Kursplan för

Gerodonti, 4,5 hp

Geriatric Dentistry, 4,5 credits
Denna kurs är nedlagd, för mer information se rubriken Övergångsbestämmelser i den sista versionen av kursplanen.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
HT11 , VT15 , HT15 , HT17 , HT18 , HT19 , HT21
Kurskod
2TL037
Kursens benämning
Gerodonti
Hp
4,5 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Odontologi 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Underkänd (U) eller godkänd (G)
Kursansvarig institution
Institutionen för odontologi
Beslutande organ
Progrmnämnd 10
Datum för fastställande
2011-07-06
Reviderad av
Utbildningsnämnden DENTMED
Senast reviderad
2017-04-25
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2017

Särskild behörighet

Student som underkänts på verksamhetsförlagd utbildning (VFU)/motsvarande till följd av att studenten visat så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskerats, är behörig till nytt VFU-tillfälle först när den individuella handlingsplanen har fullföljts.
 

Mål

Kursen innehåller två moment.

Moment 1:
Det normala åldrandet och dess odontologiska konsekvenser, 2,5 hp
Vid kursmomentets slut ska studenterna kunna

  • beskriva (redogöra för) det normala åldrandet; biologiskt, psykologiskt och socialt, och de odontologiska konsekvenserna av detta
  • utifrån ett professionellt förhållningssätt beskriva och skapa en trygg behandlingssituation för den åldrande patienten
  • utreda, behandla och prognosbedöma sjukdomar i munhålan hos åldrande patienter
  • sätta in lämpliga profylaktiska insatser till en åldrande patient
  • bedöma när det är aktuellt att remittera samt
  • belysa miljömässiga aspekter på metoder och produkter som används och rekommenderas avseende oral hälsovård för äldre patienter.

Moment 2:
Den sköra äldre patienten - patienter med särskilda behov, 2,0 hp
Vid kursmomentets slut ska studenterna kunna

  • bedöma behovet av särskilt omhändertagande av geriatriskt sjuka patienter inom tandvården och munvårdens betydelse i omvårdnaden
  • uppvisa kunskaper om samhällets regler för stöd till omsorgsberoende, funktionshindrade och sjuka patienter
  • bedöma och hantera konsekvenserna för den åldrande patienten av sjukdom och handikapp ur odontologisk synpunkt (sociala, fysiska, psykiska och odontologiska aspekter )
  • individanpassa en god tandvård för den sjuka åldrande patienten med hänsyn till vars och ens särskilda behov och förutsättningar
  • uppvisa kunskap och förståelse för samverkan mellan medicinska och odontologiska faktorer för patienter med särskilda behov och kunna integrera denna kunskap i prognosbedömningen av det enskilda patientfallet
  • uppvisa kunskaper om ett helhetsperspektiv i behandlingen med hänsyn både till det normala och sjuka åldrandet.

Innehåll

Det normala åldrandet och dess odontologiska konsekvenser, 2.5 hp Det normala åldrandet belyses i en föreläsnings- och seminarieserie. Ett webb-baserat patientfall studeras i grupp och redovisas i halvkursseminarium där feed-back ges både av kurskamrater och lärare. Varje fall ska belysas ur de perspektiv som tagits upp under höstens föreläsningar. Den sköra äldre patienten - patienter med särskilda behov, 2 hp Föreläsningsserie om den sköra och omvårdnadsberoende patienten i tandvården. Auskultationer med möjlighet till eget kliniskt arbete på sjuka och omvårdnadsberoende äldre under personlig handledning. En reflektion över arbetet görs efteråt, i form av loggbok.

Arbetsformer

Moment 1:
Det normala åldrandet och dess odontologiska konsekvenser, 2,5 hp
Föreläsningar och seminarier.
Seminarier är obligatoriska.

Moment 2:
Den sköra äldre patienten - patienter med särskilda behov, 2,0 hp
Föreläsningar, auskultationer både i uppsökande tandvård via hembesök och nödvändig tandvård via klinik alternativt hembesök, samt seminarier kring odontologiskt omhändertagande av patienter med särskilda behov.
Auskultation är obligatorisk.
 
Kursansvarig bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
 

Examination

Moment 1:
Det normala åldrandet och dess odontologiska konsekvenser, 2,5 hp
Skriftlig fallpresentation och redovisning i seminarium.
 
Moment 2:Den sköra äldre patienten - patienter med särskilda behov, 2,0 hp
Skriftlig hemtentamen i grupp. Kontrolleras via ”Urkund”. I examinationen ska ett helhetsperspektiv av äldre patienter beaktas, vilket även är baserat på de kunskaper som inhämtas i moment 1.
Muntlig examination avseende patienter med särskilda behov, där även geriatriska patienter kan ingå.

För godkänd kurs krävs även närvaro vid obligatoriska utbildningsinslag och föreskriven dokumentation.

Begränsning av antal provtillfällen
Om synnerliga skäl föreligger som hindrar studenten att genomföra fallbeskrivningen under T9, kan fallet göras under T10. Utebliven feedback från kurskamrater kompenseras genom samtal med kursansvarig.

Student som ej är godkänd efter ordinarie provtillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem provtillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare tentamenstillfälle. Som provtillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som provtillfälle. Provtillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som provtillfälle.

Verksamhetsutbildning/kliniska moment ska studenten ha rätt att genomgå två gånger. Om en student riskerar att inte bli godkänd bör stödåtgärder erbjudas för att undvika att studenten tvingas avbryta sin utbildning (Riktlinjer vid examination Dnr 5331/10-300).
 
Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning (VFU) eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till nytt VFU tillfälle på denna kurs.
 

Övergångsbestämmelser

Om kursen läggs ner eller genomgår större förändringar erbjuds examination enligt tidigare litteraturlista och lärandemål högst ett läsår efter genomförd revision/nedläggning.
 

Övriga föreskrifter

Kursvärdering genomförs enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning.
 

Litteratur och övriga läromedel

Moment 1 Obligatorisk litteratur

Fastbom, Johan Äldre och läkemedel
Dehlin, Ove; Rundgren, Åke Geriatrik

Moment 1 Rekommenderad litteratur

Faxén Irving, Gerd; Karlström, Brita; Rothenberg, Elisabet Geriatrisk nutrition

Moment 2 Obligatorisk litteratur

Att förbättra munhälsan hos personer med funktionsnedsättning - barn, vuxna och äldre : konsensusarbete för effektivare munhälsofrämjande arbete för personer med funktionsnedsättning Gabre, Pia; Wårdh, Inger
Helgesson, Gert; Kvist, Thomas Tandvårdens etik
Shahnavaz, Shervin Tandvårdspsykologi

Moment 2 Rekommenderad litteratur

Scully, Crispian; Dios, Pedro Diz; Kumar, Navdeep Special care in dentistry : handbook of oral healthcare
Molin, Kari Om demenssjukdom i särskilt boende : en handbok från Svenskt Demenscentrum