Kursplan för

Bedöm och förebygg risk för undernäring bland äldre personer i primärvården, 7,5 hp

Assess and Prevent the Risk of Malnutrition Among Older Adults in Primary Health Care, 7,5 credits
Denna kursplan gäller från och med höstterminen 2024.
Kurskod
2QA355
Kursens benämning
Bedöm och förebygg risk för undernäring bland äldre personer i primärvården
Hp
7,5 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Övriga ämnen 
Nivå 
Avancerad nivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras 
Betygsskala
Underkänd (U) eller godkänd (G)
Kursansvarig institution
Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
Beslutande organ
Utbildningsnämnden NVS
Datum för fastställande
2023-12-20
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2024

Särskild behörighet

Specialistsjuksköterske- eller läkarexamen. Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3 och Engelska A/Engelska 6 med lägst betyget godkänd/E. 

Mål

Kursens övergripande mål är att nå fördjupad kunskap om och färdigheter för personcentrerad nutritionsvård och visa insikt om betydelsen av att i samarbete bedöma och förebygga undernäring bland äldre personer i primärvården.

Efter genomgången kurs ska studenten kunna:

  • uppmärksamma, identifiera och bedöma risk för undernäring och näringsrelaterade symtom hos äldre personer
  • planera, genomföra och följa upp nutritionsvård för individuella behov av mat och näring och förskriva kosttillägg
  • särskilja patienters behov av nutritionsvård i tidiga och sena palliativa sjukdomsskeden
  • visa insikt om vikten av samarbete över professionsgränser för att bedöma och förebygga undernäring bland äldre personer i primärvården
  • visa kunskap om, samt tillämpa personcentrerat förhållningssätt för att inhämta information om patientens upplevelser i relation till ätande och nutritionssituation
  • visa förmåga att förskriva kosttillägg med stöd av aktuella råd och regler med ansvar för hur och när förskrivningsprocessen kan användas

Innehåll

  • nutritionsvårdprocessen som stöd för att förebygga och behandla undernäring hos den enskilde personen
  • genomgång av aktuella rekommendationer och råd med koppling till det kliniska arbetet
  • kunskapsstöd med vetenskap och beprövad erfarenhet för personcentrerad vård, omvårdnad och medicinsk behandling
  • förhållningssätt kopplat till personens upplevelse av nutritionsrelaterade symtom och besvär
  • ansvar, teamarbete och samverkan mellan vårdgivare för att förebygga, utreda och behandla undernäring
  • nutritionsvård med helhetssyn på personen med egna önskemål och behov av mat och näring i relation till sjukdomsskede
  • kunskapsstöd för att behärska förskrivning av kosttillägg enligt rekommendationer vid undernäring och risk för undernäring

Arbetsformer

Undervisningens arbetsformer ger förutsättning för att studenten aktivt tar ansvar för sitt lärande. De arbetsformer som används är e-lärande, självstudier, praktisk övning med presentation, interaktiva föreläsningar, seminarium, gruppdiskussioner, avslutande reflektioner. 

Examination

Kursens lärandemål examineras genom:

  • aktivt deltagande i seminarium
  • redovisning i grupp med reflekterande diskussion
  • självrättande webbutbildning med interaktiva kunskapsfrågor
  • individuell teoretisk-praktisk examination där studenten visar kompetens i att integrera teori med praktisk uppgift med hänsyn till nutritionsvårdsprocessen

Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges. 

Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Detta gäller inte då kursen har upphört eller genomgått större förändringar. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. 

För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentamenstillfället. Vid underkänt betyg på praktiskt moment har studenten rätt att genomgå examination av det momentet ytterligare en gång. 

Examinator bedömer om en student har särskilda skäl för försening. Examinator ges möjlighet att fatta beslut om komplettering av examinationsunderlag för att uppnå godkänt resultat. Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda examinationstillfällen kan erbjudas att gå om moment eller kurs ytterligare en gång. Detta gäller i mån av plats. 

Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.

Övergångsbestämmelser

För kurs som upphört eller genomgått större förändringar ska minst tre ytterligare examinationstillfällen (utöver ordinarie) tillhandahållas på det tidigare innehållet under en tid av minst ett år från den tidpunkt förändringen skedde.

Övriga föreskrifter

Undervisning på svenska. 

Kursutvärdering enligt Karolinska Institutets riktlinjer, fastställda av Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå. 

Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med genomgången och godkänd kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen.

 

Litteratur och övriga läromedel

Rekommendrad litteratur

Att förebygga och behandla undernäring. Nationellt kunskapsstöd i hälso- och sjukvård och socialtjänst
Socialstyrelsen termbank
Personcentrering inom hälso- och sjukvård : från filosofi till praktik Ekman, Inger
GLIM criteria for the diagnosis of malnutrition - A consensus report from the global clinical nutrition community Cederholm, Tommy; Jensen, G. L.; Correia, M. I. T. D.; Gonzalez, M. C.; Fukushima, R.; Higashiguchi, T.; Baptista, G.; Barazzoni, R.; Blaauw, R.; Coats, A. J. S.; Crivelli, A. N.; Evans, D. C.; Gramlich, L.; Fuchs-Tarlovsky, V.; Keller, H.; Llido, L.; Malone, A.; Mogensen, K. M.; Morley, J. E.; Muscaritoli, M.; Nyulasi, I.; Pirlich, M.; Pisprasert, V.; de van der Schueren, M. A. E.; Siltharm, S.; Singer, P.; Tappenden, K.; Velasco, N.; Waitzberg, D.; Yamwong, P.; Yu, J.; Van Gossum, A.; Compher, C.
Prevalence of risk for pressure ulcers, malnutrition, poor oral health and falls : a register study among older persons receiving municipal health care in southern Sweden Neziraj, Merita; Hellman, Peter; Kumlien, Christine; Andersson, Magdalena; Axelsson, Malin
Dent, E; Wright, O. R. L; Woo, J Malnutrition in older adults Hoogendijk, E. O. 401 (2023) :(10380), s. 951-966

ESPEN practical guideline: Clinical nutrition and hydration in geriatrics Volkert, D; Beck, A M; Cederholm, T; Cruz-Jentoft, A; Hooper, L; Kiesswetter, E ...; Bischoff, S C 41 (2022) :(4), s. 958-989 Sök i biblioteket

Utöver rekommenderad litteratur kan ytterligare vetenskapliga publikationer tillkomma