Pediatrisk omvårdnad med inriktning mot akutsjukvård, 7,5 hp
Pediatric Nursing, With Emergency Care Focus, 7,5 credits- Kurskod
- 2QA274
- Kursens benämning
- Pediatrisk omvårdnad med inriktning mot akutsjukvård
- Hp
- 7,5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Omvårdnad
- Nivå
- Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- Betygsskala
- Underkänd (U) eller godkänd (G)
- Kursansvarig institution
- Institutionen för kvinnors och barns hälsa
- Beslutande organ
- Utbildningsnämnden KBH
- Datum för fastställande
- 2017-01-31
- Reviderad av
- Utbildningsnämnden KBH
- Senast reviderad
- 2018-04-03
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2017
Särskild behörighet
Minst 120 hp inom vilka det ska ingå en sjuksköterskeexamen. Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3 och Engelska A/Engelska 6 med lägst betyget godkänd/E.
Mål
Kursens övergripande mål är att studenten efter avslutad kurs ska kunna tillämpa fördjupade kunskaper i anatomi, patofysiologi, farmakologi, klinisk diagnostik, smärtfysiologi och svikt i vitala organ och tillämpa dessa inom ramen för specifik omvårdnad av akut sjuka barn och ungdomar inom pediatrisk akutsjukvård.
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- analysera och förklara symtom och behandling hos barn och ungdomar vid olika akuta sjukdomstillstånd
- identifiera och analysera omvårdnadsbehov vid akut omhändertagande och triagering
- visa kunskap och insikt om förbättrings-, utvecklings- och aktuellt forskningsarbete inom akutpediatriken
- visa kunskap om krisintervention och copingstrategier i samband med psykiskt påfrestande situationer för barn/ungdom, föräldrar och personal
Färdighet och förmåga
- visa förmåga att prioritera, initiera, genomföra och utvärdera omvårdnadsåtgärder vid komplexa/akuta sjukdomstillstånd med hänsyn till utvecklingsstadium, familjesituation, kulturell bakgrund och genus
- visa förmåga att integrera omvårdnadsprocessen genom att analysera, bedöma, argumentera för och hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer även med begränsad information
- visa på vetenskaplig noggrannhet i analys och skriven text
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- analysera och reflektera kring relevant vetenskap och beprövad erfarenhet, se dess samband och betydelse för specialistsjuksköterskeprofessionen inom akutpediatrik
- visa förmåga att utifrån FNs barnkonvention samt samhälleliga- och etiska aspekter tillämpa ett holistiskt förhållningssätt inom akutpediatriken
- visa förmåga till självrannsakan relevant för yrkesutövningen, samt stå upp för grundläggande värderingar
Innehåll
Kursens innehåll fokuserar på det akutmedicinska kunskapsområdet med inriktning mot vård av barn och ungdomar. Inom kursens ram studeras medicinska, kirurgiska och ortopediska tillstånd, trauma samt vård och behandling vid akut svikt i vitala funktioner. Dessutom behandlas deskriptiv anatomi och akutvård vid olika medicinska och kirurgiska sjukdomstillstånd angående respiratoriska systemet, kardiovaskulära systemet, vätske- och elektrolytbalans, syra-bas, neurologi, neurofysiologi, smärta samt smärtbehandling. Därutöver omfattar kursen en genomgång av specifik omvårdnad inklusive etik- och mångfaldsperspektivet relaterat till vetenskap och forskning inom akutsjukvården. Vidare behandlas barnets/ungdomens/närståendes situation, interaktion och kommunikation. Slutligen behandlas även lagar, förordningar och säkerhetsföreskrifter förekommande i den pediatriska akutsjukvården.
Arbetsformer
Undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att studenten aktivt tar ansvar för sitt lärande. De arbetsformer som används är introduktionsföreläsningar och studentaktiverande undervisnings- och arbetsformer (enskilt, i grupp och i seminarieform). För egna studier, arbete i grupp och seminarier kommer ett webbaserat stöd för information och kommunikation (Ping Pong) att användas.
Arbete i grupp, aktivt deltagande vid seminarier och närvaro vid samtliga schemalagda gruppträffar är obligatoriskt.
Kursansvarig bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Examination
Kursen examineras genom delexaminationer och slutexamination med kollaborativ ansats bestående av projektgrupper (peer learning), individuella arbeten och kamratgranskning (peer review) vilka utgår från patientfall och specifika frågeställningar.
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda examinationstillfällen kan erbjudas att gå om moment eller kurs ytterligare en gång. Detta gäller i mån av plats. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle. Digital examination som har öppnats via lärplattform räknas som utnyttjat examinationstillfälle även om examinationen inte lämnats in. För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentamenstillfället.
Övergångsbestämmelser
Examination kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en eventuell nedläggning av kursen. Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett år efter den tidpunkt då en förnyelse av litteraturlistan gjorts.
Övriga föreskrifter
Kursutvärderingen sker enligt riktlinjer fastställda av Styrelsen för utbildning.
Kursen ersätter 2QA189.
Undervisningsspråk: svenska.
Litteratur och övriga läromedel
Rekommenderad litteratur
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2011 - 598 s. ISBN:978-91-47-09375-5 (inb.) LIBRIS-ID:12300521 Sök i biblioteket
4., [rev. och uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 674 s. ISBN:978-91-44-07609-6 (inb.) LIBRIS-ID:12531935 Sök i biblioteket
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2004 - 160 s. ISBN:91-47-05200-7 LIBRIS-ID:9717973 Sök i biblioteket
1. uppl. : Stockholm : Studentlitteratur, 2008 - 118 s. ISBN:978-91-44-04774-4 LIBRIS-ID:10909577 Sök i biblioteket
[Ny, omarb. och uppdaterad utg.] : Stockholm : Karolinska Institutet University Press, 2015 - 388 s. ISBN:9789185565764 LIBRIS-ID:17592866 Sök i biblioteket
2. [utök. och uppdaterade] uppl. : Stockholm : Liber, 2015 - 384 s. ISBN:9789147115099 LIBRIS-ID:17978431 Sök i biblioteket
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2008 - 479 s. ISBN:978-91-44-01991-8 LIBRIS-ID:10738037 Sök i biblioteket
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2014 - 216 s. ISBN:9789147114061 LIBRIS-ID:14813662 Sök i biblioteket
Oslo : Gyldendal akademisk, 2012 - 216 s. ISBN:978-82-05-40689-6 LIBRIS-ID:13515467 Sök i biblioteket
7., kompletterade och rev. uppl. : Stockholm : Liber, 2010 - 383 s. ISBN:978-91-47-09402-8 LIBRIS-ID:11864066 Sök i biblioteket
4., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2016 - 186 s. ISBN:9789144109022 LIBRIS-ID:19090791 Sök i biblioteket
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2016 - 246 s. ISBN:9789144092447 LIBRIS-ID:19731063 Sök i biblioteket