Bröstmjölk och amning av sjuka eller för tidigt födda barn, 7,5 hp
Breast Milk and Breastfeeding for Sick or Preterm Infants, 7,5 credits- Kurskod
- 2QA351
- Kursens benämning
- Bröstmjölk och amning av sjuka eller för tidigt födda barn
- Hp
- 7,5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Sexuell, reproduktiv och perinatal hälsa
- Nivå
- Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för kvinnors och barns hälsa
- Beslutande organ
- Utbildningsnämnden KBH
- Datum för fastställande
- 2023-12-05
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2024
Särskild behörighet
Sjuksköterske-, barnmorske-, läkar- eller dietistexamen om minst 180 hp. Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3 och Engelska A/Engelska 6 med lägst betyget godkänd/E.
Mål
Kursens övergripande mål är att studenten efter avslutad kurs ska kunna tillämpa och integrera kunskaper i det kliniska arbetet kring bröstmjölk och amning av sjuka eller för tidigt födda barn.
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- redogöra för gällande nationella och internationella rekommendationer och styrdokument för bröstmjölksuppfödning
- redogöra för laktationsfysiologi och patofysiologi
- visa fördjupade kunskaper om bröstmjölkens betydelse, näringsinnehåll och immunologiska fördelar för det sjuka eller för tidigt födda barnet
- visa fördjupade kunskaper om faktorer som kan påverka bröstmjölksproduktionen
- visa fördjupad kunskap om nutrition, berikning av bröstmjölk, tillväxt, tillmatningsmetoder, amningshjälpmedel, urmjölkning och bröstmjölkshantering
- analysera och identifiera det sjuka eller för tidigt födda barnets särskilda behov, utveckling och dess betydelse för amning
- redogöra för den toxikologiska påverkan av t ex läkemedel och alkohol på bröstmjölken
- analysera och identifiera vårdrutiner och arbetssätt som främjar övergång till amning av sjuka eller för tidigt födda barn
- analysera och reflektera kring utformning av amningsstöd, förhållningssätt och vårdrutiner som ger optimalt stöd för övergång till amning
Innehåll
Undervisningen innefattar:
- nationella och internationella policy- och styrdokument om amning
- laktationsfysiologi och patofysiologi
- faktorer som kan påverka bröstmjölksproduktionen
- bröstmjölkens innehåll och betydelse för det sjuka eller för tidigt födda barnet
- urmjölkning och hantering av bröstmjölk
- nutrition och berikning av bröstmjölk
- tillväxt och tillväxtkurvor för sjuka eller för tidigt födda barn
- det sjuka eller för tidigt födda barnets särskilda behov, utveckling och dess betydelse för amning
- hud-mot-hudkontakt
- tillmatningsmetoder när barnet är sjukt eller för tidigt fött
- övergång till amning av sjuka eller för tidigt födda barn
- amningshjulet och amningsstatus anpassat till sjuka eller för tidigt födda barn
- amning och alkohol, droger, nikotin eller substansbruk
- amning av barn med funktionsvariationer och sjuka barn
- amningsstöd, förhållningssätt och vårdrutiner anpassade till det sjuka eller för tidigt födda barnet
Arbetsformer
Undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att studenten aktivt tar ansvar för sitt lärande. De arbetsformer som används är seminarier och föreläsningar. Samtliga arbetsformer är obligatoriska. För egna studier och arbete i grupp kommer en webbaserad lärplattform att användas.
Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen.
Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras.
Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Examination
Examination sker i form av seminarium och individuell inlämningsuppgift.
Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle.
Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle.
Digital examination som öppnats via lärplattform räknas som utnyttjat examinationstillfälle även om examinationen inte lämnats in.
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen.
Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle.
För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentamenstillfället. Examinator bedömer om en student har särskilda skäl för förseningen. Examinator kan, om så är fallet, fatta beslut om komplettering av examinationsunderlag för att uppnå godkänt resultat.
Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda examinationstillfällen kan erbjudas att gå om moment eller kurs ytterligare en gång. Detta gäller i mån av plats.
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning, får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.
Övergångsbestämmelser
Examination kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en eventuell nedläggning av kursen. Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett år efter den tidpunkt då en förnyelse av litteraturlistan gjorts.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering sker enligt riktlinjer fastställda av Kommittén för Utbildning på grundnivå och avancerad nivå (KU) vid Karolinska Institutet.
Undervisning sker på svenska.
Undervisning på engelska kan förekomma.
Litteratur och övriga läromedel
Litteratur på engelska kan förekomma.
Fjärde upplagan : Stockholm : Gothia kompetens, [2021] - 189 sidor ISBN:9789177413011 LIBRIS-ID:ftxngrldcm16zj4j Sök i biblioteket
Sixth edition. : Burlington, MA : Jones & Bartlett Learning, LLC, [2021] - 1 online resource (1727 pages) ISBN:1284151573 LIBRIS-ID:4gwxdhck24ssm174 URL: Länk Sök i biblioteket
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 231 s. ISBN:978-91-44-07462-7 LIBRIS-ID:13743341 Sök i biblioteket
Studentlitteratur AB, 2008 ISBN:91-44-04643-X LIBRIS-ID:10674783 Sök i biblioteket
2., [uppdaterade och utök.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 320 s. ISBN:978-91-44-05550-3 LIBRIS-ID:13743346 Sök i biblioteket
5 uppl. : Studentlitteratur AB, 2020 - 914 sidor ISBN:9789144129563 LIBRIS-ID:dqcngst5bbf77xdx Sök i biblioteket
Amarillo, Tex. : Pharmasoft Pub., 2004 - xi, 241 p. ISBN:0-9729583-0-4 LIBRIS-ID:9652875 Sök i biblioteket
2nd ed. : Burlington, Mass. : Jones & Bartlett Learning, c2013. - xxiv, 405 p., [2] p. of plates ISBN:1-4496-4736-7 LIBRIS-ID:13457487 Sök i biblioteket
Eighth edition : St. Louis, Missouri : Elsevier, [2016] - xvi, 991 pages ISBN:978-0-323-32083-2 LIBRIS-ID:18389375 Sök i biblioteket