Kursplan för

Professionell utveckling 2 - patienten, 4,5 hp

Professional Development 2 - The Patient, 4,5 credits
Denna kursplan gäller från och med höstterminen 2020.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
HT20 , HT21 , HT22 , HT23 , HT24
Kurskod
2TL055
Kursens benämning
Professionell utveckling 2 - patienten
Hp
4,5 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Odontologi 
Nivå 
G1 - Grundnivå 1 
Betygsskala
Godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för odontologi
Beslutande organ
Utbildningsnämnden DENTMED
Datum för fastställande
2020-03-23
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2020

Särskild behörighet

För tillträde till kursen krävs godkänt resultat i kursen Professionell utveckling 1 - studenten.

Mål

Efter genomgången kurs kan studenten:

  • Beskriva och förklara den orala hälsans nivå och fördelning med utgångspunkt i bestämningsfaktorer för hälsa.
  • Beskriva svensk tandvård i ett internationellt perspektiv
  • Reflektera över hur en kan arbeta normkritiskt och hur en normkritisk vård kan bidra till en mer jämlik hälsa.
  • Reflektera över betydelsen av ett etiskt och professionellt förhållningssätt gentemot patienten.
  • Redogöra för omfattning och konsekvenser av, samt indikationer på våldsutsatthet.
  • Beskriva och förklara grundläggande principer inom hälsokommunikation och motiverande samtal.
  • Uppvisa grundläggande färdigheter i att genomföra ett anamnestiskt samtal.
  • Utföra hjärt-lungräddning (HLR).

Innehåll

Kursens innehåll ger studenten teoretiska och faktakunskaper och utvecklar studentens handlingskompetens och etiska/professionella förhållningssätt inför den kommande yrkesrollen. Den fokuserar på patientens förmågor och förutsättningar med hänsyn till fysisk/psykisk hälsa, livssituation och vård/tandvård, samt på mötet mellan patient och vårdare. Följande områden ingår:  

  • Mångfald, jämlikhet och jämställdhet
  • Svensk tandvård i ett internationellt perspektiv
  • Etiska perspektiv och bemötande i tandvården
  • Icke-verbal kommunikation
  • Våld och ohälsa 
  • Konflikthantering
  • Hälsokommunikation och motiverande samtal
  • HLR

Arbetsformer

Föreläsningar, övningar samt grupparbete.

Examination

Examination: Skriftlig examination
Obligatorier: Övningar och grupparbete med muntlig redovisning 
 
Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
 
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle.
 
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning, får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.

Övergångsbestämmelser

Om kursen läggs ner eller genomgår större förändringar erbjuds examination enligt tidigare litteraturlista och lärandemål högst ett läsår efter genomförd revision/nedläggning.

Litteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Att fråga om våldsutsatthet som en del av anamnesen
Våld och hälsa : en befolkningsundersökning om kvinnors och mäns våldsutsatthet samt kopplingen till hälsa
Våld mot hbtq-personer – en forsknings- och kunskapsöversikt.
Klingberg et al. Etik i barn- och ungdomstandvården
Shahnavaz, Shervin Tandvårdspsykologi
D'Elia, Giacomo Det kognitiva samtalet i vården
Vetenskapliga artiklar tillkommer