårdnad. Kursens ämne och tematik kan fördjupas i efterföljande kurs med projektplan eller examensarbete.

Lärandemål för kursen. Efter slutförd kurs ska studenten kunna:

  • På ett integrerande sätt beskriva och reflektera över vårdvetenskapliga grundbegrepp kring människa, hälsa och vårdande.
  • Tillägna sig utvalda färdigheter i integrativa utvärtes behandlingar för omvårdnad.
  • Visa på en grundläggande förståelse för estetik i vården samt en få en insikt i konstnärliga terapiformer.
  • Förklara vårdrelationens betydelse och tillämpa denna insikt i vårdsituationer.
  • Kunna identifiera forskning kring omvårdnad och antroposofisk och integrativ vård.

Innehåll

  • Teoretiska genomgångar med reflektioner över litteraturen.
  • Hälsa, människa och vårdande i teoretisk och integrativ belysning
  • Aktuell forskning inom integrativ omvårdnad
  • Praktiska workshops i insmörjningar och andra antroposofiska metoder.
  • Reflektioner över estetik, etik och förhållningssätt i patientmöten
  • Eget konstnärligt övande.
  • Naturstudier och egen kontemplation.
  • Möjlighet till studiebesök och hospitering.

Arbetsformer

Teoretiska kunskaper förmedlas i föreläsningar och genom studium av angiven litteratur enskilt och i grupp. Reflektion i grupp görs med fokus på hur kunskapen kan användas i vårdandet. Introduktion ges till kontemplativa och meditativa ansatser som verktyg för att utveckla en vidgad närvaro i mötet med patienten.
 
Utbildningen lägger stor vikt vid konstnärligt övande, praktisk introduktion i konstnärliga terapiformer samt föreläsningar och workshops om betydelsen av estetik och skapande i vården.
 
Undervisningsformerna syftar till att de studerande tränar sitt aktiva kunskapssökande, och kan öva och integrera olika kunskapsformer i vårdande praxis.

Examination

Kursen examinaneras genom en skriftlig individuell examinationsuppgift.

Övriga föreskrifter

Undervisningsspråk: svenska.

Litteratur och övriga läromedel

Dahlberg, Karin; Segesten, Kerstin Hälsa och vårdande : i teori och praxis
Gadamer, Hans-Georg Den gåtfulla hälsan : essäer och föredrag Jakobsson, Jim
Zajonc, Arthur När vetskap blir till kärlek : meditation som kunskapsmetod
Anthroposophic health care - different and home-like Arman; Ranheim; Rehnsfedlt; Wode 3 (2008) :22, s. 357-366

Caregiving for existential wellbeing: existential literacy : A clinical study in an anthroposophic health care context Arman; Alvenäng; Madami; Hammarqvist; Ranheim 3 (2013) :1, s. online