Design och innovation, 7,5 hp
Design and innovation in context, 7,5 credits- Kurskod
- 2XX047
- Kursens benämning
- Design och innovation
- Hp
- 7,5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Bioentreprenörskap
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Utmärkt, mycket bra, bra, tillfredsställande, tillräckligt, otillräcklig, helt otillräcklig
- Kursansvarig institution
- Institutionen för lärande, informatik, management och etik
- Beslutande organ
- Styrelsen för utbildning
- Datum för fastställande
- 2010-06-18
- Reviderad av
- Utbildningsnämnden LIME
- Senast reviderad
- 2020-10-20
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2010
Särskild behörighet
Minst 120 högskolepoäng.
Mål
Efter kursen ska studenterna kunna:
- Analysera och diskutera innovation och design i sin kontext
- Förstå och uppvisa kunskap om hur design kan skapa värde för företaget och för samhället i stort
- Argumentera för och använda grundläggande modeller för strategisk och användardriven designutveckling i innovationsprocesser
- Kommunicera grunderna i strategisk och användardriven design, varumärken och varumärkesarbete till såväl yrkesverksamma som till lekmän
- Identifiera användningsområden för design som ett strategiskt verktyg i produktutveckling, marknadskommunikation och företagstillväxt
- Uppvisa kunskap om utveckling och förvaltning av designorienterade företag.
Innehåll
Syftet med kursen är att bekanta studenterna med den "designrevolution" som för närvarande pågår på marknaden. Kursen kommer att ge en översikt av designdrivna företag och fördjupa elevernas förståelse av vad strategisk, användardriven design handlar om.
Dessutom kommer den att ge studenterna verktyg för att sammanfoga varumärkesstrategi och marknadsföring med design och produktutveckling. Dessa verktyg är av avgörande betydelse på marknaden idag och kommer att bli ännu större inom den närmaste framtiden då fusion av branding, design och innovation fortsätter att täcka större delar av ekonomin.
Dessutom kommer kursen att inriktas på följande områden:
- Design - utöver modeordet: vad är det och vad är det inte?
- Grunderna i design management och branding
- Den designdrivna världen - hur hamnade vi här?
- Sammanslagningen av funktioner - branding, design, innovation, produktutveckling
- Att arbeta med varumärkesdriven design strategiskt
- Att utvärdera ett företags design-och varumärkesarbete
Arbetsformer
Kursen kommer att blanda föreläsningar med debatter, diskussioner och seminarier med studenter såväl som med marknadsledare på området. Workshops och seminarier är obligatoriska samt även vissa föreläsningar. Vid frånvaro kontakta kursledningen för ev. ersättningsuppgift. Obligatoriska delar framgår av schemat.
Examination
Studenternas betyg kommer att grundas på tre faktorer:
- Grupprojekt
- Aktiv närvaro och deltagande i undervisningen och i gruppaktiviteter
- Skriftliga och muntliga uppgifter vid undervisningstillfällena (individuella och i grupp)
Student som ej är godkänd efter ordinarie provtillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem provtillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare tentamens/provtillfälle. Som provtillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som provtillfälle. Provtillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som provtillfälle.
Övergångsbestämmelser
Kursen är nedlagd.
Övriga föreskrifter
Kursspråk är engelska.
Kursen erbjuds inom ramverket för Stockholm School of Entrepreneurship (SSES).
Ansvarig institution: Konstfack