Kursplan för

Prehospital akutsjukvård ur ett interprofessionellt perspektiv, 7,5 hp

Prehospital Emergency Medicine - Interprofessionally, 7,5 credits
Denna kurs är nedlagd, för mer information se rubriken Övergångsbestämmelser i den sista versionen av kursplanen.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
HT08 , HT11
Kurskod
2XX006
Kursens benämning
Prehospital akutsjukvård ur ett interprofessionellt perspektiv
Hp
7,5 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Övriga ämnen 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för klinisk forskning och utbildning, Södersjukhuset
Beslutande organ
Styrelsen för utbildning
Datum för fastställande
2008-05-08
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2008

Särskild behörighet

Läkarstudier 8 terminer alternativt stadium B eller 15 högskolepoäng från specialistsjuksköterskeutbildning inom ambulanssjukvård.

Mål

Kursen avser att ge studenterna kompetens i den initiala handläggningen av patienter prehospitalt. Studenten ska förstå betydelsen av tidig insatt prehospital behandling och hur viktig tidsförloppet i vårdkedjan är för ett gott slutresultat. Studenten ska efter genomgången kurs: Färdigheter • kunna tolka vad som är en akut/livshotande situation hos en patient och göra en korrekt första bedömning. • kunna behandla prehospitala patienter utgående från allmänna principer inom prehospital sjukvård. • kunna fungera i den professionella rollen som ledare i det prehospitala arbetet. Kunskap och förståelse • kunna förklara och diskutera bakgrunden till de vanligaste akuta situationerna: hjärtbesvär, medvetslöshet, andningsbesvär, trauma. Kunna förstå och diskutera initial behandling i prehospital miljö • ha kunskap om prehospital organisation, vårdkedjan från 112-larm till akutmottagningen. Förhållningssätt • Visa insikt om olika professioners ansvar och befogenheter inom prehospital sjukvård. Insikt och förståelse om hur övriga aktörer i den prehospitala vårdkedjan jobbar som ett team (larmoperatörer, ambulanssjukvårdare, ambulanssjuksköterskor, läkare, akutmottagningens personal, polis och räddningstjänsten ) • Ha insikt om skyldigheten att agera i kritiska akuta situationer • Visa insikt om etiska frågeställningar i relation till svåra sjukdomstillstånd, skador och de speciella omständigheterna prehospitalt. • Kunna integrera ett humanistiskt och naturvetenskapligt perspektiv • Ha insikt om jämställdhet och mångfalds aspekter vid akuta situationer. • Vara medveten om den roll som de egna värderingarna spelar i samspel med patienter och personal.

Innehåll

I kursen kommer att ingå block som ger behörighet att jobba på akuten, i ambulans eller motsvarande. Dessa block är ”Advanced Medical Life Support” (AMLS) samt Prehospital Trauma Life Support ( PHTLS). En repetition av A-HLR och bakomliggande skäl till guidelines ingår. Kursen avser att ge studenterna kunskap att kunna reda ut orsakerna till akut oklar medvetslöshet, hjärtbesvär, andningsbesvär, trauma samt kunna omhänderta barnpatienter och deras behov. Bakgrunden kan vara flera viktiga medicinska sjukdomstillstånd med olika grad av påverkan på vitalparametrarna. Studenten tränas i korrekt systematisk undersökningsteknik, initial bedömning och tidig behandling. Studenten tränas i att samtidigt som tillståndet analyseras, vidta åtgärder så att vitala funktioner upprätthålls på ett säkert sätt. Även här kommer betydelsen av tidsförloppet att läras ut. Team arbetet har här en speciell roll och studenten tränas att som ledare koordinera olika aktörers verksamhet. Alla ovan nämnda undervisningsaktiviteter sker under lärarhandledning. Färdighetsträning sker genom övning på markörer eller simuleringsdocka, genom efterföljande diskussion i grupp, genom falldiskussioner och via andra praktiska moment. I alla avsnitt ingår en uppdatering om vad som är evindensbaserat inom prehospital vård Kursen är lärarintensiv och kräver närvaro för att utbildningsinnehållet ska kunna tillgodogöras. I alla kursdelarna integreras fysiologi, farmakologi, anatomi, sjukdomslära och omvårdnad. Minst 10% av kursinnehållet utgörs av basvetenskapliga moment. Särskilt berörda perspektiv är prehospital sjukvård, akut omhändertagande, kunskap och personlig beredskap, etiskt förhållningssätt och värderingars betydelse vid ställningstaganden som berör akuta svårt sjuka patienter, genusperspektiv i samtliga fall.

Arbetsformer

Studenterna tränas i rollen som beslutsfattande aktörer i akuta situationer. I kursen ingår flera simulationsövningar och därefter återföljande diskussioner i mindre grupper. Dessa interaktiva moment förekommer inom samtliga i kursen ingående ämnesområden. Dessutom fördjupas kunskaperna ytterligare genom analyser av kliniska situationer. Basvetenskapliga moment förs in i undervisningen. Andra prehospitalt arbetande yrkesgrupper medverkar som föreläsare i utbildningen för att ge en god helhetsbild av den prehospitala vården. Kursen avser att ge en balanserad blandning av översiktliga föreläsningar, falldiskussioner, praktiska övningar på markörer eller andra former av simulering med omedelbar lärarfeedback. En del av undervisningen utförs i "prehospital miljö" i speciella lokaler som är i ordningsställda för sådan utbildning inom Stockholms Prehospitala Centrum på Södersjukhuset.

Examination

Obligatoriska moment är alla praktiska moment med lärarnärvaro, simuleringssituationer med kliniska fallpresentationer, seminarier, auskultation i ambulans och undervisning i A-HLR. Eventuell nödvändig frånvaro bör diskuteras med kursansvarig lärare. Examinationen sker genom skriftliga och praktiska prov och aktivt deltagande i obligatoriska och praktiska moment, redovisning av seminarieuppgifter samt ett avslutande praktiskt prov. Vid detta används markörer som simulerar akuta kliniska tillstånd. Vid samtliga examinationstillfällen examineras både kunskap, färdighet och förhållningssätt. Vid studenternas redovisning kommer hänsyn tas till studenternas förmåga att analysera de kliniska situationerna, redovisa basvetenskaplig bakgrund och evidens för utredning och initial behandling. Tänkbara differentialdiagnoser kommer att efterfrågas. Studentens professionella förhållningssätt kommer också att bedömas samt förmågan att se helheten i den prehospitala vårdkedjan.

Övergångsbestämmelser

Kursen kan ges en gång/termin. Eftersom den har en hög lärartäthet och bygger på en mängd praktiska moment, kommer examinationen att begränsas till ordinarie kurstillfällen.

Övriga föreskrifter

Kursen sker i samverkan med Stockholms Prehospitala Centrum (SPC) vid Södersjukhuset. De fem ambulansentreprenörerna i Stockholm medverkar i utbildningen.

Litteratur och övriga läromedel

Caroline, Nancy L. Nancy Caroline's emergency care in the streets eds. Bob Elling, Michael G. Smith, Andrew N. Pollak
Lennquist, Sten Traumatologi
Sanders, Mick J. Mosby's paramedic textbook Lewis, Lawrence M.; Quick, Gary; McKenna, Kim
- Prehospital akutsjukvård. Publiceras hösten 2008.

Utvalda artiklar om prehospital vård.