Människa, teknik, organisation (MTO), 7,5 hp
Human, Technology, Organization (HTO), 7,5 credits- Kurskod
- 3AH021
- Kursens benämning
- Människa, teknik, organisation (MTO)
- Hp
- 7,5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Arbete och hälsa
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Väl godkänd, godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutet för miljömedicin
- Beslutande organ
- Programnämnd 5
- Datum för fastställande
- 2013-10-23
- Kursplanen gäller från
- Vårterminen 2014
Särskild behörighet
Arbetsterapeut- eller sjukgymnastexamen om 180 hp eller kandidatexamen i arbetsterapi eller sjukgymnastik.
Dessutom krävs kunskaper i svenska och engelska motsvarande Svenska B och Engelska A (med lägst betyget Godkänd).
Mål
Studenten ska efter avlutad kurs kunna:
- redogöra för och diskutera konceptet människa-teknik-organisation (MTO) samt aktuella teorier, modeller och forskning inom detta område.
- redogöra för och använda metoder och arbetssätt för analys av arbetssystem ur ett MTO-perspektiv.
- utifrån olika MTO-modeller föreslå åtgärder för att förbättra interaktionen Människa-Teknik-Organisation på ett sätt som främjar människans hälsa och välbefinnande samt effektiviteten i systemet som helhet.
- reflektera över hur belastningsergonomiska faktorer påverkas av interaktionen Människa-Teknik-Organisation.
- redogöra för och diskutera aktuella teorier, modeller och forskning inom området arbetsorganisation och hälsa.
- redogöra för och diskutera aktuella teorier, modeller och forskning rörande ledarskapets betydelse för arbetsmiljö, hälsa och arbetsprestation.
Innehåll
Kursen ger en översiktlig kunskap om MTO-konceptets bakgrund och framväxt. Den ger kunskap om hur människan i arbete interagerar med teknik, arbetsorganisation och arbetsmiljö, samt hur man utformar arbetssystem och arbetsmiljöer som främjar hälsa, kvalitet, produktivitet och effektivitet i verksamheten utifrån ergonomisk kunskap. Analys och hantering av risk och säkerhet i arbetsmiljön diskuteras. Kursen innehåller grundläggande organisationsteori, med betoning på arbetsorganisation och hälsa. Organisationsutveckling, liksom utveckling av arbetsgrupper och team diskuteras. Teorier om ledarskapets betydelse för arbetsmiljö, hälsa och arbetsprestation behandlas.
Arbetsformer
Undervisningen utgörs av en kombination av distansutbildning och schemalagd campusundervisning. Undervisningsformerna vid campusundervisningen omfattar föreläsningar, seminarier, och grupparbeten. Distansundervisningen omfattar litteraturstudier, grupparbeten, rapportskrivning, intervjuundersökningar etc.
Vid campusundervisningen kan förekomma obligatorisk närvaro vid vissa undervisningsmoment.
Examination
Examination sker genom individuell, skriftlig tentamen, samt en skriftlig gruppinlämningsuppgift med muntlig redovisning i seminarieform. Examinationen av inlämningsuppgiften bedöms utifrån såväl skriftligt innehåll som muntlig presentation.
Betygsskalan är Underkänd/Godkänd/Väl godkänd.
För att få godkänt betyg krävs närvaro vid obligatoriska undervisningstillfällen. Kursansvarig bedömer om och i så fall hur frånvaro kan kompenseras. Innan student deltagit i obligatoriska undervisningstillfällen eller kompenserat frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar rapporteras inte studentens kursresultat i LADOK.
Begränsning av antal provtillfällen
Studenten har rätt att delta i sex provtillfällen. Om studenten ej är godkänd efter fyra provtillfällen uppmanas denna att uppsöka studievägledaren.
Som provtillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som provtillfälle. Provtillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som provtillfälle.
Övergångsbestämmelser
Examination kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en eventuell nedläggning av kursen. Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett år efter den tidpunkt då en förnyelse av litteraturlistan gjorts.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning samt utifrån utvärderingsrutiner inom magisterprogrammet i arbete och hälsa.
Litteratur och övriga läromedel
Litteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
2. uppl. : Stockholm : Prevent, 2011 - 740 s. ISBN:978-91-7365-110-3 (inb.) LIBRIS-ID:12237276 Sök i biblioteket
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2000 - 235 s. ISBN:91-44-01346-9 (korr.) LIBRIS-ID:8352906 Sök i biblioteket
Stockholm : VINNOVA, 2007 - 221 s. ISBN:978-91-85959-26-6 LIBRIS-ID:11254842 Sök i biblioteket
1. uppl. : Malmö : Liber, 2006 - 188 s. ISBN:91-47-07631-3 LIBRIS-ID:10057493 URL: http://www2.liber.se/bilder/omslag/stor/4707631o.jpg Sök i biblioteket
Referenslitteratur
4., [bearb., uppdaterade och kompletterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2007 - 428 s. ISBN:978-91-44-01983-3 LIBRIS-ID:10303049 Sök i biblioteket
1. uppl. : Växjö : Linnéuniversitetet, Institutionen för samhällsvetenskaper, cop. 2010 - 159 s. ISBN:978-91-86491-58-1 LIBRIS-ID:12093522 Sök i biblioteket
Stockholm : Arbets- och miljömedicin, 2006 - 22 s. LIBRIS-ID:10581187 URL: http://www.folkhalsoguiden.se/upload/2006_5%20Hur%20skapas%20bra%20arbetsf%c3%b6rh%c3%a5llanden.pdf
10., [rev. och aktualiserade] uppl. : Lund : Studentlitteratur AB, 2011 - 480 s. ISBN:978-91-44-07109-1 (inb.) LIBRIS-ID:12074119 Sök i biblioteket