Kursplan för

Barn- och ungdomstandvård, 22,5 hp

Children's and Adolescent Dentistry, 22,5 credits
Denna kurs är nedlagd, för mer information se rubriken Övergångsbestämmelser i den sista versionen av kursplanen.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
HT10 , VT15 , HT15 , HT18 , HT20 , HT21
Kurskod
2TL028
Kursens benämning
Barn- och ungdomstandvård
Hp
22,5 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Odontologi 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Underkänd (U) eller godkänd (G)
Kursansvarig institution
Institutionen för odontologi
Beslutande organ
Programnämnd 10
Datum för fastställande
2010-06-30
Reviderad av
Utbildningsnämnden DENTMED
Senast reviderad
2021-10-20
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2021

Särskild behörighet

För tillträde till kursen krävs att samtliga kurser på termin 1 till 4, samt kursen Klinisk odontologi 3 är godkända.

Student som underkänts på verksamhetsförlagd utbildning (VFU)/motsvarande till följd av att studenten visat så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskerats, är behörig till nytt VFU-tillfälle först när den individuella handlingsplanen har fullföljts.

Mål

Kursen omfattar fem moment:

Ortodonti 1, 4,5 hp
Efter genomgången kurs kan studenten

  • redogöra för malocklusionernas etiologi.
  • beskriva den kraniofaciala utvecklingen pre- och postnatalt samt bettutvecklingen från primärt till permanent bett.
  • beskriva indikationer för vanligt förkommande ortodontibehandlingar.
  • diagnostisera bettavvikelser och selektera patienter med ortodontiskt behandlingsbehov.
  • göra en preliminär behandlingsplanering inför ortodontibehandling.
  • utföra enkla interceptiva ortodontibehandlingar i samråd med ortodontist.
  • utföra retentionskontroller på patienter med avslutad ortodontibehandling

Ortodonti 2, 4,5 hp
Efter genomgången kurs kan studenten

  • självständigt övervaka den normala bettutvecklingen från primära till permanenta bettet
  • vid rätt tidpunkt diagnostisera bettavvikelser och selektera patienter med ortodontiskt behandlingsbehov
  • formulera remisser för ortodontibehandling med adekvata upplysningar om barn och vuxna med ortodontiskt behandlingsbehov
  • redogöra för bettutvecklingen och den vanliga behandlingsgången för patienter med läpp-käk-gomspalt
  • utföra förberedande steg på patient med fast tandställning inför cariologisk och parodontal behandling
  • redogöra för skillnader i behandling med fast respektive avtagbar tandställning
  • uppvisa kunskap om hur miljö- och hälsorisker kan minimeras i samband med hantering av härdplaster vid kliniskt arbete med tandregleringsapparatur.
  • informera patienter och föräldrar om indikationer och kontraindikationer för vanligt förekommande ortodontibehandlingar och om riskerna med obehandlade bettavvikelser
  • redogöra för kranio-faciala syndrom.

Pedodonti 1, 6,7 hp
Efter genomgången kurs kan studenten

  • redogöra för barns psykomotoriska utveckling och somatiska tillväxt
  • kommunicera med barn och introducera olika moment inom tandvården på ett åldersadekvat sätt med stöd av pedagogiska metoder
  • registrera kariesskador, diagnostisera kariessjukdom, utreda och analysera karies orsaksfaktorer i det primära bettet och i växelbettet, bedöma kariesrisk, prognos för fortsatt kariesutveckling, utforma och utvärdera individuella profylaxprogram, utföra fyllningsterapi i primära och permanenta tänder samt bedöma kvaliteten av utförd behandling
  • redogöra för indikationer och kontraindikationer för och utföra lokalanestesi inför operativ kariesterapi och kirurgiska ingrepp
  • redogöra för normal utveckling och eruption av primära och permanenta tänder samt lokala och generella störningar i tändernas mineralisation och eruption
  • registrera, diagnostisera, utreda och behandla gingivit och dess orsaksfaktorer, plack, supra- och subgingival tandsten samt bedöma allmäntillståndet hos förskolebarn och skolbarn
  • redogöra för indikationer för och utförande av extraktioner av primära och permanenta tänder
  • diagnostisera och prognostisera traumatiska skador i munnen på barn i förskoleåldern
  • genomföra adekvat akut omhändertagande av skador på tänder och omgivande vävnader på barn i förskoleåldern
  • redogöra för hur man på ett resursmedvetet sätt använder material och produkter med hänsyn till den växande individen, miljön och hälsan.

Pedodonti 2, 6 hp
Efter genomgången kurs kan studenten

  • genomföra en lektion i tandhälsovård för barn och ungdomar på daghem eller i skola
  • redogöra för olika former för sedering av barn och ungdomar
  • diagnostisera karies i permanenta bettet, bedöma kariesrisk och prognos för fortsatt kariesutveckling samt behandla kariesskador i primära och permanenta tänder inklusive stegvis excavering
  • diagnostisera och utreda gingivit och parodontit och dess orsaksfaktorer, plack, supra- och subgingival tandsten samt samband med patientens allmäntillstånd hos tonåringar
  • diagnostisera och prognostisera traumatiska skador i tänder och omgivande vävnader hos skolbarn och tonåringar
  • redogöra för definition och prevalens av våld mot kvinnor och barn, samt våldets konsekvenser med hänsyn till tandhälsa och beteende inom tandvården
  • formulera en orosanmälan och visa grundläggande kunskap om Socialtjänstens organisation och dess förutsättningar för att kunna ge barn stöd och/eller skydd  
  • genomföra adekvat akut omhändertagande och uppföljning av skador på tänder och omgivande vävnader på förskolebarn, skolbarn och tonåringar
  • utföra en partiell pulpaamputation enligt Cvek
  • behandla avvikelser i det primära bettet
  • redogöra för diagnostik och behandling av temporomandibulär dysfunktion hos barn och ungdomar
  • redogöra för barns och ungdomars kroniska sjukdomar och funktionshinder och deras orala manifestationer,  samt diagnostisera, förebygga och behandla orala sjukdomar hos dessa barn och ungdomar
  • redogöra för multiprofessionellt samarbete vid omhändertagande av barn och ungdomar med orala sjukdomar och kroniska sjukdomar eller funktionshinder.

Pediatrik, 0,8 hp
Efter genomgången kurs kan studenten

  • redogöra för hur hälso- och sjukvården för barn är organiserad, barnets rätt i samhället, barnkonventionen och de socioekonomiska faktorernas betydelse för barns hälsa
  • redogöra för barnets normala fysiska och psykiska utveckling och normala uppfödning
  • beskriva de panorama av sjukdomar som drabbar barn och ungdomar
  • beskriva symptomen för de vanligaste barnsjukdomarna
  • redogöra för kroniska sjukdomar och funktionshinder hos barn och ungdomar

Innehåll

Kursen omfattar fem moment:

Ortodonti 1, 4.5 hp

Betygsskala: GU

Föreläsningarna omfattar bettutveckling i det primära och permanenta bettet, embryologi, pre- och postnatal tillväxt, kraniofacial utveckling, klassifikation och etiologi av malocklusioner, ortodontisk behandling, vävnadsreaktioner och iatrogena effekter vid ortodontisk behandling. Demonstrationerna behandlar modellanalys, avtryckstagning, profilröntgenanalys, klassificering och diagnostik av bettanomalier i det primära och permanenta bettet, ortodontisk apparatur samt selektion av patienter med ett ortodontiskt behandlingsbehov.

Den kliniska utbildningen fokuseras på tillväxt och bettutveckling. Behandlingsbehovsbedömning och bedömning av tidpunkt för interceptiv behandling är de viktigaste målen.

Vid patientkonsultationer tränas ortodontisk diagnostik och patienturval.

Preklinisk träning görs med hjälp av en patientsimulator.

För att öka kunskapen om interceptiv ortodonti följs en patient med interceptivt ortodontiskt behandlingsbehov från inregistrering och behandlingsplanering till färdig behandling. 

Ortodonti 2, 4.5 hp

Betygsskala: GU

Föreläsningarna i ortodonti omfattar indikationer och kontraindikationer för ortodontisk behandling, prognos, behandlingsbehov och mål, mjukdelsfunktion och miljöfaktorer, vuxenortodonti och samarbete andra specialiteter samt även parodontal riskbedömning vid ortodontisk behandling. Föreläsningarna i käkortopedi omfattar medfödda läpp-käk-gomdefekter, syndrom samt ortognat kirurgi.

Demonstrationerna behandlar diagnos och behandling av olika malocklusioner. Speciell vikt läggs vid tidpunkt för diagnos och ortodontikonsultation. Den kliniska undervisningen syftar till att träna bedömning av bettutveckling och behandlingsbehov, kontroller av patienter efter avslutad tandreglering samt hygienrutiner under pågående tandregleringsbehandling. Temadagar hålls om interceptiv tandreglering samt även tillsammans med Pedodontiavdelningen om behandling av bettavvikelser hos specifika patientgrupper. 

Pedodonti 1, 6.7 hp

Betygsskala: GU

Momentet omfattar:

  • Barnets normala utveckling och tillämpad barnpsykologi
  • Prevention av orala sjukdomar hos barn och ungdomar
  • Lokalanestesi för den växande individen
  • Röntgenteknik på barn och ungdomar
  • Tandutvecklings- och eruptionsstörningar
  • Karies hos barn och ungdomar
  • Gingivit och parodontit hos barn och ungdomar
  • Oralpatologiska förändringar i mjukvävnader
  • Endodonti hos barn och ungdomar
  • Vanliga kirurgiska ingrepp hos barn och ungdomar
  • Traumatiska tandskador i primära bettetTerapival med hänsyn till miljö och hälsa för den växande individen 

Pedodonti 2, 6.0 hp

Betygsskala: GU

Momentet omfattar:

Prevention innefattande lektion i tandhälsovård

Sedering av barn och ungdomar

Karies hos barn och ungdomar, innefattande behandling av tänder med skador i

Mineralisation

Parodontala sjukdomar hos tonåringar

Oralkirurgiska ingrepp och dentala infektioner

Traumatiska tandskador i permanenta bettet

Interceptiv ortodonti, temporomandibulär dysfunktion hos barn och ungdomar, samt oralmotoriska förändringar

Oral hälsa hos barn och ungdomar med kroniska sjukdomar och funktionshinder.

Pediatrik, 0.8 hp

Betygsskala: GU

Momentet omfattar:

  • Barnet i dagens samhälle
  • Den psykomotoriska utvecklingen
  • Akuta och kroniska sjukdomar bland barn och ungdomar
  • Funktionshinder

Arbetsformer

Ortodonti 1, 4,5 hp
Föreläsningar, demonstrationer, auskultation hos tandläkare under specialistutbildning och klinisk färdighetsträning. Obligatorisk närvaro vid demonstrationer, seminarier och klinisk färdighetsträning.

Ortodonti 2, 4,5 hp
Föreläsningar, demonstrationer, seminarier, , auskultation hos tandläkare under specialistutbildning och klinisk färdighetsträning. Obligatorisk närvaro vid demonstrationer, seminarier och klinisk färdighetsträning.

Pedodonti 1, 6,7 hp
Föreläsningar, demonstrationer, seminarier, auskultation hos specialisttandläkare och klinisk färdighetsträning. Obligatorisk närvaro vid demonstrationer, seminarier och klinisk färdighetsträning.

Pedodonti 2, 6 hp
Föreläsningar, demonstrationer, seminarier, auskultation hos specialisttandläkare och klinisk färdighetsträning. Obligatorisk närvaro vid demonstrationer, fallseminarier, auskultation och klinisk färdighetsträning.

Pediatrik, 0,8 hp
Föreläsningar. Obligatorisk närvaro vid föreläsningar.

Kursansvarig bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.

Examination

Ortodonti 1, 4,5 hp
Skriftlig examination.

Ortodonti 2, 4,5 hp
Klinisk prestation och skriftlig examination. I den skriftliga examinationen ska ett helhetsperspektiv av patienter beaktas, vilket även är baserat på de kunskaper som inhämtas i Ortodonti 1.

Pedodonti 1, 6,7 hp
Klinisk prestation och skriftlig inlämningsuppgift. Skriftlig examination (dugga) ges som lärandeaktivitet, om godkänd får studenten extra poäng på den ordinarie skriftliga examinationen i Pedodonti 2. 

Pedodonti 2, 6 hp
Klinisk prestation, skriftlig inlämningsuppgift och skriftlig examination. I den skriftliga examinationen ska ett helhetsperspektiv av unga patienter beaktas, vilket även är baserat på de kunskaper som inhämtas i Pedodonti 1 och Pediatrik.

Pediatrik, 0,8 hp
Obligatorium.

För samtliga moment gäller:
För godkänt resultat krävs även närvaro vid obligatoriska utbildningsinslag.
 
Begränsning av antal prov- eller praktiktillfällen
Icke-kliniska examinationer: Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen.  Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle.
Kliniska examinationer: studenten har rätt att genomgå kliniska moment två gånger.

Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning (VFU) eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till nytt VFU-tillfälle på denna kurs. Kunskapskontroller inom handlingsplan begränsas till tre tillfällen.

Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning, får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.

Övergångsbestämmelser

Kursen ges för sista gången HT21/VT22 och läggs därefter ner. Examination enligt denna kursplan ges sista gången HT22/VT23 för studenter som inte fullföljt kursen med godkänt resultat.

Litteratur och övriga läromedel

Ortodonti 1 och 2: Obligatorisk litteratur

An introduction to orthodontics Mitchell, Laura; Littlewood, Simon J.; Nelson-Moon, Zararna L.; Dyer, Fiona

Pedodonti 1 och 2: Obligatorisk litteratur

Andreasen, J.O. (red.) Traumatic dental injuries : a manual
Pediatric dentistry : a clinical approach Koch, Göran; Poulsen, Sven