Pediatrisk omvårdnad med inriktning mot akutsjukvård, 7,5 hp
Pediatric Nursing, With Emergency Care Focus, 7,5 credits- Kurskod
- 2QA274
- Kursens benämning
- Pediatrisk omvårdnad med inriktning mot akutsjukvård
- Hp
- 7,5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Omvårdnad
- Nivå
- Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- Betygsskala
- Underkänd (U) eller godkänd (G)
- Kursansvarig institution
- Institutionen för kvinnors och barns hälsa
- Beslutande organ
- Utbildningsnämnden KBH
- Datum för fastställande
- 2017-01-31
- Reviderad av
- Utbildningsnämnden KBH
- Senast reviderad
- 2020-03-17
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2020
Särskild behörighet
Av Socialstyrelsen utfärdad legitimation som sjuksköterska. Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3 och Engelska A/Engelska 6 med lägst betyget godkänd/E.
Mål
Kursens övergripande mål är att studenten efter avslutad kurs ska kunna tillämpa fördjupade kunskaper i anatomi, patofysiologi, farmakologi, klinisk diagnostik, smärtfysiologi samt svikt i vitala organ och tillämpa dessa inom ramen för specifik omvårdnad av akut sjuka barn och ungdomar inom pediatrisk akutsjukvård.
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- analysera och förklara symtom och behandling hos barn och ungdomar vid olika akuta sjukdomstillstånd
- identifiera och analysera omvårdnadsbehov i samband med akut omhändertagande och triagering
- visa kunskap och insikt om förbättrings-, utvecklings- och aktuellt forskningsarbete inom akutpediatrik
- visa kunskap om krisintervention och copingstrategier i samband med psykiskt påfrestande situationer för barn/ungdom, föräldrar och personal
- visa förmåga att prioritera, initiera, genomföra och utvärdera omvårdnadsåtgärder vid komplexa/akuta sjukdomstillstånd med hänsyn till patientens utvecklingsstadium, familjesituation, kulturell bakgrund och ett eventuellt genusperspektiv
- visa förmåga att integrera omvårdnadsprocessen genom att analysera, bedöma, argumentera för och hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer även med begränsad information
- visa förmåga att bedriva omvårdnad i en interkulturell kontext och säkerställa patientsäker kommunikation
- visa på vetenskaplig noggrannhet i analys och skriven text
- analysera och reflektera kring relevant vetenskap och beprövad erfarenhet, se dess samband och betydelse för specialistsjuksköterskeprofessionen inom akutpediatrik
- visa förmåga att utifrån FNs barnkonvention samt samhälleliga- och etiska aspekter tillämpa ett holistiskt förhållningssätt inom akutpediatrik
- visa förmåga till självkritiskt förhållningssätt relevant för yrkesutövningen, samt stå upp för grundläggande värderingar i enlighet med Hälso- och sjukvårdslagen, Patientsäkerhetslagen, Världshälsoorganisationen och FN:s syn på hälsa och mänskliga rättigheter
Innehåll
a
- Akutmedicin med inriktning mot vård av barn och ungdomar
- Medicinska, kirurgiska och ortopediska tillstånd bland barn och ungdomar,
- Trauma samt vård och behandling vid akut svikt i vitala funktioner
- Respiratoriska - och kardiovaskulära systemet
- Vätske- och elektrolytbalans
- Smärta samt smärtbehandling
- Omvårdnad inom akutsjukvård
- Etik- och mångfaldsperspektiv
- Barnets/ungdomens/närståendes situation, interaktion och kommunikation
- Lagar, förordningar och säkerhetsföreskrifter förekommande i den pediatriska akutsjukvården
Arbetsformer
Undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att studenten aktivt tar ansvar för sitt lärande. De arbetsformer som används är introduktionsföreläsningar och studentaktiverande undervisnings- och arbetsformer (enskilt, i grupp och i seminarieform).
För egna studier, arbete i grupp och seminarier kommer en webbaserad lärplattform att användas.
Arbete i grupp, aktivt deltagande vid seminarier och närvaro vid samtliga schemalagda gruppträffar är obligatoriskt.
Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen.
Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras.
Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Examination
Kursen examineras genom delexaminationer och slutexamination med kollaborativ ansats bestående av projektgrupper (peer learning), individuella arbeten och kamratgranskning (peer review) vilka utgår från patientfall och specifika frågeställningar.
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen.
Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle.
Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov.
Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle.
Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle.
För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentamenstillfället.
Digital examination som har öppnats via lärplattform räknas som utnyttjat examinationstillfälle även om examinationen inte lämnats in. Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda examinationstillfällen kan erbjudas att gå om moment eller kurs ytterligare en gång. Detta gäller i mån av plats.
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning, får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.
Övergångsbestämmelser
Examination kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en eventuell nedläggning av kursen. Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett år efter den tidpunkt då en förnyelse av litteraturlistan gjorts.
Övriga föreskrifter
Kursutvärderingen sker enligt riktlinjer fastställda av Kommittén för Utbildning på grundnivå och avancerad nivå (KU) vid Karolinska Institutet.
Undervisning sker på svenska.
Undervisning på engelska kan förekomma.
Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med genomgången och godkänd kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen.
Kursen ersätter 2QA189.
Litteratur och övriga läromedel
Rekommenderad litteratur
Litteratur på engelska kan förekomma.
Åttonde upplagan : Stockholm : Liber, [2019] - 454 sidor ISBN:9789147114276 LIBRIS-ID:6hcdb3t547nrlll2 Senaste upplagan gäller. Sök i biblioteket
4., [rev. och uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 674 s. ISBN:978-91-44-07609-6 (inb.) LIBRIS-ID:12531935 Senaste upplagan gäller. Sök i biblioteket
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2004 - 160 s. ISBN:91-47-05200-7 LIBRIS-ID:9717973 Senaste upplagan gäller. Sök i biblioteket
1. uppl. : Stockholm : Studentlitteratur, 2008 - 118 s. ISBN:978-91-44-04774-4 LIBRIS-ID:10909577 Senaste upplagan gäller. Sök i biblioteket
2. [utök. och uppdaterade] uppl. : Stockholm : Liber, 2015 - 384 s. ISBN:9789147115099 LIBRIS-ID:17978431 Senaste upplagan gäller. Sök i biblioteket
[Ny, omarb. och uppdaterad utg.] : Stockholm : Karolinska Institutet University Press, 2015 - 388 s. ISBN:9789185565764 LIBRIS-ID:17592866 Senaste upplagan gäller. Sök i biblioteket
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2008 - 479 s. ISBN:978-91-44-01991-8 LIBRIS-ID:10738037 Senaste upplagan gäller. Sök i biblioteket
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2014 - 216 s. ISBN:9789147114061 LIBRIS-ID:14813662 Senaste upplagan gäller. Sök i biblioteket
Oslo : Gyldendal akademisk, 2012 - 216 s. ISBN:978-82-05-40689-6 LIBRIS-ID:13515467 Senaste upplagan gäller. Sök i biblioteket
4., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2016 - 186 s. ISBN:9789144109022 LIBRIS-ID:19090791 Senaste upplagan gäller. Sök i biblioteket
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2016 - 246 s. ISBN:9789144092447 LIBRIS-ID:19731063 Senaste upplagan gäller. Sök i biblioteket
Johanneshov : MTM, 2017 - 1 CD-R LIBRIS-ID:20900879 Senaste upplagan gäller.
2:a upplagan : Stockholm : Liber, 2017 - 627 sidor ISBN:9789147112968 LIBRIS-ID:21139754 Senaste upplagan gäller. Sök i biblioteket