Integrativ omvårdnad, 7,5 hp
Integrative Nursing, 7,5 credits- Kurskod
- 2QA268
- Kursens benämning
- Integrativ omvårdnad
- Hp
- 7,5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Omvårdnad
- Nivå
- Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
- Beslutande organ
- Utbildningsnämnden NVS
- Datum för fastställande
- 2016-12-22
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2017
Särskild behörighet
Kandidatexamen i omvårdnad/vårdvetenskap. Alternativt sjuksköterskeexamen om 180 hp varav/samt minst 15 hp i vetenskaplig teori och metod och/eller examensarbete. Alternativt fysioterapeut- eller arbetsterapeutexamen om 180 hp. Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3 och Engelska A/Engelska 6 med lägst betyget godkänd/E.
Mål
Kursen riktar sig till vårdpersonal och är inom huvudområdet omvårdnad. Kursens syfte är orientering och fördjupning i integrativ omvårdnad. Kursens ämne och tematik kan fördjupas i efterföljande kurs med projektplan eller examensarbete.
Lärandemål för kursen. Efter slutförd kurs ska studenten kunna:
- På ett integrerande sätt beskriva och reflektera över vårdvetenskapliga grundbegrepp kring människa, hälsa och vårdande.
- Tillägna sig utvalda färdigheter i integrativa utvärtes behandlingar för omvårdnad.
- Visa på en grundläggande förståelse för estetik i vården samt en få en insikt i konstnärliga terapiformer.
- Förklara vårdrelationens betydelse och tillämpa denna insikt i vårdsituationer.
- Kunna identifiera forskning kring omvårdnad och antroposofisk och integrativ vård.
Innehåll
- Teoretiska genomgångar med reflektioner över litteraturen.
- Hälsa, människa och vårdande i teoretisk och integrativ belysning
- Aktuell forskning inom integrativ omvårdnad
- Praktiska workshops i insmörjningar och andra antroposofiska metoder.
- Reflektioner över estetik, etik och förhållningssätt i patientmöten
- Eget konstnärligt övande.
- Naturstudier och egen kontemplation.
- Möjlighet till studiebesök och hospitering.
Arbetsformer
Teoretiska kunskaper förmedlas i föreläsningar och genom studium av angiven litteratur enskilt och i grupp. Reflektion i grupp görs med fokus på hur kunskapen kan användas i vårdandet. Introduktion ges till kontemplativa och meditativa ansatser som verktyg för att utveckla en vidgad närvaro i mötet med patienten.
Utbildningen lägger stor vikt vid konstnärligt övande, praktisk introduktion i konstnärliga terapiformer samt föreläsningar och workshops om betydelsen av estetik och skapande i vården.
Undervisningsformerna syftar till att de studerande tränar sitt aktiva kunskapssökande, och kan öva och integrera olika kunskapsformer i vårdande praxis.
Examination
Kursen examinaneras genom en skriftlig individuell examinationsuppgift.
Övriga föreskrifter
Undervisningsspråk: svenska.
Litteratur och övriga läromedel
Stockholm : Natur & Kultur, 2010 - 344 s. ISBN:91-27-12211-5 (inb.) LIBRIS-ID:11766742 Sök i biblioteket
Ludvika : Dualis, 2003 - 221, [2] s. ISBN:91-87852-40-3 LIBRIS-ID:8898928 Sök i biblioteket
Järna : Kosmos, 2014 - 218 s. ISBN:9789186066734 LIBRIS-ID:17247563 Sök i biblioteket
2008 Ingår i: Scandinavian journal of caring sciences
2013 Ingår i: International Practice Development Journal