Kursplan för

Barn- och ungdomstandvård, 22,5 hp

Children's and Adolescent Dentistry, 22,5 credits
Denna kurs är nedlagd, för mer information se rubriken Övergångsbestämmelser i den sista versionen av kursplanen.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
HT10 , VT15 , HT15 , HT18 , HT20 , HT21
Kurskod
2TL028
Kursens benämning
Barn- och ungdomstandvård
Hp
22,5 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Odontologi 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Underkänd (U) eller godkänd (G)
Kursansvarig institution
Institutionen för odontologi
Beslutande organ
Programnämnd 10
Datum för fastställande
2010-06-30
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2010

Särskild behörighet

Kemi B, Fysik B, Matematik D, Biologi B

Mål

Kursen innehåller 5 moment Moment 1 Ortodonti 1, (Orthodontics 1) 4,5 hp Studenten skall efter kursen • kunna redogöra för malocklusionernas etiologi. • kunna förstå och beskriva den kraniofaciala utvecklingen pre- och postnatalt samt bettutvecklingen från primärt till permanent bett. • kunna förstå och beskriva indikationer för vanligt förkommande ortodontibehandlingar. • i samråd med lärare kunna diagnostisera bettavvikelser och selektera patienter med ortodontiskt behandlingsbehov. • i samråd med lärare kunna göra en preliminär behandlingsplanering inför ortodontibehandling. • utföra enkla interceptiva ortodontibehandlingar i samråd med ortodontist. • i samråd med lärare kunna utföra retentionskontroller på patienter med avslutad ortodontibehandling Moment 2 Ortodonti 2, (Orthodontics 2) 4,5 hp Studenterna skall efter kursen kunna • självständigt övervaka den normala bettutvecklingen från primära till permanenta bettet • vid rätt tidpunkt diagnostisera bettavvikelser och selektera patienter med ortodontiskt behandlingsbehov • formulera remisser för ortodontibehandling med adekvata upplysningar om barn och vuxna med ortodontiskt behandlingsbehov • redogöra för bettutvecklingen och den vanliga behandlingsgången för patienter med läpp-käk-gomspalt • utföra adekvat cariologisk och parodontal behandling på patienter med fast tandställning • förstå och redogöra för skillnader i behandling med fast respektive avtagbar tandställning • informera patienter och föräldrar om indikationer och kontraindikationer för vanligt förekommande ortodontibehandlingar och om riskerna med obehandlade bettavvikelser • redogöra för kranio-faciala syndrom. Moment 3 Pedodonti 1 (Pedodontics 1) 6,7 hp Studenterna skall efter kursen: • ha god kunskap om barns psykomotoriska utveckling och somatiska tillväxt • kunna kommunicera med barn och introducera olika moment inom tandvården på ett åldersadekvat sätt med stöd av pedagogiska metoder • kunna registrera kariesskador, diagnostisera kariessjukdom, utreda och analysera karies orsaksfaktorer i det primära bettet och i växelbettet, bedöma kariesrisk, prognos för fortsatt kariesutveckling, utforma och utvärdera individuella profylaxprogram, utföra fyllningsterapi i primära och permanenta tänder samt bedöma kvaliteten av utförd behandling • kunna redogöra för indikationer och kontraindikationer för och utföra lokalanestesi inför operativ kariesterapi och kirurgiska ingrepp • kunna redogöra för normal utveckling och eruption av primära och permanenta tänder samt lokala och generella störningar i tändernas mineralisation och eruption • kunna registrera, diagnostisera, utreda och behandla gingivit och dess orsaksfaktorer, plack, supra- och subgingival tandsten samt bedöma allmäntillståndet hos förskolebarn och skolbarn • kunna redogöra för indikationer för och utförande av extraktioner av primära och permanenta tänder • kunna diagnostisera och prognostisera traumatiska skador i munnen på barn i förskoleåldern • kunna genomföra adekvat akut omhändertagande av skador på tänder och omgivande vävnader på barn i förskoleåldern. Moment 4 Pedodonti 2, (Pedodontics 2) 6 hp Studenterna skall efter kursen: • kunna genomföra en lektion i tandhälsovård för barn och ungdomar på daghem eller i skola • kunna redogöra för och ha viss klinisk erfarenhet av olika former för sedering av barn och ungdomar • kunna diagnostisera karies i permanenta bettet, bedöma kariesrisk och prognos för fortsatt kariesutveckling samt behandla kariesskador i primära och permanenta tänder inklusive stegvis excavering • kunna diagnostisera och utreda gingivit och parodontit och dess orsaksfaktorer, plack, supra- och subgingival tandsten samt samband med patientens allmäntillstånd hos tonåringar • kunna diagnostisera och prognostisera traumatiska skador i tänder och omgivande vävnader hos skolbarn och tonåringar • kunna genomföra adekvat akut omhändertagande och uppföljning av skador på tänder och omgivande vävnader på skolbarn och tonåringar • kunna utföra en partiell pulpaamputation enligt Cvek • kunna behandla avvikelser i det primära bettet • kunna redogöra för diagnostik och behandling av temporomandibulär dysfunktion hos barn och ungdomar • kunna redogöra för kroniska sjukdomar och funktionshinder och deras orala manifestationer hos barn och ungdomar samt diagnostisera, förebygga och behandla orala sjukdomar hos dessa barn och ungdomar • kunna redogöra för multiprofessionellt samarbete vid omhändertagande av barn och ungdomar med orala sjukdomar och kroniska sjukdomar eller funktionshinder. Moment 5 Pediatrik (Pediatrics) 0,8 hp Studenten skall efter kursen kunna: • redogöra för hur hälso- och sjukvården för barn är organiserad, barnets rätt i samhället, barnkonventionen och de socioekonomiska faktorernas betydelse för barns hälsa • redogöra för barnets normala fysiska och psykiska utveckling och normala uppfödning • känna till det panorama av sjukdomar som drabbar barn och ungdomar • redogöra för symptomen för de vanligaste barnsjukdomarna • redogöra för kroniska sjukdomar och funktionshinder hos barn och ungdomar

Innehåll

Moment 1 Ortodonti 1, (Orthodontics 1) 4,5 hp Föreläsningarna omfattar bettutveckling i det primära och permanenta bettet, embryologi, pre- och postnatal tillväxt, kraniofacial utveckling, klassifikation och etiologi av malocklusioner, ortodontisk behandling, vävnadsreaktioner och iatrogena effekter vid ortodontisk behandling. Demonstrationerna behandlar modellanalys, avtryckstagning, profilröntgenanalys, klassificering och diagnostik av bettanomalier i det primära och permanenta bettet, ortodontisk apparatur samt selektion av patienter med ett ortodontiskt behandlingsbehov. Den kliniska utbildningen fokuseras på tillväxt och bettutveckling. Behandlingsbehovsbedömning och bedömning av tidpunkt för interceptiv behandling är de viktigaste målen. Vid patientkonsultationer tränas ortodontisk diagnostik och patienturval. Preklinisk träning görs med hjälp av en patientsimulator. För att öka kunskapen om interceptiv ortodonti följs en patient med interceptivt ortodontiskt behandlingsbehov från inregistrering och behandlingsplanering till färdig behandling. Moment 2 Ortodonti 2, (Orthodontics 2) 4,5 hp Föreläsningarna i ortodonti omfattar indikationer och kontraindikationer för ortodontisk behandling, prognos, behandlingsbehov och mål, mjukdelsfunktion och miljöfaktorer, vuxenortodonti och samarbete andra specialiteter samt även parodontal riskbedömning vid ortodontisk behandling. Föreläsningarna i käkortopedi omfattar medfödda läpp-käk-gomdefekter, syndrom samt ortognat kirurgi. Demonstrationerna behandlar diagnos och behandling av olika malocklusioner. Speciell vikt läggs vid tidpunkt för diagnos och ortodontikonsultation. Den kliniska undervisningen syftar till att träna bedömning av bettuveckling och behandlingsbehov, kontroller av patienter efter avslutad tandreglering samt hygienrutiner under pågående tandregleringsbehandling. Temadagar hålls om interceptiv tandreglering samt även tillsammans med Pedodontiavdelningen om behandling av bettavvikelser hos specifika patientgrupper. Moment 3 Pedodonti 1, (Pedodontics 1) 6,7 hp Den kliniska utbildningen i pedodonti ger: Barnets normala utveckling och tillämpad barnpsykologi Prevention av orala sjukdomar hos barn och ungdomar Lokalanestesi för den växande individen Röntgenteknik för barn och ungdomar Tandutvecklings- och eruptionsstörningar Karies hos barn och ungdomar Gingivit och parodontit hos barn och ungdomar Oralpatologiska förändringar i mjukvävnader Endodonti hos barn och ungdomar Vanliga kirurgiska ingrepp hos barn och ungdomar Traumatiska tandskador i primära bettet Moment 4 Pedodonti 2, (Pedodontics 2) 6 hp Prevention innefattande lektion i tandhälsovård Sedering av barn och ungdomar Karies hos barn och ungdomar, innefattande behandling av tänder med skador i mineralisation Parodontala sjukdomar hos tonåringar Oralkirurgiska ingrepp och dentala infektioner Traumatiska tandskador i permanenta bettet Interceptiv ortodonti, temporomandibulär dysfunktion hos barn och ungdomar, samt oralmotoriska förändringar Oral hälsa hos barn och ungdomar med kroniska sjukdomar och funktionshinder. Moment 5 Pediatrik (Pediatrics) 0,8 hp Barnet i dagens samhälle Den psykomotoriska utvecklingen Akuta och kroniska sjukdomar bland barn och ungdomar Funktionshinder

Ortodonti 1, 4.5 hp

Betygsskala: GU

Ortodonti 2, 4.5 hp

Betygsskala: GU

Pedodonti 1, 6.7 hp

Betygsskala: GU

Pedodonti 2, 6.0 hp

Betygsskala: GU

Pediatrik, 0.8 hp

Betygsskala: GU

Arbetsformer

Moment 1 Ortodonti 1, (Orthodontics 1) 4,5 hp Föreläsningar, demonstrationer, auskultation hos tandläkare under specialistutbildning och klinisk färdighetsträning. Demonstrationer, seminarier och kliniska pass är obligatoriska. Moment 2 Ortodonti 2, (Orthodontics 2)4,5 hp Föreläsningar, demonstrationer, seminarier, temadagar, auskultation hos tandläkare under specialistutbildning och klinisk färdighetsträning Demonstrationer, seminarier, temadagar och kliniska pass är obligatoriska. Moment 3 Pedodonti 1, (Pedodontics 1) 6,7 hp Föreläsningar, demonstrationer, fallseminarier, temadagar, auskultation hos specialisttandläkare och klinisk färdighetsträning. Demonstrationer, seminarier, temadagar och kliniska pass är obligatoriska. Moment 4 Pedodonti 2, (Pedodontics 2) 6 hp Föreläsningar, demonstrationer, fallseminarier, temadagar, auskultation hos specialisttandläkare och klinisk färdighetsträning. Moment 5 Pediatrik (Pediatrics) 0,8 hp Föreläsningar. Obligatorisk närvaro vid föreläsningar. Vid frånvaro skall studenten visa att motsvarande kunskaper inhämtats genom en skriftlig redovisning.

Examination

Moment 1 Ortodonti 1, (Orthodontics 1) 4,5 hp Skriftlig tentamen. Moment 2 Ortodonti 2, (Orthodontics 2) 4,5 hp Muntlig tentamen. Moment 3 Pedodonti 1, (Pedodontics 1) 6,7 hp Skriftligt prov. Godkänd skrivning innebär 5% bonus på tentamen. Ingen restskrivning ges. Moment 4 Pedodonti 2, (Pedodontics 2) 6 hp Skriftlig tentamen. Godkänd klinisk tjänstgöring, godkänd loggbok, lektion i tandhälsovård på daghem eller i skola genomförd, fyra strukturerade kliniska observationstest gjorda. För godkänd kurs krävs närvaro vid 75 % av alla föreläsningar, fallseminarier och temadagar. Om studenten inte närvarar vid ett seminarietillfälle skall motsvarande information inhämtas och redovisas skriftligt. Moment 5 Pediatrik (Pediatrics) 0,8 hp Skriftligt tentamensmomentet ingår i pedodontitentamen. Begränsning av antal prov- eller praktiktillfällen Om studentens examination inte blir godkänd får studenten ytterligare 2 försök, en skriftlig och sedan en muntlig tentamen. Därefter rekommenderas studenten att gå om kursen, och ges ytterligare 3 examinationstillfällen. Är studenten inte godkänd efter 6 försök ges inte någon mer kursplats på kursen. (HF 6 kap. 11a§).

Övergångsbestämmelser

Om kursen läggs ner eller genomgår större förändringar erbjuds examination enligt tidigare litteraturlista och lärandemål högst ett läsår (högst 2 prov utöver ordinarie prov) efter genomförd revision/nedläggning.

Övriga föreskrifter

Kursvärdering genomförs enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning.

Litteratur och övriga läromedel

Moment 1 och 2: Obligatorisk litteratur

Mitchell, Laura An introduction to orthodontics

Moment 3 och 4: Obligatorisk litteratur

Andreasen, J.O. (red.) Traumatic dental injuries : a manual
Pediatric dentistry : a clinical approach Koch, Göran; Poulsen, Sven