Prehospital akutsjukvård ur ett interprofessionellt perspektiv, 7,5 hp
Prehospital Emergency Medicine - Interprofessionally, 7,5 credits- Kurskod
- 2XX006
- Kursens benämning
- Prehospital akutsjukvård ur ett interprofessionellt perspektiv
- Hp
- 7,5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Övriga ämnen
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för klinisk forskning och utbildning, Södersjukhuset
- Beslutande organ
- Styrelsen för utbildning
- Datum för fastställande
- 2008-05-08
- Reviderad av
- Styrelsen för utbildning
- Senast reviderad
- 2017-02-22
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2011
Särskild behörighet
Läkarstudenter termin 8 alternativt stadium B eller 15 högskolepoäng från specialistsjuksköterskeutbildning inom ambulanssjukvård alternativt anestesisjukvård.
Mål
Kursen avser att ge studenterna kompetens i den initiala handläggningen av patienter prehospitalt. Studenten ska förstå betydelsen av tidig insatt prehospital behandling och hur viktig tidsförloppet i vårdkedjan är för ett gott slutresultat.
Studenten ska efter genomgången kurs:
Färdigheter
• kunna tolka vad som är en akut/livshotande situation hos en patient och göra en korrekt första bedömning.
• kunna behandla prehospitala patienter utgående från allmänna principer inom prehospital sjukvård.
• kunna fungera i den professionella rollen som ledare i det prehospitala arbetet.
Kunskap och förståelse
• kunna förklara och diskutera bakgrunden till de vanligaste akuta situationerna: hjärtbesvär, medvetslöshet, andningsbesvär, trauma. Kunna förstå och diskutera initial behandling i prehospital miljö
• ha kunskap om prehospital organisation, vårdkedjan från 112-larm till akutmottagningen.
Förhållningssätt
• Visa insikt om olika professioners ansvar och befogenheter inom prehospital sjukvård. Insikt och förståelse om hur övriga aktörer i den prehospitala vårdkedjan jobbar som ett team (larmoperatörer, ambulanssjukvårdare, ambulanssjuksköterskor, läkare, akutmottagningens personal, polis och räddningstjänsten )
• Ha insikt om skyldigheten att agera i kritiska akuta situationer
• Visa insikt om etiska frågeställningar i relation till svåra sjukdomstillstånd, skador och de speciella omständigheterna prehospitalt.
• Kunna integrera ett humanistiskt och naturvetenskapligt perspektiv
• Ha insikt om jämställdhet och mångfalds aspekter vid akuta situationer.
• Vara medveten om den roll som de egna värderingarna spelar i samspel med patienter och personal.
Innehåll
Kursen avser att ge studenterna kunskap att kunna reda ut orsakerna till akut oklar medvetslöshet, hjärtbesvär, andningsbesvär, trauma samt kunna omhänderta barnpatienter och deras behov. Bakgrunden kan vara flera viktiga medicinska sjukdomstillstånd med olika grad av påverkan på vitalparametrarna. Studenten tränas i korrekt systematisk undersökningsteknik, initial bedömning och tidig behandling. Studenten tränas i att samtidigt som tillståndet analyseras, vidta åtgärder så att vitala funktioner upprätthålls på ett säkert sätt. Även här kommer betydelsen av tidsförloppet att läras ut. Team arbetet har här en speciell roll och studenten tränas att som ledare koordinera olika aktörers verksamhet.
Ovan nämnda undervisningsaktiviteter sker under lärarhandledning och på distans via diskussioner och uppgifter på Ping Pong. Färdighetsträning sker genom övning på simuleringsdocka, genom efterföljande diskussion i grupp, genom falldiskussioner och via andra praktiska moment. I alla avsnitt ingår en uppdatering om vad som är evindensbaserat inom prehospital vård
Kursen kräver närvaro på alla simulationsövningar för att utbildningsinnehållet ska kunna tillgodogöras. I alla kursdelarna integreras fysiologi, farmakologi, anatomi, sjukdomslära och omvårdnad. Minst 10% av kursinnehållet utgörs av basvetenskapliga moment.
Särskilt berörda perspektiv är prehospital sjukvård, akut omhändertagande, kunskap och personlig beredskap, etiskt förhållningssätt och värderingars betydelse vid ställningstaganden som berör akuta svårt sjuka patienter, genusperspektiv i samtliga fall.
Arbetsformer
Studenterna tränas i rollen som beslutsfattande aktörer i akuta situationer. I kursen ingår flera simulationsövningar och därefter återföljande diskussioner i mindre grupper. Dessa interaktiva moment förekommer inom samtliga i kursen ingående ämnesområden. Dessutom fördjupas kunskaperna ytterligare genom analyser av kliniska situationer. Basvetenskapliga moment förs in i undervisningen. Andra prehospitalt arbetande yrkesgrupper medverkar i utbildningen för att ge en god helhetsbild av den prehospitala vården.
Kursen avser att ge en balanserad blandning av översiktliga föreläsningar, falldiskussioner, praktiska övningar på markörer eller andra former av simulering med omedelbar lärarfeedback. En del av undervisningen utförs i speciella lokaler som är i ordningsställda för simulationsutbildning på Södersjukhuset.
Examination
Examination sker med redovisning av kliniska fall. För godkänd kurs krävs närvaro vid alla obligatoriska moment som är alla praktiska moment med lärarnärvaro, simuleringssituationer med kliniska fallpresentationer, seminarier samt auskultation i ambulans. Eventuell nödvändig frånvaro bör diskuteras med kursansvarig lärare.
Övergångsbestämmelser
Kursen är nedlagd och gavs för sista gången VT12. Examination enligt denna kursplan ges sista gången VT18 för studenter som inte fullföljt kursen med godkänt resultat.
Övriga föreskrifter
Kursen kan ges en gång/termin. Eftersom den bygger på en mängd simulatinsövningar och praktiska moment, kommer examination att begränsas till ordinarie kurstillfällen.
Litteratur och övriga läromedel
1. uppl. : Stockholm : Liber, cop. 2007 - 528 s. ISBN:978-91-47-05216-5 LIBRIS-ID:10414835 URL: http://www2.liber.se/bilder/omslag/100/4705216o.jpg Sök i biblioteket
3., rev. ed. : St. Louis, Mo. ;a London : Mosby, cop. 2005 - xxii, 1455 p. ISBN:0-323-02786-5 LIBRIS-ID:9959524 Sök i biblioteket