Kursplan för

Arbetslivsinriktad rehabilitering, 7,5 hp

Occupational Rehabilitation, 7,5 credits
Denna kursplan gäller från och med höstterminen 2014.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
HT14 , HT16 , HT18 , HT20 , HT22 , HT24
Kurskod
3AH002
Kursens benämning
Arbetslivsinriktad rehabilitering
Hp
7,5 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Arbete och hälsa 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G) eller väl godkänd (VG)
Kursansvarig institution
Institutet för miljömedicin
Beslutande organ
Programnämnd 5
Datum för fastställande
2014-03-19
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2014

Särskild behörighet

Yrkes- eller kandidatexamen om minst 180 högskolepoäng varav minst 120hp inom beteendevetenskapliga ämnen; eller Arbetsterapeut- eller sjukgymnastexamen om 180 hp eller kandidatexamen i arbetsterapi eller sjukgymnastik; eller Sjuksköterskeexamen om 180 hp eller kandidatexamen i omvårdnad.
Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3 och Engelska A/Engelska 6 med lägst betyget godkänd/E.

Mål

Den studerande ska efter avlutad kurs kunna:

  • redogöra för och diskutera relevanta teorier, modeller och den aktuella forskningen inom områdena sjukfrånvaro och arbetslivsinriktad rehabilitering
  • redogöra för och diskutera begreppet arbetsförmåga samt motivera val av lämplig metod för att bedöma arbetstagares arbetsförmåga.
  • reflektera över arbetsplatsrelaterade åtgärder för att förebygga sjukfrånvaro och främja återgång i arbete i relation till vetenskaplig litteratur och relevant lagstiftning.
  • analysera och reflektera över arbetssätt och metoder inom arbetslivsinriktad rehabilitering, och den egna yrkesgruppens roll i detta arbete.
  • identifiera vilka aktörer som är delaktiga i sjukskrivning och arbetslivsinriktad rehabilitering, hur dessa är organiserade samt hur de samverkar i dessa processer.

Innehåll

Kursen innehåller:

  • teorier, modeller och aktuell forskning inom områdena sjukfrånvaro, arbetsförmåga och arbetslivsinriktad rehabilitering
  • metoder för att bedöma arbetsförmåga
  • arbetssätt och metoder inom arbetslivsinriktad rehabilitering med särskilt fokus på ett tvärprofessionellt teamarbete inom företagshälsovården, samt på de olika yrkesgruppernas roller i detta arbete
  • samverkan mellan olika aktörer inom arbetslivsinriktad rehabilitering och de olika aktörernas roller.
  • betydelsen av åtgärder på arbetsplatsen för arbetsförmåga och återgång i arbete.

Arbetsformer

Undervisningen utgörs av en kombination av distansutbildning och schemalagd campusundervisning. Distansundervisningen omfattar litteraturstudier, grupparbeten, rapportskrivning, intervjuundersökningar etc. Undervisningsformerna vid campusundervisningen omfattar föreläsningar, seminarier och grupparbeten.

Vid campusundervisningen kan obligatorisk närvaro förekomma vid vissa undervisningsmoment.
 

Examination

Examination sker genom individuell, skriftlig hemtentamen, samt skriftliga inlämningsuppgifter, såväl individuella som i grupp, med muntlig redovisning i seminarieform. Examinationen av inlämningsuppgifterna bedöms utifrån såväl skriftligt innehåll som muntlig presentation.

Betygsskalan är Underkänd/Godkänd/Väl godkänd.

För att få godkänt betyg krävs närvaro vid obligatoriska undervisningstillfällen (campusundervisningen) samt aktivt deltagande i seminarier. Kursansvarig bedömer om och i så fall hur frånvaro kan kompenseras. Innan student deltagit i obligatoriska undervisningstillfällen eller kompenserat frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar rapporteras inte studentens kursresultat i LADOK.

Begränsning av antal provtillfällen
Studenten har rätt att delta i sex provtillfällen. Om studenten ej är godkänd efter fyra provtillfällen uppmanas denna att uppsöka studievägledaren.

Som provtillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som provtillfälle. Provtillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som provtillfälle.
 

Övergångsbestämmelser

Examination kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en eventuell nedläggning av kursen. Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett år efter den tidpunkt då en förnyelse av litteraturlistan gjorts.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning samt utifrån utvärderingsrutiner inom magisterprogrammet i arbete och hälsa.

Litteratur och övriga läromedel

Kurslitteratur

Ytterligare litteratur, i form av t.ex. vetenskapliga artiklar, föreskrifter, och rapporter kommer tillkomma

Obligatorisk litteratur

Rehabiliteringsvetenskap : rehabilitering till arbetslivet i ett flerdisciplinärt perspektiv Vahlne Westerhäll, Lotta; Bergroth, Alf; Ekholm, Jan
Arbets(o)förmåga : ur ett mångdisciplinärt perspektiv Vahlne Westerhäll, Lotta
Arbetarskyddsstyrelsen Arbetsanpassning och rehabilitering
Framgångsrik företagshälsovård : möjligheter och metoder : studiehandbok
Johansson, Per Arbetslivsinriktad rehabilitering

Rekommenderad litteratur

Handbook of work disability : prevention and management Loisel, Patrick; Anema, Johannes R.
Günzel, Mats; Zanderin, Lars Arbetsmiljörätt och rehabilitering
Den komplexa sjukfrånvaron Upmark, Marianne; Edlund, Curt
Försäkringsmedicin Järvholm, Bengt
Broman, Jakob; Ericson, Bo; Öhrn, Carolina Rehabiliteringsansvaret : en arbetsrättslig handbok
Nordenfelt, Lennart The concept of work ability