Att utvecklas till tandläkare 4, 3 hp
To become a dentist 4, 3 credits- Kurskod
- 2TL026
- Kursens benämning
- Att utvecklas till tandläkare 4
- Hp
- 3 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Odontologi
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för odontologi
- Beslutande organ
- Programnämnd 10
- Datum för fastställande
- 2010-06-30
- Reviderad av
- Utbildningsnämnden DENTMED
- Senast reviderad
- 2017-05-16
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2017
Särskild behörighet
För tillträde till kursen krävs godkänt resultat på Klinisk odontologi 3.
Student som underkänts på den kliniska färdighetsträningen till följd av att studenten visat så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskerats, är behörig att återuppta den kliniska färdighetsträningen först när den individuella handlingsplanen har fullföljts.
Mål
Kursen består av 3 moment.
Moment 1
Samhällsodontologi 1, 0,8 hp
Den studerande skall efter genomgången kurs kunna
- redogöra för hur tandvården i Sverige är rättsligt reglerad, organiserad och finansierad
- identifiera likheter och olikheter mellan tandvården, nationellt och internationellt, ur organisatorisk och epidemiologisk synvinkel
- förklara och värdera hur organiserad tandvård kan förebygga sjukdom genom riktade insatser mot grupper av individer snarare än mot individen
Moment 2
Samhällsodontologi 2, 1,5 hp.
Den studerande skall efter genomgången kurs kunna
- beskriva och använda samt värdera metoder för att utvärdera och kvalitetssäkra sin framtida tandvårdsverksamhet
- visa insikt om hur man i sin tandvårdsverksamhet ska främja en hållbar utveckling och reflektera över samt redogöra för globala aspekter av hållbar utveckling
- förstå och analysera principer för populationsinriktad tandvård och vårdprioritering
- förklara och värdera den teoretiska grunden för förändring av attityder via kunskapsförmedling
- redogöra för, förklara och praktisera rättsodontologiska principer i den dagliga tandvårdsverksamheten.
Moment 3
Teamsamverkan 2, 0,7 hp.
Den studerande skall efter genomgången kurs kunna
- samarbeta med en tandhygieniststudent om en gemensam patient med parodontal sjukdom
- uppvisa kunskap om vikten av god kommunikation i det interprofessionella samarbetet med en tandhygienist, för ett lyckat resultat.
Innehåll
Tandvårdens roll i samband med patienters missbruk (tobak, alkohol, narkotika) berörs i samband med föreläsningarna.
Ett avsnitt i kursen handlar om rättsodontologi och tandvårdens intyg i olika situationer.
Tandvårdens miljöpåverkan lokalt, nationellt och globalt Teamsamverkan 2, 0.7 hp Momentet innehåller kliniska samarbetsprojekt mellan tandläkar- och tandhygieniststudenter som tillsammans utför olika tandvårdsmoment på gemensamma patienter. Tyngd läggs på de kommunikativa samverkansaspekterna.
Arbetsformer
Moment 1 och 2
Föreläsningar, seminarier, grupparbeten och falldiskussioner.
Seminarier, gruppdiskussioner och redovisningar är obligatoriska.
Moment 3
Klinisk färdighetsträning genom terapiplanering och gemensamt omhändertagande och behandling av patienter.
Kursansvarig bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Examination
Moment 1 och 2
Seminarium med muntlig och skriftlig redovisning.
Moment 3
Redovisning av behandlingsgång och resultat, skriftligt och i seminarieform.
För samtliga moment gäller:
För godkänt resultat krävs närvaro vid obligatoriska utbildningsinslag.
Begränsning av antal prov- eller praktiktillfällen
Om studenten inte blir godkänd får studenten ytterligare 2 försök. Därefter rekommenderas studenten gå om kursen, och ges ytterligare 3 examinationstillfällen. Är studenten inte godkänd efter 6 försök ges inte någon mer kursplats på kursen.
Verksamhetsutbildning/kliniska moment ska studenten ha rätt att genomgå två gånger. Om en student riskerar att inte bli godkänd bör stödåtgärder erbjudas för att undvika att studenten tvingas avbryta sin utbildning (Riktlinjer vid examination Dnr 5331/10-300).
Avbryta den kliniska färdighetsträningen
Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students kliniska färdighetsträning om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När den kliniska färdighetsträningen avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på den kliniska delen av kursen. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till klinisk färdighetsträning på denna kurs.
Övergångsbestämmelser
Om kursen läggs ner eller genomgår större förändringar erbjuds examination enligt tidigare litteraturlista och lärandemål högst ett läsår efter genomförd revision/nedläggning.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning.
Litteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
Gällande förordningar för tandvården enligt särskilda anvisningar.
Rekommenderad litteratur
2., [omarb.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 1998 - 198 s. ISBN:91-44-00612-8 LIBRIS-ID:8352666 Sök i biblioteket
Stockholm : Socialmedicin, 2003 - 63, 9, [6] s. LIBRIS-ID:9186405
2., [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2006 - 269 s. ISBN:91-44-01715-4 LIBRIS-ID:10224400 URL: http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/7980-02/height/320/width/320/bild.jpg Sök i biblioteket
New York : Oxford University Press, 2002 - viii, [3], 223 s. ISBN:0-19-513553-9 LIBRIS-ID:8277144 Sök i biblioteket
2., uppdaterade och omarb. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2015 - 370 s. ISBN:9789144099859 LIBRIS-ID:17225002 Sök i biblioteket
Stockholm : Statens beredning för medicinsk utvärdering, 2010 - 399 s. ISBN:9789185413409 LIBRIS-ID:12078866 Sök i biblioteket
6. ed. : Oxford : Wiley-Blackwell, 2015 - 1371 p. (2 vol.) ISBN:9780470672488 (vol 1-2) LIBRIS-ID:18085617 Sök i biblioteket