Kursplan för

Barn- och ungdomstandvård, 22,5 hp

Children's and Adolescent Dentistry, 22,5 credits
Denna kurs är nedlagd, för mer information se rubriken Övergångsbestämmelser i den sista versionen av kursplanen.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
HT10 , VT15 , HT15 , HT18 , HT20 , HT21
Kurskod
2TL028
Kursens benämning
Barn- och ungdomstandvård
Hp
22,5 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Odontologi 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Underkänd (U) eller godkänd (G)
Kursansvarig institution
Institutionen för odontologi
Beslutande organ
Programnämnd 10
Datum för fastställande
2010-06-30
Reviderad av
Programnämnd 10
Senast reviderad
2014-12-17
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2015

Särskild behörighet

För tillträde till kursen krävs godkänt resultat på Klinisk odontologi 3.

Student som underkänts på verksamhetsförlagd utbildning (VFU)/motsvarande till följd av att studenten visat så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskerats, är behörig till nytt VFU-tillfälle först när den individuella handlingsplanen har fullföljts.

 

Mål

Kursen omfattar fem moment:

Moment 1
Ortodonti 1, (Orthodontics 1) 4,5 hp
Efter genomgången kurs kan studenten

  • redogöra för malocklusionernas etiologi.
  • förstå och beskriva den kraniofaciala utvecklingen pre- och postnatalt samt bettutvecklingen från primärt till permanent bett.
  • förstå och beskriva indikationer för vanligt förkommande ortodontibehandlingar.
  • diagnostisera bettavvikelser och selektera patienter med ortodontiskt behandlingsbehov.
  • göra en preliminär behandlingsplanering inför ortodontibehandling.
  • utföra enkla interceptiva ortodontibehandlingar i samråd med ortodontist.
  • utföra retentionskontroller på patienter med avslutad ortodontibehandling

Moment 2
Ortodonti 2, (Orthodontics 2) 4,5 hp

Efter genomgången kurs kan studenten

  • självständigt övervaka den normala bettutvecklingen från primära till permanenta bettet
  • vid rätt tidpunkt diagnostisera bettavvikelser och selektera patienter med ortodontiskt behandlingsbehov
  • formulera remisser för ortodontibehandling med adekvata upplysningar om barn och vuxna med ortodontiskt behandlingsbehov
  • redogöra för bettutvecklingen och den vanliga behandlingsgången för patienter med läpp-käk-gomspalt
  • utföra adekvat cariologisk och parodontal behandling på patienter med fast tandställning
  • förstå och redogöra för skillnader i behandling med fast respektive avtagbar tandställning
  • uppvisa kunskap om hur miljö- och hälsorisker kan minimeras i samband med hantering av härdplaster vid kliniskt arbete med tandregleringsapparatur.
  • informera patienter och föräldrar om indikationer och kontraindikationer för vanligt förekommande ortodontibehandlingar och om riskerna med obehandlade bettavvikelser
  • redogöra för kranio-faciala syndrom.

Moment 3
Pedodonti 1 (Pedodontics 1) 6,7 hp

Efter genomgången kurs kan studenten

  • redogöra för barns psykomotoriska utveckling och somatiska tillväxt
  • kommunicera med barn och introducera olika moment inom tandvården på ett åldersadekvat sätt med stöd av pedagogiska metoder
  • registrera kariesskador, diagnostisera kariessjukdom, utreda och analysera karies orsaksfaktorer i det primära bettet och i växelbettet, bedöma kariesrisk, prognos för fortsatt kariesutveckling, utforma och utvärdera individuella profylaxprogram, utföra fyllningsterapi i primära och permanenta tänder samt bedöma kvaliteten av utförd behandling
  • redogöra för indikationer och kontraindikationer för och utföra lokalanestesi inför operativ kariesterapi och kirurgiska ingrepp
  • redogöra för normal utveckling och eruption av primära och permanenta tänder samt lokala och generella störningar i tändernas mineralisation och eruption
  • registrera, diagnostisera, utreda och behandla gingivit och dess orsaksfaktorer, plack, supra- och subgingival tandsten samt bedöma allmäntillståndet hos förskolebarn och skolbarn
  • redogöra för indikationer för och utförande av extraktioner av primära och permanenta tänder
  • diagnostisera och prognostisera traumatiska skador i munnen på barn i förskoleåldern
  • genomföra adekvat akut omhändertagande av skador på tänder och omgivande vävnader på barn i förskoleåldern
  • Redogöra för hur man på ett resursmedvetet sätt använder material och produkter med hänsyn till den växande individen, miljön och hälsan.

Moment 4

Pedodonti 2, (Pedodontics 2) 6 hp
Efter genomgången kurs kan studenten

  • genomföra en lektion i tandhälsovård för barn och ungdomar på daghem eller i skola
  • redogöra för och ha viss klinisk erfarenhet av olika former för sedering av barn och ungdomar
  • diagnostisera karies i permanenta bettet, bedöma kariesrisk och prognos för fortsatt kariesutveckling samt behandla kariesskador i primära och permanenta tänder inklusive stegvis excavering
  • diagnostisera och utreda gingivit och parodontit och dess orsaksfaktorer, plack, supra- och subgingival tandsten samt samband med patientens allmäntillstånd hos tonåringar
  • diagnostisera och prognostisera traumatiska skador i tänder och omgivande vävnader hos skolbarn och tonåringar
  • genomföra adekvat akut omhändertagande och uppföljning av skador på tänder och omgivande vävnader på skolbarn och tonåringar
  • utföra en partiell pulpaamputation enligt Cvek
  • behandla avvikelser i det primära bettet
  • redogöra för diagnostik och behandling av temporomandibulär dysfunktion hos barn och ungdomar
  • redogöra för kroniska sjukdomar och funktionshinder och deras orala manifestationer hos barn och ungdomar samt diagnostisera, förebygga och behandla orala sjukdomar hos dessa barn och ungdomar
  • redogöra för multiprofessionellt samarbete vid omhändertagande av barn och ungdomar med orala sjukdomar och kroniska sjukdomar eller funktionshinder.

Moment 5
Pediatrik (Pediatrics) 0,8 hp

Efter genomgången kurs kan studenten

  • redogöra för hur hälso- och sjukvården för barn är organiserad, barnets rätt i samhället, barnkonventionen och de socioekonomiska faktorernas betydelse för barns hälsa
  • redogöra för barnets normala fysiska och psykiska utveckling och normala uppfödning
  • beskriva de panorama av sjukdomar som drabbar barn och ungdomar
  • beskriva symptomen för de vanligaste barnsjukdomarna
  • redogöra för kroniska sjukdomar och funktionshinder hos barn och ungdomar

Innehåll

Kursen omfattar fem moment:
 

Ortodonti 1, 4.5 hp Föreläsningarna omfattar bettutveckling i det primära och permanenta bettet, embryologi, pre- och postnatal tillväxt, kraniofacial utveckling, klassifikation och etiologi av malocklusioner, ortodontisk behandling, vävnadsreaktioner och iatrogena effekter vid ortodontisk behandling. Demonstrationerna behandlar modellanalys, avtryckstagning, profilröntgenanalys, klassificering och diagnostik av bettanomalier i det primära och permanenta bettet, ortodontisk apparatur samt selektion av patienter med ett ortodontiskt behandlingsbehov.
Den kliniska utbildningen fokuseras på tillväxt och bettutveckling. Behandlingsbehovsbedömning och bedömning av tidpunkt för interceptiv behandling är de viktigaste målen.
Vid patientkonsultationer tränas ortodontisk diagnostik och patienturval.
Preklinisk träning görs med hjälp av en patientsimulator.
För att öka kunskapen om interceptiv ortodonti följs en patient med interceptivt ortodontiskt behandlingsbehov från inregistrering och behandlingsplanering till färdig behandling. Ortodonti 2, 4.5 hp Föreläsningarna i ortodonti omfattar indikationer och kontraindikationer för ortodontisk behandling, prognos, behandlingsbehov och mål, mjukdelsfunktion och miljöfaktorer, vuxenortodonti och samarbete andra specialiteter samt även parodontal riskbedömning vid ortodontisk behandling. Föreläsningarna i käkortopedi omfattar medfödda läpp-käk-gomdefekter, syndrom samt ortognat kirurgi.
Demonstrationerna behandlar diagnos och behandling av olika malocklusioner. Speciell vikt läggs vid tidpunkt för diagnos och ortodontikonsultation. Den kliniska undervisningen syftar till att träna bedömning av bettuveckling och behandlingsbehov, kontroller av patienter efter avslutad tandreglering samt hygienrutiner under pågående tandregleringsbehandling. Temadagar hålls om interceptiv tandreglering samt även tillsammans med Pedodontiavdelningen om behandling av bettavvikelser hos specifika patientgrupper. Pedodonti 1, 6.7 hp Barnets normala utveckling och tillämpad barnpsykologi
Prevention av orala sjukdomar hos barn och ungdomar
Lokalanestesi för den växande individen
Röntgenteknik för barn och ungdomar
Tandutvecklings- och eruptionsstörningar
Karies hos barn och ungdomar
Gingivit och parodontit hos barn och ungdomar
Oralpatologiska förändringar i mjukvävnader
Endodonti hos barn och ungdomar
Vanliga kirurgiska ingrepp hos barn och ungdomar
Traumatiska tandskador i primära bettet
Terapival med hänsyn till miljö och hälsa för den växande individen Pedodonti 2, 6 hp Prevention innefattande lektion i tandhälsovård
Sedering av barn och ungdomar
Karies hos barn och ungdomar, innefattande behandling av tänder med skador i mineralisation
Parodontala sjukdomar hos tonåringar
Oralkirurgiska ingrepp och dentala infektioner
Traumatiska tandskador i permanenta bettet
Interceptiv ortodonti, temporomandibulär dysfunktion hos barn och ungdomar, samt oralmotoriska förändringar
Oral hälsa hos barn och ungdomar med kroniska sjukdomar och funktionshinder. Pediatrik, 0.8 hp Barnet i dagens samhälle
Den psykomotoriska utvecklingen
Akuta och kroniska sjukdomar bland barn och ungdomar
Funktionshinder

Arbetsformer

Moment 1
Ortodonti 1, (Orthodontics 1) 4,5 hp
Föreläsningar, demonstrationer, auskultation hos tandläkare under specialistutbildning och klinisk färdighetsträning.

Obligatorisk närvaro vid demonstrationer, seminarier och klinisk färdighetsträning.

Moment 2
Ortodonti 2, (Orthodontics 2) 4,5 hp
Föreläsningar, demonstrationer, seminarier, temadagar, auskultation hos tandläkare under specialistutbildning och klinisk färdighetsträning.

Obligatorisk närvaro vid demonstrationer, seminarier, temadagar och klinisk färdighetsträning.

Moment 3
Pedodonti 1, (Pedodontics 1) 6,7 hp
Föreläsningar, demonstrationer, fallseminarier, temadagar, auskultation hos specialisttandläkare och klinisk färdighetsträning.

Obligatorisk närvaro vid demonstrationer, seminarier, temadagar och klinisk färdighetsträning.

Moment 4
Pedodonti 2, (Pedodontics 2) 6 hp
Föreläsningar, demonstrationer, fallseminarier, temadagar, auskultation hos specialisttandläkare och klinisk färdighetsträning. Obligatorisk närvaro vid demonstrationer, fallseminarier, temadagar, auskultation och klinisk färdighetsträning.

Moment 5
Pediatrik (Pediatrics) 0,8 hp
Föreläsningar. Obligatorisk närvaro vid föreläsningar.

Kursansvarig bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras.Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.

 

Examination

Moment 1
Ortodonti 1, (Orthodontics 1) 4,5 hp
Skriftlig tentamen. För godkänt krävs även närvaro vid obligatoriska utbildningsinslag.

Moment 2
Ortodonti 2, (Orthodontics 2) 4,5 hp
Skriftlig tentamen. För godkänt krävs även närvaro vid obligatoriska utbildningsinslag.

Moment 3
Pedodonti 1, (Pedodontics 1) 6,7 hp

Examination sker genom gemensam skriftlig sluttentamen av Pedodonti 1, Pedodonti 2 och Pediatrik, samt genom klinisk examination och loggbok. För godkänt krävs även närvaro vid obligatoriska utbildningsinslag.

Moment 4
Pedodonti 2, (Pedodontics 2) 6 hp
Examination sker genom gemensam skriftlig sluttentamen av Pedodonti 1, Pedodonti 2 och Pediatrik samt genom klinisk examination och loggbok. För godkänt krävs även närvaro vid obligatoriska utbildningsinslag

Moment 5
Pediatrik (Pediatrics) 0,8 hp
Examination sker genom gemensam skriftlig sluttentamen av Pedodonti 1, Pedodonti 2 och Pediatrik. För godkänt krävs även närvaro vid obligatoriska utbildningsinslag.

Begränsning av antal prov- eller praktiktillfällen
Om studentens examination inte blir godkänd får studenten ytterligare 2 försök. Därefter rekommenderas studenten att gå om kursen, och därefter ges ytterligare 3 examinationstillfällen. Är studenten inte godkänd efter 6 försök ges inte någon mer kursplats på kursen. (HF 6 kap. 11a§).

Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning (VFU) eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till nytt VFU-tillfälle på denna kurs.

Övergångsbestämmelser

Om kursen läggs ner eller genomgår större förändringar erbjuds examination enligt tidigare litteraturlista och lärandemål högst ett läsår (högst 2 prov utöver ordinarie prov) efter genomförd revision/nedläggning.

Övriga föreskrifter

Kursvärdering genomförs enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning.

Litteratur och övriga läromedel

Moment 1 och 2: Obligatorisk litteratur

An introduction to orthodontics Mitchell, Laura; Littlewood, Simon J.; Nelson-Moon, Zararna L.; Dyer, Fiona

Moment 3 och 4: Obligatorisk litteratur

Andreasen, J.O. (red.) Traumatic dental injuries : a manual
Pediatric dentistry : a clinical approach Koch, Göran; Poulsen, Sven