Examensarbete samt vetenskapsteori och forskningsmetodik för magisterexamen i sexuell, reproduktiv och perinatal hälsa, 30 hp
Degree Project and Scientific Theory and Method for Master's Degree in Sexual, Reproductive and Perinatal Health, 30 credits- Kurskod
- 2QA270
- Kursens benämning
- Examensarbete samt vetenskapsteori och forskningsmetodik för magisterexamen i sexuell, reproduktiv och perinatal hälsa
- Hp
- 30 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Sexuell, reproduktiv och perinatal hälsa
- Nivå
- Avancerad nivå, innehåller examensarbete för magisterexamen
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för kvinnors och barns hälsa
- Beslutande organ
- Utbildningsnämnden KBH
- Datum för fastställande
- 2016-12-07
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2017
Särskild behörighet
- Kandidatexamen i reproduktiv och perinatal omvårdnad samt barnmorskeexamen, eller
- Sjuksköterskeexamen om 180hp (varav/samt 15hp examensarbete) samt barnmorskeexamen, eller
- Kandidatexamen i omvårdnad samt barnmorskeexamen.
För sökande med kandidatexamen i reproduktiv perinatal omvårdnad krävs ytterligare 30 hp i avslutade kurser, varav 15 hp ska vara på avancerad nivå.
För sökande med kandidatexamen i omvårdnad eller sjuksköterskeexamen om 180 hp samt barnmorskeexamen, krävs 15 hp på avancerad nivå.
Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3 och Engelska A/Engelska 6 med lägst betyget godkänd/E.
Mål
Moment 1 - Vetenskaplig teori och metod
Efter slutförd kurs ska studenten kunna:
- redogöra för forskningsetiska dilemman och vetenskapsteoretiska frågeställningar relaterat till huvudområdet,
- beskriva metoder för datainsamling och analys i relation till forskningsfrågor inom huvudområdet,
- förstå tillämpningen av olika kvalitativa och kvantitativa forskningsmetoder,
- identifiera och argumentera för styrkor och svagheter med olika forskningsdesigner och metoder,
- systematiskt söka och granska vetenskapliga artiklarVärderingsförmåga och förhållningssätt,
- identifiera och värdera personlig och professionell kunskaps- och kompetensutveckling.
Moment 2 - Examensarbete
Efter slutförd kurs ska studenten kunna:
- beskriva metoder för datainsamling och analys i relation till frågeställningarna i det egna arbetet,
- redogöra för forskningsetiska dilemman i relation till det egna arbetet,
- självständigt identifiera, reflektera över, analysera och formulera problemställningar,
- välja och argumentera för val av design och analysmetod,
- självständigt planera, genomföra och skriftligt presentera ett vetenskapligt arbete inom givna tidsramar och enligt för kursen uppsatt formalia,
- diskutera och argumentera för eget och andras examensarbetens resultat utifrån vetenskaplig, ämnesmässig och klinisk relevans samt reflektera över resultatens betydelse för samhället,
- tillämpa forskningsetiska principer och riktlinjer samt värdera forskningsetiska aspekter,
- tillämpa ett evidensbaserat och reflekterande förhållningssätt.
Innehåll
Kursen är indelad i två moment.
Arbetsformer
Undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärandet där studenten aktivt tar ansvar för sitt lärande. Kursen genomförs huvudsakligen via distansverktyg men campusförlagda aktiviteter förekommer. Totalt förläggs tre träffar á två dagar på campus. De arbetsformer som används är seminarier, föreläsningar samt individuell handledning eller handledning i grupp.
Examination
Moment 1. Studenten examineras genom seminarium och skriftlig enskild nätbaserad tentamen.
Moment 2. Projektplanen examineras. Examination sker även genom presentation och försvar av eget examensarbete samt opponentskap på kurskamrats examensarbete. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten lämnat examensarbetet till examinator för bedömning. Om studenten genomfört sex underkända examinationer ges inte något ytterligare provtillfälle.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering sker enligt av Styrelsen för utbildning fastställda riktlinjer.
Litteratur och övriga läromedel
Rekommenderad
7. ed. : Philadelphia : Lippincott Williams & Wilkins, cop. 2004 - 758 s. ISBN:0-7817-3733-8 LIBRIS-ID:8844462 Sök i biblioteket
2., rev. versionen : Stockholm : Medicinska forskningsrådet (MFR), 2003 - 116 s. LIBRIS-ID:10062550 URL: publikationen.pdf
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 309 s. ISBN:978-91-44-07271-5 LIBRIS-ID:12543003 Sök i biblioteket
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 590 s. ISBN:978-91-44-07135-0 LIBRIS-ID:13537457 Sök i biblioteket