Examensarbete i odontologi, 30 hp
Degree Project in Odontology, 30 credits- Kurskod
- 2TL043
- Kursens benämning
- Examensarbete i odontologi
- Hp
- 30 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Odontologi
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för odontologi
- Beslutande organ
- Programnämnd 10
- Datum för fastställande
- 2012-11-15
- Kursplanen gäller från
- Vårterminen 2013
Särskild behörighet
Studenten ska ha fullgjort kurser om motsvarande 120 högskolepoäng på termin 1 till och med 4, samt 15 högskolepoäng på termin 5 inom tandläkarprogrammet.
Mål
Efter genomgången kurs skall studenten kunna
• i en systematiskt uppbyggd projektplan definiera, analysera och diskutera undersökningsdesign och metod i förhållande till en vetenskaplig problemställning och ta i beaktande gällande forskningsetiska regler samt följa principerna för god forskningssed
• söka i vetenskapliga databaser, samla in och extrahera relevanta publikationer samt kritiskt och självständigt granska, värdera, och sammanfatta innehållet från publikationer med relevans för den vetenskapliga frågeställningen i det egna projektet
• dokumentera progression av det egna vetenskapliga projektet i en systematiskt uppbyggd progressrapport med egna reflektioner samt redogöra för och förstå samarbetets betydelse för att uppnå kvalitet i forskningsprocessens olika delar. Där, i de fall fler än en student (max 2 studenter per projekt) gemensamt genomför samma projekt skall även en beskrivning av studenternas individuella och självständiga arbetsinsats i projektet framgå
• dokumentera det egna vetenskapliga arbetet i ett systematiskt examensarbete som muntligt och skriftligt presenteras och försvaras
• självständigt, i examensarbetet, analysera och värdera eget vetenskapligt arbete i relation till andra vetenskapliga arbeten inom området
• muntligt och skriftligt presentera samt muntligt kunna diskutera det egna vetenskapliga examensarbetet
• på ett vetenskapligt sätt kritiskt granska och sakligt opponera på vetenskapliga arbeten
• diskutera och förstå, med ett kritiskt förhållningssätt, vetenskapens roll för samhällsutvecklingen
• identifiera ytterligare behov av kunskap inom det odontologiska området samt sambandet mellan vetenskap och beprövad erfarenhet och sambandets betydelse för det framtida arbetet som tandläkare
Innehåll
År 3: Val av projekt samt framställning under handledning av detaljerad projektplan för valt projekt.
År 4: Genomförande av valt vetenskapligt projekt under handledning, framställning och presentation av progressrapport.
År 5: Genomförande av valt vetenskapligt projekt samt författande av examensarbete på avancerad nivå under handledning; självständig presentation och diskussion av examensarbetet samt opponering på annan students examensarbete.
Arbetsformer
Undervisningen bygger på handledning, projektplanering, forsknings- och utvecklingsarbete, seminarier, framställning av en skriftlig vetenskaplig projektrapport (vetenskaplig artikel), framställning av en vetenskaplig poster och/eller muntliga presentationer.
Examination
År 3
• skriftlig redovisning av projektplan
År 4
• redovisning av progressrapport inkluderande redovisning av studentens självständiga arbetsinsats
År 5
• skriftlig vetenskaplig rapport inkluderande redovisning av studentens självständiga arbetsinsats
• skriftligt intyg från handledare där handledaren tillstyrker studentens prestation gällande sammanställning av examensarbetet och studentens prestation i projektet samt att examensarbetet är av tillräcklig omfattning och kvalitet för att studenten ska kunna examineras
• presentation och diskussion av eget vetenskapligt examensarbete
• muntlig opponering på annan students examensarbete
Begränsning av antal prov- eller praktiktillfällen.
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit vid räknas inte som examinationstillfälle.
Övergångsbestämmelser
Om kursen läggs ner eller genomgår större förändringar erbjuds examination enligt tidigare litteraturlista och lärandemål högst ett läsår efter genomförd revision/nedläggning.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering genomförs enligt KI:s riktlinjer fastställda av styrelsen för utbildning.