Omvårdnad inom hälsa-ohälsa under adolescensperioden, fördjupning, 7,5 hp
Health and Illness During the Course of Adolescence, Specialization, 7,5 credits- Kurskod
- 2QA336
- Kursens benämning
- Omvårdnad inom hälsa-ohälsa under adolescensperioden, fördjupning
- Hp
- 7,5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Omvårdnad
- Nivå
- Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
- Beslutande organ
- Utbildningsnämnden NVS
- Datum för fastställande
- 2021-12-09
- Reviderad av
- Utbildningsnämnden NVS
- Senast reviderad
- 2022-03-11
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2022
Särskild behörighet
Minst 120 högskolepoäng inom vilka det ska ingå en specialistsjuksköterskeexamen med inriktning mot hälso- och sjukvård för barn och ungdomar eller distriktssköterska eller en barnmorskeexamen. Alternativt en specialistsjuksköterskeexamen med annan inriktning samt två års dokumenterad yrkeserfarenhet från arbete med barn och unga. Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3 och Engelska A/Engelska 6 med lägst betyget godkänd/E.
Mål
Kursens övergripande mål är att studenten självständigt ska kunna identifiera, bedöma, planera, genomföra samt utvärdera åtgärder för att bedriva hälsoarbete inom verksamheter där ungdomar söker vård under adolescensen (ålder 10-20 år) utifrån ett barn och familjecentrerat perspektiv.
Efter genomgången kurs ska studenten:
- tillämpa och värdera hälsopedagogiska teorier och metoder relevanta för hälsofrämjande och förebyggande arbete utifrån ett nationellt och globalt perspektiv
- bedöma och utvärdera barns hälsa/ohälsa, psykiskt, fysiskt och socialt utifrån ett omvårdnadsperspektiv
- analysera samband mellan levnadsvanor och hälsa i olika sociokulturella miljöer
- identifiera och analysera frågor kring sexualitet och hedersrelaterat våld i ett mångkulturellt perspektiv
- identifiera barns rättigheter i enighet med reglerande lagar, samt reflektera över ett etiskt förhållningssätt
Innehåll
- livsstil, risk - och friskfaktorer, psykisk och somatisk hälsa/ohälsa
- hälsopolitiska mål, WHO, reglerande lagar och barns rättigheter
- sociala och kulturella skillnader, ensamkommande barn och hedersrelaterat våld
- sexuell hälsa och genus
- hälsoarbete relevant inom hälso- och sjukvården
- omvårdnadsteorier och hälsopedagogiska modeller
- utbildning och stöd till barn och familjer
- övergången från barnsjukvården till vuxenvården
- övergången från barndom till vuxenlivet
Arbetsformer
Undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att studenten aktivt tar ansvar för sitt lärande. De arbetsformer som används är individuella studieuppgifter, arbete i grupp, virtuella diskussioner, seminarier, fältstudier samt föreläsningar.
Obligatoriska moment som förekommer i kursen är seminarier, fältstudier, virtuella diskussioner och examinationer.
Antalet fysiska träffar för distanskursen är begränsat till 2-5 dagar/ 7,5 högskolepoäng. Kursen genomförs digitalt.
Examination
Nätbaserade gruppseminarium och individuella nätbaserade och självrättande examinationer samt en slutlig individuell skriftlig hemexamination.
Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Detta gäller inte då kursen har upphört eller genomgått större förändringar. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle.
Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Digital examination som öppnats räknas som utnyttjat examinationstillfälle även om examinationen inte lämnats in. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle. För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentamenstillfället. Examinator bedömer om en student har särskilda skäl för förseningen. Examinator ges möjlighet att fatta beslut om komplettering av examinationsunderlag för att uppnå godkänt resultat. Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda examinationstillfällen kan erbjudas att gå om moment eller kurs ytterligare en gång. Detta gäller i mån av plats.
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.
Övergångsbestämmelser
För kurs som upphört eller genomgått större förändringar eller där kurslitteraturen förändrats väsentligt tillhandahålls minst tre ytterligare examinationstillfällen (utöver ordinarie) på det tidigare innehållet respektive den tidigare litteraturen under en tid av minst ett år från den tidpunkt förändringen skedde.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering sker enligt de riktlinjer som är fastställda av Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med genomgången och godkänd kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen.
Litteratur och övriga läromedel
Resurslitteratur
Första upplagan : Stockholm : Liber, [2019] - 261 sidor ISBN:9789147125920 LIBRIS-ID:9lfnk8d7774z0sdk Sök i biblioteket
2. [utökade och uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2016 - 412 s. ISBN:9789144108568 LIBRIS-ID:19509085 Sök i biblioteket
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 239 s. ISBN:9789144088464 LIBRIS-ID:15144449 Sök i biblioteket
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur, [2017] - 277 sidor ISBN:9789144108629 LIBRIS-ID:20880918 Sök i biblioteket
Första upplagan : Stockholm : Liber, [2019] - 233 sidor ISBN:9789147129263 LIBRIS-ID:dpjrncjgb9q4v436 Sök i biblioteket
Första utgåvan : Stockholm : Natur & Kultur, 2018 - 276 sidor ISBN:9789127822450 LIBRIS-ID:22073369 Sök i biblioteket
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur, [2019] - 490 sidor ISBN:9789144125015 LIBRIS-ID:3dwlxv2t1pv0stnn Sök i biblioteket
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur AB, 2017 - 468 sidor ISBN:978-91-44-11243-5 LIBRIS-ID:20900395 Sök i biblioteket
Fjärde utgåvan : [Stockholm] : Natur & Kultur, [2019] - 420 sidor ISBN:9789127826977 LIBRIS-ID:095pbchmxwzlqsjb Sök i biblioteket
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 208 s. ISBN:978-91-44-05669-2 LIBRIS-ID:13527565 Sök i biblioteket
Första upplagan : Stockholm : Liber, [2020] - 271 sidor ISBN:9789147133598 LIBRIS-ID:0bn04n3xxbq66hks Sök i biblioteket