Kursplan för

Vetenskaplig teori och metod, 7,5 hp

Scientific theory and research methods, 7,5 credits
Denna kurs är nedlagd, för mer information se rubriken Övergångsbestämmelser i den sista versionen av kursplanen.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
HT07 , HT08 , VT11 , HT11
Kurskod
2SP000
Kursens benämning
Vetenskaplig teori och metod
Hp
7,5 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Omvårdnad 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
Beslutande organ
Programnämnden för sjuksköterskeutbildning och specialistutbildningar för sjuksköterskor
Datum för fastställande
2007-06-05
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2007

Särskild behörighet

Av Socialstyrelsen utfärdad legitimation som sjuksköterska

Mål

Kursens mål Kursens mål är att studenten ska ha fördjupat sina kunskaper och sin förståelse i vetenskaplig teori och metod, forskningsetik och i tillämpning av forskning i omvårdnadsvetenskap med inriktning mot specialistområdet. Dessutom skall studenten ha tillägnat sig ett fördjupat vetenskapligt, kritiskt reflekterande och forskningsetiskt förhållningssätt. Studenten skall efter avslutad kurs kunna: • förklara och analysera vetenskaps- och kunskapsbegrepp relaterade till omvårdnadsvetenskap med inriktning mot specialistområdet • argumentera för styrkor och svagheter med olika forskningsdesigner och metoder • identifiera och analysera forskningsetiska aspekter i forsknings- och utvecklingsarbete • kritiskt granska och värdera vetenskapliga resultat från kvantitativ och kvalitativ forskning samt systematiska forskningsöversikter med relevans för omvårdnad inom specialistområdet • argumentera för och formulera vetenskapliga frågeställningar utifrån ett identifierat problemområde med relevans för omvårdnad inom specialistområdet

Innehåll

- vetenskapsteori och metod - forskningsetik - kvantitativ forskningsmetodik inkluderande validitet och reliabilitet, forskningsdesign, datainsamlingsmetoder och statistiska analysmetoder - kvalitativ forskningsinriktning/-metodik inkluderande forskningsdesign, datainsamlings- och analysmetoder, samt kriterier för validitet och trovärdighet - kritisk granskning (kvalitetsgranskning, värdering och tolkning) av vetenskaplig litteratur

Arbetsformer

Kursens arbetsformer utgörs av introduktionsföreläsningar och studentaktiverande undervisnings- och arbetsformer (enskilt, i grupp och i seminarieform) utifrån ett problemorienterat synsätt på lärande. För egna studier, arbete i grupp och seminarier kommer webb-baserat stöd för information och kommunikation (Ping Pong) att användas. Arbete i grupp och aktivt deltagande vid seminarier och närvaro vid samtliga schemalagda gruppträffar är obligatoriskt. Kursen ges både som distansutbildning och campusutbildning. För distansutbildningen gäller att antalet fysiska träffar är begränsade till max 2 dagar/7,5 högskolepoäng.

Examination

Vid frånvaro från obligatoriska moment hänvisas till kursledare. Examinationen utgörs av en individuell skriftlig rapport utifrån en frågeställning med relevans för specialistområdet. Rapporten ska omfatta samtliga lärandemål i kursen vilka bedöms separat. Rapporten presenteras och diskuteras i seminarieform. Examinationen bedöms utifrån såväl skriftligt innehåll som aktivt deltagande i seminariet. Betygsskalan är Underkänd/Godkänd/Väl godkänd. För att få betyget Väl godkänd på kursen fodras väl godkänt på deltagandet i examinationsseminarium och på den skriftliga rapporten. Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda provtillfällen kan erbjudas att gå kurs ytterliggare en gång. Dock gäller maximalt sex provtillfällen per kurs. Tidpunkter för prov anges vid kursstart.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering sker enligt Utbildningsstyrelsens fastställda riktlinjer.

Litteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Polit, Denise F.; Beck, Cheryl Tatano Nursing research : generating and assessing evidence for nursing practice

Fördjupningslitteratur

Dahlgren, Lars; Emmelin, Maria; Winkvist, Anna Qualitative methodology for international public health
Johansson, Lars-Göran Introduktion till vetenskapsteorin
Hulley, Stephen B.; Cummings, Steven R.; Browner, Warren S. Designing clinical research
Ludvigsson, Jonas F. Att börja forska - inom medicin och vårdvetenskap
Nortvedt, Per; Grimen, Harald Sensibilitet och reflektion : filosofi och vetenskapsteori för vårdprofessioner