Kursplan för

Vetenskaplig metod, 7,5 hp

Scientific method, 7,5 credits
Denna kursplan gäller från och med höstterminen 2015.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
HT13 , HT15 , VT18 , VT19 , VT20 , VT24 , VT25
Kurskod
3AH014
Kursens benämning
Vetenskaplig metod
Hp
7,5 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Arbete och hälsa 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutet för miljömedicin
Beslutande organ
Programnämnd 5
Datum för fastställande
2013-03-18
Reviderad av
Programnämnd 5
Senast reviderad
2015-03-20
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2015

Särskild behörighet

Yrkes- eller kandidatexamen om minst 180 högskolepoäng varav minst 120hp inom beteendevetenskapliga ämnen; eller Arbetsterapeut- eller sjukgymnastexamen om 180 hp eller kandidatexamen i arbetsterapi eller sjukgymnastik; eller Sjuksköterskeexamen om 180 hp eller kandidatexamen i omvårdnad.

Dessutom krävs kunskaper i svenska och engelska motsvarande Svenska B/Svenska 3 och Engelska A/Engelska 6 med lägst betyget godkänd/E.

Mål

Studenten ska efter avslutad kurs kunna:

  • identifiera, formulera, och problematisera vetenskapliga frågeställningar av relevans till vetenskapsområdet Arbete och hälsa.
  • förklara vetenskapsteoretiska begrepp och deras användning i relation till vetenskapsområdet Arbete och hälsa.
  • förklara skillnaderna mellan kvantitativa och kvalitativa forskningsmetoder vad det gäller forskningsdesign, datainsamling, och analysmetoder; identifiera för- och nackdelarna med dem olika forskningsansatserna; samt förstå hur de kompletterar varandra.
  • kritiskt granska och värdera vetenskaplig litteratur och forskning inom kvantitativ och kvalitativ forskning.
  • förklara och kritiskt reflektera kring forskningsetiska grundprinciper.

Innehåll

Huvudsakligt innehåll:

  • vetenskapsteoretiska grunder.
  • formulering av forskningsfrågor.
  • forskningsetik.
  • kvantitativ forskningsmetodik inkluderande formulering av forskningsfrågor, forskningsdesign, datainsamlingsmetoder och statistiska analysmetoder.
  • kvalitativ forskningsmetodik inkluderande formulering av forskningsfrågor, forskningsdesign, datainsamlings- och analysmetoder.
  • kritisk granskning av vetenskaplig litteratur.

Arbetsformer

Undervisningen utgörs av en kombination av distansutbildning och schemalagd campusundervisning. Undervisningsformerna vid campusundervisningen omfattar föreläsningar, seminarier, och grupparbeten. Distansundervisningen omfattar litteraturstudier, grupparbeten, rapportskrivning, etc.

Vid campusundervisningen kan förekomma obligatorisk närvaro vid vissa undervisningsmoment.

Examination

Examination sker genom individuell, skriftlig tentamen, samt en skriftlig individuell inlämningsuppgift med muntlig redovisning i seminarieform. Examinationen av inlämningsuppgiften bedöms utifrån såväl skriftligt innehåll som muntlig presentation.

Betygsskalan är Underkänd/Godkänd/Väl godkänd.

För att få godkänt betyg krävs närvaro vid obligatoriska undervisningstillfällen. Kursansvarig bedömer om och i så fall hur frånvaro kan kompenseras. Innan student deltagit i obligatoriska undervisningstillfällen eller kompenserat frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar rapporteras inte studentens kursresultat i LADOK.

Begränsning av antal provtillfällen
Studenten har rätt att delta i sex provtillfällen. Om studenten ej är godkänd efter fyra provtillfällen uppmanas denna att uppsöka studievägledaren.

Som provtillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som provtillfälle. Provtillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som provtillfälle.

Övergångsbestämmelser

Examination kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en eventuell nedläggning av kursen. Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett år efter den tidpunkt då en större förnyelse av litteraturlistan gjorts.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning samt utifrån utvärderingsrutiner inom magisterprogrammet i arbete och hälsa.

Litteratur och övriga läromedel

Kurslitteratur

Ytterligare litteratur, i form av t.ex. vetenskapliga artiklar och rapporter kan tillkomma.

Obligatorisk litteratur

Bryman, Alan Samhällsvetenskapliga metoder Nilsson, Björn
Körner, Svante; Wahlgren, Lars Statistiska metoder
Andersson, Ingemar Epidemiologi för hälsovetare : en introduktion
Gustafsson, Bengt; Hermerén, Göran; Petersson, Bo Vad är god forskningssed? : synpunkter, riktlinjer och exempel
Birkler, Jacob Vetenskapsteori : en grundbok Björkander Mannheimer, Eva

Referenslitteratur

Altman, Douglas G. Practical statistics for medical research
Bogdan, Robert; Biklen, Sari Knopp Qualitative research for education : an introduction to theory and methods
Kvale, Steinar; Brinkmann, Svend Den kvalitativa forskningsintervjun Torhell, Sven-Erik
Malterud, Kirsti Kvalitativa metoder i medicinsk forskning : en introduktion Midenstrand, Madeleine
Borg, Elisabet; Westerlund, Joakim Statistik för beteendevetare
Ahlbom, Anders Biostatistik för epidemiologer Alfredsson, Lars
Rothman, Kenneth J. Epidemiology : an introduction
Dahmström, Karin Från datainsamling till rapport : att göra en statistisk undersökning
Hernberg, Sven Introduction to occupational epidemiology