Akut och kronisk smärta hos barn och vuxna, 7,5 hp
Acute and Chronic Pain in Children and Adults, 7,5 credits- Kurskod
- 2SP041
- Kursens benämning
- Akut och kronisk smärta hos barn och vuxna
- Hp
- 7,5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Omvårdnad
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
- Beslutande organ
- Programnämnd 9
- Datum för fastställande
- 2013-11-05
- Reviderad av
- Utbildningsnämnden NVS
- Senast reviderad
- 2020-02-14
- Kursplanen gäller från
- Vårterminen 2014
Särskild behörighet
Totalt minst 180 högskolepoäng inom vilka det ska ingå en yrkes- eller kandidatexamen inom hälso- och sjukvård. Dessutom krävs kunskaper i svenska och engelska motsvarande Svenska B och Engelska A (med lägst betyget Godkänd).
Mål
Kursens övergripande mål är att studenten efter kursens slut skall ha kompetens för att med ett professionellt förhållningssätt kunna tillgodose barns, ungdomars och vuxnas omvårdnadsbehov vid akut och kronisk smärta.
Efter genom gången kurs skall studenten kunna:
- teoretisera kring smärtans uppkomst, utveckling samt smärtbehandlingens olika mekanismer
- analysera och värdera psykologiska och kulturella aspekter på smärtupplevelser
- analysera aktuell farmakologi och behandlingsprinciper vid akuta och kroniska smärttillstånd
- analysera aktuell icke-farmakologisk och psykologisk behandling
- tillämpa olika smärtskattningsinstrument
- utvärdera och dokumentera interventioner i samband med olika smärttillstånd
Innehåll
Kursens innehåll utgår från aktuell forskning om smära och smärtlindring och bearbetar fysiologi, farmakologi, icke-farmakologiska metoder, interventioner, analys, dokumentation och utvärdering av omvårdnadsåtgärder hos människor med akut och kronisk smärta.
Arbetsformer
Undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att studenten aktivt tar ansvar för sitt lärande. De arbetsformer som används är föreläsningar, seminarier och diskussionsgrupper. De studentaktiverande arbetsformerna syftar dessutom till att integrera utbildningens kunskapsfält till ett vetenskapligt förhållningssätt genom aktivt kunskapssökande, problemlösning och kritisk reflektion.
Studierna kommer till största delen att bedrivas via den Webbaserade plattformen PingPong. Det innebär att studenten deltar i nätbaserade gruppdiskussioner med övriga kursdeltagare, föreläsare och kursledare. I kursen ingår också en individuell uppgift.
Examination
Formativ examination sker genom bedömning av studentens förmåga till aktivt deltagande i seminarium och webbdiskussioner samt förmåga till reflektion utifrån relevant kurslitteratur.
Summativ examination sker genom en skriftlig individuell studieuppgift med utgångspunkt från ett patientfall från studentens kliniska erfarenhet samt muntlig redovisning i grupp grundad på tidigare genomförda diskussioner i PingPong.
Seminarier är obligatoriska. Vid frånvaro ankommer det på studenten att tillsammans med kursledarna att diskutera konsekvenserna av frånvaron och vilka kompletterande uppgifter som erfordras för att studenten ska erhålla betyget godkänd.
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda examinationstillfällen kan erbjudas att gå om moment eller kurs ytterligare en gång. Detta gäller i mån av plats.
Om studenten genomfört sex underkända examinationer ges inte något ytterligare examinationstillfälle.
Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit i räknas inte som examinationstillfälle. Hemexamination som har öppnats via lärplattform räknas som utnyttjat examinationstillfälle även om examinationen inte lämnats in.
För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentamenstillfället.
Övergångsbestämmelser
Kursen är nedlagd och gavs för sista gången VT14. Examination enligt denna kursplan ges sista gången VT21 för studenter som inte fullföljt kursen med godkänt resultat.
Litteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
Lund : Studentlitteratur, 2001 - 453 s. ISBN:91-44-01489-9 LIBRIS-ID:8352961 Sök i biblioteket
Jönköping : School of Health Sciences, Jönköping University, 2010 - 69 s. ISBN:978-91-85835-12-6 LIBRIS-ID:12040818 URL: Fulltext Sök i biblioteket
2., [rev.] uppl. : Stockholm : Liber, 2010 - 647 s. ISBN:978-91-47-08413-5 (inb.) LIBRIS-ID:12054624 Sök i biblioteket
Lund : Studentlitteratur, 2007 - 221 s. ISBN:978-91-44-01974-1 Sök i biblioteket
Lund : Studentlitteratur, 2005 - 370 s. ISBN:91-44-03386-9 LIBRIS-ID:9987550 Sök i biblioteket
Lund : Studentlitteratur, 2004 - 242 s. ISBN:9144030444 : LIBRIS-ID:9288954 Sök i biblioteket