Kursplan för

Interdisciplinär och användarcentrerad problemlösning med Design Thinking, 7,5 hp

Interdisciplinary and User-Centered Problem Solving with Design Thinking, 7,5 credits
Denna kurs är nedlagd, för mer information se rubriken Övergångsbestämmelser i den sista versionen av kursplanen.
Kurskod
2XX072
Kursens benämning
Interdisciplinär och användarcentrerad problemlösning med Design Thinking
Hp
7,5 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Bioentreprenörskap 
Nivå 
G2 - Grundnivå 2 
Betygsskala
Godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för lärande, informatik, management och etik
Beslutande organ
Utbildningsnämnden LIME
Datum för fastställande
2016-09-16
Reviderad av
Utbildningsnämnden LIME
Senast reviderad
2024-01-31
Kursplanen gäller från
Vårterminen 2017

Särskild behörighet

Studenter måste ha minst 60 högskolepoäng (ECTS). Dessutom krävs Engelska B/Engelska 6 med betyget lägst godkänt/E.

Mål

Kursens övergripande mål är att låta studenter arbeta i grupp, tillsammans med studenter från andra professioner och discipliner, för att ta sig an samhällsutmaningar.

Efter avslutad kurs ska studenterna kunna:

  • Ta sig an en samhällsutmaning och identifiera bakomliggande problem för en specifik målgrupp
  • Utveckla, planera och utvärdera innovationer genom metod baserad på Design Thinking
  • Använda kreativa tekniker så som prototypning och visualisering av koncept och idéer genom skisser och modeller
  • Integrera sitt eget tillvägagångssätt i det gemensamt arbete i en interdisciplinär grupp
  • Kommunicera arbetet med och resultaten av innovationsprojekt till partners, utvalda målgrupper och samhälle.

Innehåll

Kursen erbjuds i samarbete med kommuner, andra offentliga aktörer och industrier inom regionen.
Studenterna arbetar i projekt med syfte att lösa praktiska sociala frågor (utmaningar) genom att använda design metoder och att organisera innovationssamarbete över olika kunskapsområdena. Projekten kommer att baseras på verkliga sociala utmaningar från externa partners.
Vi kommer att använda design thinking som holistisk lärande metod, med fokus på erfarenhet och reflektion i interdisciplinära grupper. Grupperna kommer att utveckla innovativa lösningar till sina utmaningar, i syfte att skapa en hållbar nytta och värde för en specifik målgrupp de identifierat.
Användarcentrerad designmetodik och processer för kreativa grupparbeten kommer att användas för att komma på idéer, utveckla och utvärdera lösningar och organisera grupparbete.

Arbetsformer

Kursen består av workshops, seminarier och presentationer av grupparbete. Projektarbetet genomförs i interprofessionella grupper, med hjälp av Design Thinking-metoden. 

Examination

Kursen examineras genom en skriftlig rapport, presentation av ett innovationsprojekt samt en individuell reflektion.

Obligatorisk närvaro vid workshops, seminarier och presentationer. Kursledaren bedömer om, och i så fall hur, frånvaro kan kompenseras. Innan en student deltagit i samtliga obligatoriska delar, eller kompenserat sin frånvaro i enlighet med kursledarens instruktioner, kommer studentens resultat inte registreras i LADOK.

Övergångsbestämmelser

Kursen är nedlagd. 

Övriga föreskrifter

Kursspråk är engelska.

Litteratur och övriga läromedel

Studenterna kommer att arbeta med specifika Utmaningar för att lära genom erfarenhet av processen. Det ingår i lärandeaktiviteterna att studenterna själva söker information och litteratur för sina egna uppgifter.

Brown, Tim; Katz, Barry Change by design : how design thinking transforms organizations and inspires innovation