Kursplan för

Vetenskaplig teori och metod, 7,5 hp

Scientific theory and research methods, 7,5 credits
Denna kurs är nedlagd, för mer information se rubriken Övergångsbestämmelser i den sista versionen av kursplanen.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
HT07 , HT08 , VT11 , HT11
Kurskod
2SP000
Kursens benämning
Vetenskaplig teori och metod
Hp
7,5 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Omvårdnad 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
Beslutande organ
Programnämnden för sjuksköterskeutbildning och specialistutbildningar för sjuksköterskor
Datum för fastställande
2007-06-05
Reviderad av
Programnämnd 9
Senast reviderad
2010-11-03
Kursplanen gäller från
Vårterminen 2011

Särskild behörighet

Av Socialstyrelsen utfärdad legitimation som sjuksköterska

Mål

Kursens mål är att studenten ska ha fördjupat sina kunskaper och sin förståelse i vetenskaplig teori och metod, forskningsetik och i tillämpning av forskning i omvårdnadsvetenskap med inriktning mot specialistområdet. Dessutom skall studenten ha tillägnat sig ett fördjupat vetenskapligt, kritiskt reflekterande och forskningsetiskt förhållningssätt. Studenten skall efter avslutad kurs kunna: • förklara och analysera vetenskaps- och kunskapsbegrepp relaterade till omvårdnadsvetenskap med inriktning mot specialistområdet • argumentera för styrkor och svagheter med olika forskningsdesigner och metoder • identifiera och analysera forskningsetiska aspekter i forsknings- och utvecklingsarbete • kritiskt granska och värdera vetenskapliga resultat från kvantitativ och kvalitativ forskning med relevans för omvårdnad inom specialistområdet

Innehåll

- vetenskapsteori och metod - forskningsetik - kvantitativ forskningsmetodik inkluderande validitet och reliabilitet, forskningsdesign, datainsamlingsmetoder och statistiska analysmetoder - kvalitativ forskningsinriktning/-metodik inkluderande forskningsdesign, datainsamlings- och analysmetoder, samt kriterier för trovärdighet - kritisk granskning (kvalitetsgranskning, värdering och tolkning) av vetenskaplig litteratur

Arbetsformer

Kursen ges både som distansutbildning (halvfart) och campusutbildning (helfart). De pedagogiska arbetsformer som används på kursen är föreläsningar och studentaktiverande undervisnings- och arbetsformer (enskilt, i grupp och i seminarieform) utifrån ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande. För egna studier, arbete i grupp och seminarier kommer webb-baserat stöd för information och kommunikation (Ping Pong) att användas. För distansutbildningen gäller att antalet fysiska träffar är begränsade till max 2 dagar/7,5 högskolepoäng.

Examination

Examinationen utgörs av en individuell skriftlig examination som omfattar samtliga lärandemål i kursen. Närvaro och aktivt deltagande vid seminarier är obligatoriskt. Vid frånvaro från obligatoriska moment hänvisas till kursledare. För att få godkänt på kursen som helhet behöver både seminarier och individuell examination ha blivit bedömda som godkända. Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda provtillfällen kan erbjudas att gå kurs ytterliggare en gång. Dock gäller maximalt sex provtillfällen per kurs. Tidpunkter för prov anges vid kursstart.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering sker enligt Utbildningsstyrelsens fastställda riktlinjer.

Litteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Polit, Denise F.; Beck, Cheryl Tatano Nursing research : generating and assessing evidence for nursing practice
Boken återkommer i senare kurser.

Rekommenderad litteratur

Ludvigsson, Jonas F. Att börja forska - inom medicin och vårdvetenskap
Olsson, Henny; Sörensen, Stefan Forskningsprocessen : kvalitativa och kvantitativa perspektiv

Fördjupningslitteratur

Granskär, Monica; Höglund-Nielsen, Birgitta Tillämpad kvalitativ forskning inom hälso- och sjukvård
Hulley, Stephen B.; Cummings, Steven R.; Browner, Warren S. Designing clinical research
Johansson, Lars-Göran Introduktion till vetenskapsteorin
Malterud, Kirsti Kvalitativa metoder i medicinsk forskning
Nortvedt, Per; Grimen, Harald Sensibilitet och reflektion : filosofi och vetenskapsteori för vårdprofessioner