Kursplan för

Bröstmjölk och amning av sjuka eller för tidigt födda barn, 7,5 hp

Breast Milk and Breastfeeding for Sick or Preterm Infants, 7,5 credits
Denna kursplan gäller från och med höstterminen 2024.
Kurskod
2QA351
Kursens benämning
Bröstmjölk och amning av sjuka eller för tidigt födda barn
Hp
7,5 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Sexuell, reproduktiv och perinatal hälsa 
Nivå 
Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav 
Betygsskala
Godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för kvinnors och barns hälsa
Beslutande organ
Utbildningsnämnden KBH
Datum för fastställande
2023-12-05
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2024

Särskild behörighet

Sjuksköterske-, barnmorske-, läkar- eller dietistexamen om minst 180 hp. Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3 och Engelska A/Engelska 6 med lägst betyget godkänd/E.

Mål

Kursens övergripande mål är att studenten efter avslutad kurs ska kunna tillämpa och integrera kunskaper i det kliniska arbetet kring bröstmjölk och amning av sjuka eller för tidigt födda barn. 

Efter genomgången kurs ska studenten kunna:

  • redogöra för gällande nationella och internationella rekommendationer och styrdokument för bröstmjölksuppfödning
  • redogöra för laktationsfysiologi och patofysiologi
  • visa fördjupade kunskaper om bröstmjölkens betydelse, näringsinnehåll och immunologiska fördelar för det sjuka eller för tidigt födda barnet
  • visa fördjupade kunskaper om faktorer som kan påverka bröstmjölksproduktionen
  • visa fördjupad kunskap om nutrition, berikning av bröstmjölk, tillväxt, tillmatningsmetoder, amningshjälpmedel, urmjölkning och bröstmjölkshantering
  • analysera och identifiera det sjuka eller för tidigt födda barnets särskilda behov, utveckling och dess betydelse för amning
  • redogöra för den toxikologiska påverkan av t ex läkemedel och alkohol på bröstmjölken
  • analysera och identifiera vårdrutiner och arbetssätt som främjar övergång till amning av sjuka eller för tidigt födda barn 
  • analysera och reflektera kring utformning av amningsstöd, förhållningssätt och vårdrutiner som ger optimalt stöd för övergång till amning

 

Innehåll

Undervisningen innefattar:

  • nationella och internationella policy- och styrdokument om amning 
  • laktationsfysiologi och patofysiologi
  • faktorer som kan påverka bröstmjölksproduktionen
  • bröstmjölkens innehåll och betydelse för det sjuka eller för tidigt födda barnet
  • urmjölkning och hantering av bröstmjölk
  • nutrition och berikning av bröstmjölk
  • tillväxt och tillväxtkurvor för sjuka eller för tidigt födda barn
  • det sjuka eller för tidigt födda barnets särskilda behov, utveckling och dess betydelse för amning
  • hud-mot-hudkontakt
  • tillmatningsmetoder när barnet är sjukt eller för tidigt fött
  • övergång till amning av sjuka eller för tidigt födda barn
  • amningshjulet och amningsstatus anpassat till sjuka eller för tidigt födda barn 
  • amning och alkohol, droger, nikotin eller substansbruk
  • amning av barn med funktionsvariationer och sjuka barn
  • amningsstöd, förhållningssätt och vårdrutiner anpassade till det sjuka eller för tidigt födda barnet

Arbetsformer

Undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att studenten aktivt tar ansvar för sitt lärande. De arbetsformer som används är seminarier och föreläsningar. Samtliga arbetsformer är obligatoriska. För egna studier och arbete i grupp kommer en webbaserad lärplattform att användas.

Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen.

Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras.

Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.

Examination

Examination sker i form av seminarium och individuell inlämningsuppgift.

Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle.
Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle.

Digital examination som öppnats via lärplattform räknas som utnyttjat examinationstillfälle även om examinationen inte lämnats in.

Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen.

Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle.

För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentamenstillfället. Examinator bedömer om en student har särskilda skäl för förseningen. Examinator kan, om så är fallet, fatta beslut om komplettering av examinationsunderlag för att uppnå godkänt resultat.

Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda examinationstillfällen kan erbjudas att gå om moment eller kurs ytterligare en gång. Detta gäller i mån av plats.

Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning, får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.

Övergångsbestämmelser

Examination kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en eventuell nedläggning av kursen. Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett år efter den tidpunkt då en förnyelse av litteraturlistan gjorts.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering sker enligt riktlinjer fastställda av Kommittén för Utbildning på grundnivå och avancerad nivå (KU) vid Karolinska Institutet.

Undervisning sker på svenska.

Undervisning på engelska kan förekomma.

Litteratur och övriga läromedel

Litteratur på engelska kan förekomma.

Kylberg, Elisabeth; Westlund, Mia; Zwedberg, Sofia Amning i dag
Wambach, Karen; Spencer, Becky Breastfeeding and human lactation
Familjecentrerad neonatalvård Jackson, Karin; Wigert, Helena
Lagercrantz, H; Hellström-Westas, L; Norman, M Neonatologi
Omvårdnad av det nyfödda barnet Lundqvist, Pia
Barnmedicin Hanséus, Katarina; Jägervall, Martin; Norman, Mikael
Hanson, Lars A. Immunobiology of human milk : how breastfeeding protects babies
Supporting sucking skills in breastfeeding infants Genna, Catherine Watson
Merenstein & Gardner's handbook of neonatal intensive care Gardner, Sandra L.; Carter, Brian S.; Hines, Mary Enzman; Hernandez, Jacinto A.