Interdisciplinär och användarcentrerad problemlösning med Design Thinking, 7,5 hp
Interdisciplinary and User-Centered Problem Solving with Design Thinking, 7,5 credits- Kurskod
- 2XX072
- Kursens benämning
- Interdisciplinär och användarcentrerad problemlösning med Design Thinking
- Hp
- 7,5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Bioentreprenörskap
- Nivå
- G2 - Grundnivå 2
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för lärande, informatik, management och etik
- Beslutande organ
- Utbildningsnämnden LIME
- Datum för fastställande
- 2016-09-16
- Reviderad av
- Utbildningsnämnden LIME
- Senast reviderad
- 2024-01-31
- Kursplanen gäller från
- Vårterminen 2017
Särskild behörighet
Studenter måste ha minst 60 högskolepoäng (ECTS). Dessutom krävs Engelska B/Engelska 6 med betyget lägst godkänt/E.
Mål
Kursens övergripande mål är att låta studenter arbeta i grupp, tillsammans med studenter från andra professioner och discipliner, för att ta sig an samhällsutmaningar.
Efter avslutad kurs ska studenterna kunna:
- Ta sig an en samhällsutmaning och identifiera bakomliggande problem för en specifik målgrupp
- Utveckla, planera och utvärdera innovationer genom metod baserad på Design Thinking
- Använda kreativa tekniker så som prototypning och visualisering av koncept och idéer genom skisser och modeller
- Integrera sitt eget tillvägagångssätt i det gemensamt arbete i en interdisciplinär grupp
- Kommunicera arbetet med och resultaten av innovationsprojekt till partners, utvalda målgrupper och samhälle.
Innehåll
Kursen erbjuds i samarbete med kommuner, andra offentliga aktörer och industrier inom regionen.
Studenterna arbetar i projekt med syfte att lösa praktiska sociala frågor (utmaningar) genom att använda design metoder och att organisera innovationssamarbete över olika kunskapsområdena. Projekten kommer att baseras på verkliga sociala utmaningar från externa partners.
Vi kommer att använda design thinking som holistisk lärande metod, med fokus på erfarenhet och reflektion i interdisciplinära grupper. Grupperna kommer att utveckla innovativa lösningar till sina utmaningar, i syfte att skapa en hållbar nytta och värde för en specifik målgrupp de identifierat.
Användarcentrerad designmetodik och processer för kreativa grupparbeten kommer att användas för att komma på idéer, utveckla och utvärdera lösningar och organisera grupparbete.
Arbetsformer
Kursen består av workshops, seminarier och presentationer av grupparbete. Projektarbetet genomförs i interprofessionella grupper, med hjälp av Design Thinking-metoden.
Examination
Kursen examineras genom en skriftlig rapport, presentation av ett innovationsprojekt samt en individuell reflektion.
Obligatorisk närvaro vid workshops, seminarier och presentationer. Kursledaren bedömer om, och i så fall hur, frånvaro kan kompenseras. Innan en student deltagit i samtliga obligatoriska delar, eller kompenserat sin frånvaro i enlighet med kursledarens instruktioner, kommer studentens resultat inte registreras i LADOK.
Övergångsbestämmelser
Kursen är nedlagd.
Övriga föreskrifter
Kursspråk är engelska.
Litteratur och övriga läromedel
Studenterna kommer att arbeta med specifika Utmaningar för att lära genom erfarenhet av processen. Det ingår i lärandeaktiviteterna att studenterna själva söker information och litteratur för sina egna uppgifter.
1. ed. : [New York] : Harper Business, cop. 2009 - viii, 264 p. ISBN:9780061766084 (hc.) LIBRIS-ID:11687397 Sök i biblioteket