Kursplan för

Att utvecklas till tandläkare 4, 3 hp

To become a dentist 4, 3 credits
Denna kurs är nedlagd, för mer information se rubriken Övergångsbestämmelser i den sista versionen av kursplanen.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
HT10 , HT15 , HT17 , HT18 , HT20 , HT21
Kurskod
2TL026
Kursens benämning
Att utvecklas till tandläkare 4
Hp
3 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Odontologi 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Underkänd (U) eller godkänd (G)
Kursansvarig institution
Institutionen för odontologi
Beslutande organ
Programnämnd 10
Datum för fastställande
2010-06-30
Reviderad av
Utbildningsnämnden DENTMED
Senast reviderad
2017-05-16
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2017

Särskild behörighet

För tillträde till kursen krävs godkänt resultat på Klinisk odontologi 3.

Student som underkänts på den kliniska färdighetsträningen till följd av att studenten visat så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskerats, är behörig att återuppta den kliniska färdighetsträningen först när den individuella handlingsplanen har fullföljts.

Mål

Kursen består av 3 moment.

Moment 1
Samhällsodontologi 1, 0,8 hp
Den studerande skall efter genomgången kurs kunna

  • redogöra för hur tandvården i Sverige är rättsligt reglerad, organiserad och finansierad
  • identifiera likheter och olikheter mellan tandvården, nationellt och internationellt, ur organisatorisk och epidemiologisk synvinkel
  • förklara och värdera hur organiserad tandvård kan förebygga sjukdom genom riktade insatser mot grupper av individer snarare än mot individen

Moment 2
Samhällsodontologi 2, 1,5 hp.
Den studerande skall efter genomgången kurs kunna

  • beskriva och använda samt värdera metoder för att utvärdera och kvalitetssäkra sin framtida tandvårdsverksamhet
  • visa insikt om hur man i sin tandvårdsverksamhet ska främja en hållbar utveckling och reflektera över samt redogöra för globala aspekter av hållbar utveckling
  • förstå och analysera principer för populationsinriktad tandvård och vårdprioritering
  • förklara och värdera den teoretiska grunden för förändring av attityder via kunskapsförmedling
  • redogöra för, förklara och praktisera rättsodontologiska principer i den dagliga tandvårdsverksamheten.

Moment 3
Teamsamverkan 2, 0,7 hp.
Den studerande skall efter genomgången kurs kunna

  • samarbeta med en tandhygieniststudent om en gemensam patient med parodontal sjukdom
  • uppvisa kunskap om vikten av god kommunikation i det interprofessionella samarbetet med en tandhygienist, för ett lyckat resultat.

Innehåll

Samhällsodontologi 1, 0.8 hp I detta moment diskuteras, utgående från de för tandvården aktuella författningarna, praktiska tillämpningar i den kliniska situationen. För tandvården viktiga epidemiologiska begrepp definieras och sätts i relation till tandhälsovårdsarbetet på individ- och gruppnivå. Samhällsodontologi 2, 1.5 hp Föreläsningar och övningar i utvärdering och kvalitetssäkring av tandvårdsverksamhet. Fortsatt diskussion om hälso- och tandvårdsarbetet på individ- och gruppnivå inklusive metoder för attitydförändringar.
Tandvårdens roll i samband med patienters missbruk (tobak, alkohol, narkotika) berörs i samband med föreläsningarna.
Ett avsnitt i kursen handlar om rättsodontologi och tandvårdens intyg i olika situationer.
Tandvårdens miljöpåverkan lokalt, nationellt och globalt Teamsamverkan 2, 0.7 hp Momentet innehåller kliniska samarbetsprojekt mellan tandläkar- och tandhygieniststudenter som tillsammans utför olika tandvårdsmoment på gemensamma patienter. Tyngd läggs på de kommunikativa samverkansaspekterna.

Arbetsformer

Moment 1 och 2
Föreläsningar, seminarier, grupparbeten och falldiskussioner.

Seminarier, gruppdiskussioner och redovisningar är obligatoriska.

Moment 3
Klinisk färdighetsträning genom terapiplanering och gemensamt omhändertagande och behandling av patienter.

Kursansvarig bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
 

Examination

Moment 1 och 2
Seminarium med muntlig och skriftlig redovisning.

Moment 3
Redovisning av behandlingsgång och resultat, skriftligt och i seminarieform.

För samtliga moment gäller:
För godkänt resultat krävs närvaro vid obligatoriska utbildningsinslag.

Begränsning av antal prov- eller praktiktillfällen
Om studenten inte blir godkänd får studenten ytterligare 2 försök. Därefter rekommenderas studenten gå om kursen, och ges ytterligare 3 examinationstillfällen. Är studenten inte godkänd efter 6 försök ges inte någon mer kursplats på kursen.

Verksamhetsutbildning/kliniska moment ska studenten ha rätt att genomgå två gånger. Om en student riskerar att inte bli godkänd bör stödåtgärder erbjudas för att undvika att studenten tvingas avbryta sin utbildning (Riktlinjer vid examination Dnr 5331/10-300).

Avbryta den kliniska färdighetsträningen
Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students kliniska färdighetsträning om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När den kliniska färdighetsträningen avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på den kliniska delen av kursen. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till klinisk färdighetsträning på denna kurs.
 

Övergångsbestämmelser

Om kursen läggs ner eller genomgår större förändringar erbjuds examination enligt tidigare litteraturlista och lärandemål högst ett läsår efter genomförd revision/nedläggning.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning.

Litteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Gällande förordningar för tandvården enligt särskilda anvisningar.

Rekommenderad litteratur

Allebeck, Peter; Diderichsen, Finn; Theorell, Töres Socialmedicin och psykosocial medicin
Hemlösas ohälsa ur ett socialmedicinskt perspektiv Halldin, Jan
Järvholm, B; Olofsson, C Försäkringsmedicin
Rothman, Kenneth J. Epidemiology : an introduction
Beroendemedicin Franck, Johan; Nylander, Ingrid
Tandförluster : en systematisk litteraturöversikt
Lang, Niklaus P; Lindhe, Jan Clinical periodontology and implant dentistry