Kursplan för

Hälsopsykologi - teorier och modeller kring hälsorelaterat beteende, 7,5 hp

Health Psychology - Theories and Models of Health Related Behaviors, 7,5 credits
Denna kurs är nedlagd, för mer information se rubriken Övergångsbestämmelser i den sista versionen av kursplanen.
Kurskod
2XX070
Kursens benämning
Hälsopsykologi - teorier och modeller kring hälsorelaterat beteende
Hp
7,5 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Psykologi, Klinisk medicinsk vetenskap 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för klinisk neurovetenskap
Beslutande organ
Styrelsen för utbildning
Datum för fastställande
2015-03-24
Reviderad av
Utbildningsnämnden CNS
Senast reviderad
2024-09-25
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2015

Särskild behörighet

Minst 120 hp inom hälso- och sjukvård. Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3 och Engelska A/Engelska 6 med lägst betyget godkänd/E.
 

Mål

Studenten ska efter avslutad kurs ha förmåga att:

  • kunna beskriva och förklara begrepp, definitioner och strömningar inom hälsopsykologi,
  • kritiskt bedöma och jämföra olika hälsopsykologiska teorier och modeller kring hälsorelaterat beteende och beteendeförändring,
  • applicera hälsopsykologiska teorier på ett konkret hälsorelaterat beteende,
  • problematisera kring och reflektera över styrkor och svagheter med olika teorier och modeller.

Innehåll

Kursen är uppdelad i tre huvudsakliga delar:

  • introduktion (onlineföreläsning) av ämnesområdet omfattande: introduktion till hälsopsykologi, grundläggande begrepp och teorier, och forskningsområden inom det hälsopsykologiska fältet.
  • studieuppgifter där deltagarna i grupper diskuterar ett antal texter som beskriver hälsopsykologiska teorier och appliceringar av dessa avseende: livsstress och hälsa; personlighetsfaktorer och hälsa; samt teoretiska modeller kring hälsorelaterat beteende. Diskussionerna går ut på att reflektera kring styrkor och svagheter och svårigheter med olika modeller och teorier. Den sista studieuppgiften består av en skriftlig inlämningsuppgift.
  • sammanfattning och avslutning - avslutande diskussion där resultat av gruppdiskussionerna sammanfattas och utrymme ges till ytterligare reflexioner och idéer.

Arbetsformer

Stor del av kursen består av inläsning av litteratur varvat med online-diskussioner mellan studenterna. I kursen ingår tre studieuppgifter och en längre skriftlig individuell slutuppgift. Studieuppgifterna syftar till att studenterna ska bearbeta litteraturen och uppnå kursens mål. För varje uppgift finns instruktioner för hur diskussionerna skall genomföras, vilken litteratur som skall ha studerats till varje avsnitt samt tidsramar för diskussionerna.

Examination

Kursen examineras genom:

  • aktivt deltagande i diskussionsforumet som initieras i samband med föreläsningen och i onlinediskussioner. Aktivt deltagande innebär att studenten ska läsa andras inlägg, relatera diskussionen till litteraturen och skriva egna inlägg. Inläggen skall vara förankrade i och referera till litteraturen.
  • en skriftlig individuell inlämningsuppgift där studenten visar förmåga till reflekterade kring och applicering av hälsopsykologiska teorier och modeller. I denna examination ingår även diskussion kring studieuppgifterna.

Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten genomfört sex underkända examinationer ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit i räknas inte som examinationstillfälle. Hemexamination som har öppnats via lärplattform räknas som utnyttjat examinationstillfälle även om examinationen inte lämnats in. För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentamenstillfället.

Övergångsbestämmelser

Kursen är nedlagd och gavs för sista gången HT16.

Litteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Rydén, Olof; Stenström, Ulf Hälsopsykologi : psykologiska aspekter på hälsa och sjukdom
Fisher, EB Behavior Matters Fitzgibbon, ML; Glasgow, RE; Haire-Joshu, D; Hayman, LL; Kaplan, RM; Nanney, MS; Ockene, JK 40 (2011) :5, s. e15-e30

Folkman, S.; Greer, S. Promoting psychological well-being in the face of serious illness : When theory, research, and practice inform each other. 9 (2000) :1, s. 11-19

Adler, N.; Matthews, K. Health Psychology : Why do some people get sick and some stay well? 45 (1994) s. 229-259

Armitage, CJ Social cognition models and health behaviour: A structured review Conner, M 15 (2000) :2, s. 173-189

Elder, JP Social cognition models and health behavior: a structured review Ayala, GX; Harris, S 17 (1999) :4, s. 275-284

Rekommenderad litteratur

Förutom den obligatoriska litteratur tillkommer litteratur som studenterna själva väljer ur den rekommenderade litteraturen eller via egen litteratursökning under kursens gång.

Health behavior and health education : theory, research, and practice Rimer, Barbara K.; Viswanath, Kasisomayajula; Glanz, Karen

Introduktion till hälsopsykologi

Health Psychology : the Search for Pathways between Behavior and Health. Leventhal, H; Weinman, J; Leventhal, E A; Phillips, L A 59 (2008) s. 477-505

Miller, G; Chen, E; Cole, SW Health Psychology : Developing Biologically Plausible Models Linking the Social World and Physical Health. 60 (2009) s. 501-524

Engel, GL The need for a new model: A challenge for biomedicine 196 (1977) s. 129-136

Livsstress och hälsa

Taylor, S E; Repetti, R L; Seeman, T Health Psychology : What is an unhealthy environment and how does it get under the skin? 48 (1997) s. 411-447

Stanton, AL Health psychology: Psychological adjustment to chronic disease Revenson, TA; Tennen, H 58 (2007) s. 565-92

Folkman, S; Moskowitz, JT Coping: pitfalls and promise 55 (2004) s. 745-774

Personlighetsfaktorer och hälsa

Carver, CS Personality and coping Connor-Smith, J 61 (2010) s. 679-704

Carver, CS Optimism 30 (2010) s. 879-889

Fredrickson, BL The broaden-and-build theory of positive emotions 359 (2004) s. 1367-1378

Ryan, RM; Deci, EL Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development, and well-being 55 (2000) s. 68-78

Teoretiska modeller kring hälsorelaterat beteende

Stages of change and decisional balance for 12 problem behaviors Prochaska, JO; Velicer, WF; Rossi, JS; et al. 13 (1994) s. 39-46

Rodgers, RW A protection motivation theory of fear appeals and attitude change 91 (1975) s. 93-114

Gollwitzer, PM Implementation intentions and effective goal pursuit 73 (1997) s. 186-199

Janz, NK; Becker, MH The health belief model : a decade later 11 (1984) s. 1-47

Ajzen, I Perceived behavioral control, self-efficacy, locus of control, and the theory of planned behaviour. 32 (2002) s. 665-683

Schwarzer, R; Renner, B Social-cognitive predictors of health behavior : action self-efficacy and coping self-efficacy 19 (2000) :5, s. 487-95

Diffusion theory and knowledge dissemination, utilization, and integration in public health Green, LW; Ottoson, JM; Garcia, C; Hiatt, RA 30 (2009) s. 151-174